Mainos

Kuvassa näkyvä ➢➢➢
tumma herra on tuottaja. Oh No -nimeä kantava musiikkimies kuljettaa lukijan läpi GTA V -pelin musiikin tuotantoprosessin läpi.

Grand Theft Auto V on otsikoissa edelleen säännöllisesti, vaikka pelin ensijulkaisusta on aikaa reilusti yli vuosi. Viime marraskuussa uuden polven versio ja pari viikkoa sitten julkaistut Heist-ryöstöt, sekä huhtikuussa saapuva pc-versio pitävät maailman myydyimmän viihdetuotteen edelleen kiinnostavana.

Yksi pelin hienouksista on sen oma soundtrack. GTA-pelien tarkkaan hierottu ja viimeistelty musiikkiraita on aina ollut suuressa roolissa, mutta GTA V:ssä se haluttiin viedä pitemmälle. Peliin tuotiin oma taustamusiikki myös autoradion ulkopuolelle. Jokainen hahmo sai oman tunnarinsa ja jokainen tilanne oman moodinsa musiikin myötä.

Pelimusiikin tekemisessä on rutosti enemmän hommaa. Kaiken pitää vastata visuaalisuutta. Siinä on valtava ero verrattuna muusikkoon, joka haluaa ”striittibiittiä” taustalleen.

Mainos
 Jokaisella pelaajalla on omat suosikkiradiokanavansa pelissä, mutta radioita on myös esiaseteltu tietyntyyppisiin autoihin. Esimerkiksi urheiluautoissa, joita kuljettaa nainen, kuullaan poppia. Mafia-Bemarissa taas rauhallisempia sävelmiä.

Viidennen GTA-pelin kanssa haluttiin olla pikkutarkkoja. Myös musiikilta vaadittiin paljon. Eteenkin maaseutujen ja kaupunkien eri osa-alueiden tuli olla tarkkaan harkittuja. Jokainen peliin valittu biisi on käynyt suuren seulan läpi.

Hi-hop-tuotantoduo Oh No ja Alchemist valittiin mustan katujen kasvatin Franklinin, musiikkiteeman luojiksi. Saksalainen elektronisen musiikin pioneeri Tangerine Dream hoiti keski-iän kriisistä kärsivän Michaelin teeman ja Rockstarin pitkäaikainen musiikkiyhteistyökumppani Woody Jackson sai tehtäväkseen luoda pelin monimutkaisimman ja äiti-ongelmistaan kärsivän Trevorin tunnusmusiikin.

– Franklinin musiikki on pääasiassa vahvaa hip-hoppia, joten se oli meille helppoa – vaikkakin tarkkaa, Oh No muistelee.

Woody Jackson puolestaan nojaili rockiin. He molemmat työskentelivät Los Angeleseissa, joten keskinäinen komminukointi oli mutkatonta.

– Koska teimme musiikkia jo ennen kuin peli oli lähellekään valmis, jouduimme käyttämään GTA IV:tä apunamme. Joku meistä pelasi sitä, tutki meininkiä, paikkoja ja tunnelmaa, ja toiset sävelsivät melodioita.

– Olen itse pelaaja henkeen ja vereen. Rakastan pelimusiikin tekoa. Kunnioitin tätä jopa tekemällä The Ride -kappaleen kokonaan peliäänitehosteista, Oh No paljastaa.

GTA V ei ollut Oh No:n ensimmäinen yhteistyökerta Rockstarin kanssa. Mies teki mm. GTA Chinatown Wars -peliin, sekä Red Dead Redemption -pelin zombielisäosaan rumpuja.

– Red Dead Redemptionin musiikki auttoi minua paljon GTA V:n kanssa. Hyödynsin siihen tehtyjä rumpuja monessa GTA V -asiassa. Pelimusiikin tekemisessä on rutosti enemmän hommaa. Kaiken pitää vastata visuaalisuutta. Siinä on valtava ero verrattuna muusikkoon, joka haluaa ”striittibiittiä” taustalleen, Oh No jatkaa.

Kaikkein vaikeinta musiikin luomisessa oli ”sokkona” työskentely. Koska peli ei ollut valmis, kukaan artisteista ei oikeasti tiennyt mitä musiikilta oikeasti vaadittiin. Kun pelistä saatiin ensimmäiset visualisoinnit valmiiksi, kaikki kolme artistia pääsivät sovittamaan musiikkinsa yhteen.

– Se oli todella huojentavaa. Silloin myös jokainen meistä inspiroitui aivan eri tavalla.

Oh No ja Alchemist joutuivat kuuntelemaan pari vuorokautta erilaisia elokuvasoundtrackeja 1970- ja 80-luvuilta. Kellopeliappelsiini toimi yhtenä inspiraationlähteenä.

 Kerran esimerkiksi Rockstarilta soittettiin minulle ja kertoi, että tee meille biisi sellaiseen kohtaan, jossa ajetaan autolla kovaa ja päädytään pikaveneeseen – vesimusiikkia siis – sokkona.. Tein biisin ja sen jälkeen minut lennätettiin New Yorkiin pelaamaan tuo kohtaus. Silloin huomasin, miten olin tehnyt oikein ja miten biisiä pitäisi vielä parannella.

– GTA V soundtrackin teko oli todella työläs prosessi. Teimme aamukuudesta yökolmeen musiikkia, kaiken kaikkiaan vuoden ajan. Tangerinet tekivät jopa 130 erilaista biisiä, joista kymmenen hyllytettiin heti. Sen jälkeen toiset kymmenen. Se oli raskasta aikaa, tuottajatähti paljasti.

Tiettyjä tehtäviä varten Oh No ja Alchemist joutuivat kuuntelemaan pari vuorokautta erilaisia elokuvasoundtrackeja 1970- ja 80-luvuilta. Kellopeliappelsiini toimi yhtenä inspiraationlähteenä.

Miesten raskas työ on nyt palkittu. Pc-versio saa nimittäin Oh No:n ja Alchemistin oman radiokanavansa The Lab’n. Siinä kuullaan muun muassa aikaisemmin hyllytettyjä biisejä.

– Juuri tällaiset asiat ovat aivat tajuttoman hienoja GTA-pelien kanssa työskennellessä, tuottaja fiilistelee.

Rockstar on tietoinen siitä miten ihmiset käyttävät radiomusiikkia peleissään. Siksi jokainen kappale on tarkkaan harkittu. He myös itse rakastavat klassikoita, joten valittu musiikki on hyvin Rockstar Games -pelitalon ihmisten näköistä.

– Heillä on pettämätön tyylitaju ja täydellinen musiikkimaku.

Mainos