Koti Peliarvostelut Peliarvostelu: Gran Turismo 6

Peliarvostelu: Gran Turismo 6

Mainos

Arvosteluun saapuu PlayStationin ikioma autopelisarja Gran Turismo 5?…   …eikun anteeksi Gran Turismo 6. Tietenkin autoja, ratoja, fysiikkaa, blingiä ja niin edelleen on aikaisempaa versiota enemmän. Mutta mitä GT6 oikeasti pitää sisällään?

Pelin alku on tuttua kauraa esiosista, osta vähäisillä rahoillasi auto ja grindaa sillä kisoja eteenpäin. Alku on aina ollut Gran Turismoissa hidas, mutta nyt se tuntuu vielä vaivalloisemmalta. Gran Turismon ilo on itselläni aina ollut sitä, että voin ostaa vanhan raadon halvalla ja rahaa jää vielä muutamaan viritysosaan ennen ensimmäistä kisaa. Sitten kilpailuissa nöyryytän uudempia kauppakasseja omalla rotiskollani. Nyt pelaaja pakotetaan typerän pikku Hondan rattiin josta rollaattorimummotkin menevät ohi. Tämä ei ainakaan helpota alun tympeyttä. Niin ja käytettyjen autojen kauppaa ei pelissä enää edes ole.

”Ultimaattinen ajosimulaattori ei tunne minkäänlaisia säätöjä ratille”

Rahavarojen karttuessa ostan vuoden 1976 GTi Golfin alle ja myyn Hondan hiton kuuseen. Johan alkaa meno maistua. Ohjaus tuntuu paremmalta GT5:een verrattuna. GT5:n ongelma oli omasta mielestäni se, että auton ja ohjaimen/ratin välinen tuntuma oli tunnoton. GT6 parantaa tällä saralla huomattavasti. Ajaminen on jo mukavaa. Ikävä kyllä tehokkaampiin autoihin hypättäessä tulee vastaan taas ongelmia. 600 hevosvoimaa alla ja suoralla kiihdyttäessä autosta ei lähde pito? Samoin ohjaimella pelattaessa auton saa oikenemaan ties minkälaisesta linkusta. Voidaan sanoa että driftaus on GT6:ssa huomattavasti helpompaa. Ratilla ohjaaminen on realistisempaa, tosin se johtaa usein jatkuvaan vastaheittokierteeseen. Niin ja ilman ajoapuja ajaville tiedoksi: jostain syystä jokaisella autolla on oletuksena muutama ajoapu päällä.

Mainos

Jostain ihmeen syystä ultimaattinen ajosimulaattori ei tunne minkäänlaisia säätöjä ratille. Peliä varten mainostetussa Logitech Drivin Force GT:ssa on tyyppivikana jarrupolkimen jääminen osittain päälle yläasennossa. Tämä ei haittaa simulaattoreissa missä voi polkimelle säätää dead zonen. Gran Turismo ei tietenkään tätä osaa, joten jarru laahaa hieman ellei sitä itse nosta/pidä ylhäällä. Samoin jarrujen herkkyyssäätö olisi kova juttu. Tällä hetkellä jarrutusalue on hyvin lyhyt ja pieni jarrupolkimen painallus lukittaa jarrut nopeasti.

Vastaheiton mennessä keturalleen saa tietenkin halata kaidetta tai muita autoja. Ja kyllä, kolariääni on edelleen aikaisemmista osista tuttu peltitynnyrin pamahdus. Tietenkin joka ikisessä kolarissa materiaalista tai vauhdista riippuen kuuluu sama tuttu kolahdus. Muutenkin kolarointi on tökerösti toteutettu. Autojen vahingoittuminen on mitätöntä, ja auto vain heilahtaa ja vauhti hyytyy. Tietokonekuljettajia voi surutta käyttää sijoitusten korottamiseen. Tekoäly jopa kiltisti hidastaa ja päästää ohi jos pelaaja antaa ”pusun” takapäähän. Mutkissa ohitus onnistuu tietenkin käyttämällä tietokoneautojen kylkeä hyväksi.

Vauhdin tunne on täysin kadoksissa. Mutkaan tultaessa olet silmämääräisesti arvioinut nopeuden, mutta pelin mielestä vaihteen pitäisi olla yksi pienemmällä. Tämä johtaa usein auton puskemiseen ulos tieltä, sillä ehdotettu nopeus mutkaan tuntuu aivan liian hitaalta.

Ei jotain huonoa ellei jotain hyvääkin. GT6 sisältää ison määrän mielenkiintoisia kisamuotoja ja ratoja. Tympeimmät ovat pakollisia lisenssiajoja, mutta paremmasta päästä löytyy kisoja Goodwood Festifal of Speed pätkistä aina taloudellisuusajoon asti. Pääseepä pelissä ajamaan itse kuuautoa kuun pinnalle. Autojen määrä on häkellyttävä, joista jokainen löytänee oman suosikkinsa.

Ikävä kyllä vain premium autot ovat mallinnettu tarkasti, loput ovat peruja GT4:n ja GT5:n ajoilta. Hyvin mallinnetut autot ovat sitten oikeasti hyvin mallinnettuja autoja ja ovat todella hyvän näköisiä. Lisäksi GT on edelleen yksi pelisarjoista jossa uusintoja katselee mielellään. Ruudunpäivitys tökkii hieman savun tai pölyn ilmestyessä ruudulle. Äänimaailma koostuu melko samoista äänistä kuin Gran Turismo 5:ssa. Autojen äänissä tuntuu olevan hieman enemmän matalia taajuuksia, mikä on hyvä asia. Musiikit ovat edelleen luokkaa hetiäkkiäpoispäältä.

Gran Turismo 6 ei tuo mukanaan suuria muutoksia. Peli on käytännössä Gran Turismo 5.5. Monipuoliset kilpailumuodot ja autojen määrä tuovat peliin paljon sisältöä, mutta ajomalli pitäisi vetää kokonaan uusiksi. Gran Turismo sarja on jäänyt liikaa hiomaan ulkokuorta ja itse ajaminen on jäänyt taka-alalle.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Gran Turismo 6
60 %
Edellinen artikkeliPolice Academy – The Complete Collection (Blu-ray)
Seuraava artikkeliThe Heat (DVD)
Kirjoittaja on tunnetaan myös YouTube-hahmo Keijo's Theoryna.
peliarvostelu-gran-turismo-6Gran Turismo 6 ei tuo mukanaan suuria muutoksia. Peli on käytännössä Gran Turismo 5.5. Monipuoliset kilpailumuodot ja autojen määrä tuovat peliin paljon sisältöä, mutta ajomalli pitäisi vetää kokonaan uusiksi. Gran Turismo sarja on jäänyt liikaa hiomaan ulkokuorta ja itse ajaminen on jäänyt taka-alalle.