Mainos

Codemastersin kahdestoista rallipeli jatkaa hyvää kaavaa ja tuo mukanaan pelattavuutta parantavia elementtejä. Samalla se tyytyy sisällössä aiempaa suppeampaan tarjontaan.

Codemastersin Colin McRae Rally -nimellä vuonna 1998 aloittanut pelisarja joutui vaihtamaan nimensä DiRT:ksi vuoden 1995 rallin maailmanmestarin, Colin McRaen kuoltua helikopterionnettomuudessa vuonna 2007. McRaen lentämä ja omistama Eurocopter AS 350B2 -helikopteri syöksyi maahan ja syttyi tuleen ralliautoilijan kotitilalla Jerviswoodissa, Skotlannin Lanarkshiressa. Helikopterissa olivat onnettomuushetkellä McRae itse, hänen viisivuotias poikansa Johnny, tämän kuusivuotias kaveri Ben sekä Colinin lapsuudenystävä Graeme. Kaikki neljä menehtyivät. McRaella ei ollut voimassa olevaa lentolupakirjaa, ja hän lensi kykyihinsä nähden liian kovaa ja liian matalalla.

Se pelin historiasta, mitä DiRT 4 tuokaan mukanaan?

Mainos

DiRT 4 ottaa opikseen erittäin hyvän vastaanoton saaneesta DiRT Rallysta. Peliohjaimella DiRT Rallya konsolilla pelanneet valittivat liian haastavasta ohjaustuntumasta, joten tällä kertaa rallia pääsee hinkkaamaan myös Gamer-ohjaustyylillä. Rattimiehille tarjolla on edelleen aitouteen pyrkivä Simulation-vaihtoehto.

Gamer tarjoaa todella maukkaan ja helpostilähestyttävän, arcademaisen ohjaustyylin, jolla on oikeasti ilo pelata. Simulation on huomattavasti nautinnollisempaa ratilla ja tarjoileen samanlaisen ajotuntuman kuin DiRT Rally. Ohjuksessa ei siis todellakaan ole valittamista.

Ei pelkkää rallia

Pelattavaa löytyy perinteisen ura-muodon lisäksi myös viikko- ja kuukausihaasteissa, verkkomoninpelissä, harjoitteluajoissa ja autokoulun muodossa.

Joyride-tilassa pelaaja voi luoda omia ratoja satunnaisratageneraattorin avulla, joka kykenee luomaan miljoonia eri ratavariaatioita. Harmillisesti ratageneraattori ei ole kovin monipuolinen ja sen lopputulokset ovat keskenään todella samanlaisia. Hauskempaa olisi piirtää tiet vaikka itse, kuin antaa random-arvan räpeltää. Luodut radat voi tallentaa ja lähettää alustasta riippumatta kaverin kokeiltavaksi.

Vaikka ratoja pelissä onkin loputtomasti, löytyy pelistä ainoastaan viisi rallilokaatiota, joihin ratoja voi luoda. Ne ovat Australia, Iso-Britannia, Yhdysvallat, Ruotsi ja Espanja. Kyllä näillä pärjää, mutta Suomen, Ranskan ja Korsikan olisi syytä olla myös mukana.

DiRT Rallysta poiketen Hill Climb -kisat ja radat puuttuvat pelistä kokonaan.

Autokantaa pelistä löytyy ihan kiitettävästi. Peli tarjoilee tavallisen rallin lisäksi myös historiarallia, Land Rush -maastohirviörallia ja Rally Cros -rata-ajoa. Jokaisessa kategoriassa on hyvä nippu oikeita autoja, mutta varsinaiset WRC-autot loistavat poissaolollaan. Samoin WRC-radat. Syynä tähän on Kylotonn Racing Gamesin kehittämä WRC-pelisarja, jonka kuudes osa pitää virallisia lisenssejä hallussaan – harmi, sillä DiRT on pelisarjana parempi.

Graafisesti DiRT 4 on näyttävä, muttei mikään tulevaisuuden ihme. Grafiikka on hyvin optimoitua ja se rullaa PC:n lisäksi myös PS4 Pro:lla ja Xbox One S:llä 4K-resoluutiossa.

Äänimaailma on täyden kympin arvoinen. Moottorit röyhivät korviahuumaavasti ja pakoputkien syljeskelyäänet aiheuttavat mikro-orgasmeja pelaajalle, etenkin kolmannesta persoonasta pelattuna.

DiRT 4 on äärimmäisen hauska rallipeli, mutta se ottaa DiRT Rallysta ja aiemmista DiRT-peleistä takapakkia. Sisältöä on niukemmin ja VR-tukikin puuttuu. Pelinä se tarjoilee kuitenkin todella paljon iloa rallin nälkäisille ja tuo kivasti mieleen aivan ensimmäisen Colin McRae Rallyn riemukkuudellaan.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
DiRT Rally
91 %
Edellinen artikkeliAvengers 4 päättää saagan – Chris Evans jatkoi soppariaan
Seuraava artikkeliE3: Ubisoftin lähetys alkaa klo 23.00 – seuraa suorana tästä
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.
dirt-4-arvostelu-pirun-hauskaa-pelattavaa-mutta-pula-aika-iski-sisaltoonDiRT 4 on äärimmäisen hauska rallipeli, mutta se ottaa DiRT Rallysta ja aiemmista DiRT-peleistä takapakkia. Sisältöä on niukemmin ja VR-tukikin puuttuu. Pelinä se tarjoilee kuitenkin todella paljon iloa rallin nälkäisille ja tuo kivasti mieleen aivan ensimmäisen Colin McRae Rallyn hauskuudellaan.