JAA
} else { // }

Motocross on yksi maailman hauskimmista moottoriurheilulajeista – vaan ei videopelinä.

Milestonen julkaisema simulaatiopainotteinen motocross-peli MXGP 2 tuo pelaajan kouriin aidot mx-prätkät ja -radat sekä kuskit. Pelaaja voi myös muokata oman hahmon ja tiimin, jolla lähtee motocross-maailmaa valloittamaan. Perusasetelma on siis varsin tavanomainen.

} else { // }

Tarjolla on uramoodia, vapaata ajoa, harjoittelua ja sisärata-ajoa ja Monster Energy MXoN -kisoja. Vuoden 2015 kauteen sijoittuva uramoodi lienee tärkein ja ”hauskin”.

Hauskuus on kuitenkin MXGP 2:ssa kaukana. Vaikka pelin graafinen ilme on yllättävän kaunis, onnistuu pelitunnelman pilaamaan yksi ajopelihistorian huonnimmista ohjaustuntumista. Mopoja ohjastaessa pelaaja joutuu käsittelemään viivettä, joka ei osu millään järjellä tarkastettuna loogisesti kalloon. Ohjausviive on pienempi ensimmäisen persoonan kuvakulmassa, mutta siitä on hankalampi ajaa – etenkin ilman VR-laitetta. Toinen vaihtoehto, jolla viiveen saa pois, on ohjauksen siirtäminen tatista ristiohjaimeen. Tämä toimii, mutta tuo mieleen 1990-luvun konsolipelaamisen. Miksi ihmeessä ohjaukseen ei ole panostettu tätä enempää?

Vaikka ohjaukseen jossain vaiheessa tottuukin, on kisoissa silti todella vaikeaa pärjätä. Tekoälypelaajat ajavat todella kovaa, eikä pelaaja saa tehdä juuri yhtään virheitä. Suorilla on mahdotonta saada tekoälykuskeja kiinni, joten kurveissa on oltava todella vikkelä ja härski.

MXGP2 on hieno ja monipuolinen krossipeli, mutta todella karmea ohjaus syö pelaajan sielun. Sen pelaaminen on hauskan sijasta tuskaista ja turhauttavaa.

Nautittavia motocross-pelejä ei näköjään edes alaan vihkiytyneet pelitalot osaa tehdä. Microsoftin Motocross Madness (1998) ja Rockstarin sikailupeli GTA V (2013) ovat edelleen parhaat vaihtoehdot nautinnolliseen motocross-pelaamiseen. Jos ne eivät riitä, pitää mennä ulos ajamaan oikeaa kaksitahtista, 500 cc:sta saastemörköä.

} else { // }