Mainos

Tasan vuosi sitten julkaistu autosimulaattori Project CARS sai uudelleenjulkaisun Game of the Year -alaotsikolla, joka tuo mukanaan kaikki aikaisemmin julkaistut lisukkeet ja korjaukset.

xtv arvioi vuosi sitten Project CARS -pelin Xbox One-, PC- ja PS4-versiot, joista pisimmän korren veti luonnollisesti PC-versio. Xbox One:n grafiikka oli luonnollisesti heikointa, mutta PS4:ssä rattiohjausta saa säätää erikseen hitusen ”löysemmäksi”. PC koreilee niin grafiikallaan, ruudunpäivityksellään kuin jo nyt olemassaolevalla VR-tuellakin.

20160504113913_1

 

Mainos

Game of the Year Edition tuo mukanaan siis kaikki tähän mennessä julkaistut lisäautot sekä muutaman uuden. Mielenkiintoisimmat näistä ovat Geneva Motor Show’ssa vasta esitellyt Paganin Zonda Revolucion ja Huayra BC. Autokantaa on siis GOTY Editionissa 125 kappaleen verran.

Ratoja on myös uusia – ja niitä sitten varioidaan eri layoutein. Lokaatioita eri radoille on yhteensä 35. Tärkein uusi rata on Nurburgringin/Nordschieife + GP-ratakokonaisuus. Radat eivät ole laserskannattu kuten Assetto Corsassa, mutta tuntuma niissä on silti uskomattoman hyvä. Laserskannaus tuo lisäarvona mukanaan lähinnä vain joukon kuoppia ja halkeamia, joihin Project CARS’n rattituntuma ei muutenkaan tarraa kuten Assetto Corsa.

GOTY-versio ei poikkea muilta osin originaalista ja orggiksen voi GOTY-editioniksi päivittää rahea ja kolikeita vastaan.

20160505134646_1

 

Project CARS ei leveile turhaan GOTY-leimallaan, sillä se on kenties tämän hetken paras ajosimulaattori. Se tarjoaa muutakin kuin pelkkää rata-ajoa ja autokannastakin löytyy F1- ja rata-autojen lisäksi myös tavallisia katuautoja. Muuttuuko tilanne sitten Assetto Corsan konsolijulkaisun jälkeen, jää nähtäväksi. Vaikka Assetto Corsalla onkin hienoisesti parempi tatsi simulaatioon, on Project CARS valmiimpi ja pelattavampi paketti toimivine verkkopeleineen ja miljoonine säätöineen.

”Project CARS on ehdottomasti rattipeli”

Project CARS on ehdottomasti rattipeli. Ohjaimella siitä ei saa mitään irti. Jos ohjaus tuntuu omaan ajohanskaan tunnottomalta, tarjoaa Project CARS 37 eri säätöruuvia Force Feedbackille, joten ajotuntuman saa takuulla mieleisekseen – vaikka jokaiselle autolle erikseen.

 

Huonona puolena mainittakoon valokuvamoodin kameran rajoittuneisuus ja aukkoasetusten epärealismi sekä auton maalipintojen suppea muokkausmahdollisuus. Myös vauriomallinnus sopisi olla realistisempi, mutta kaikkea ei kai sitten voi saada?

Muilta osin Project CARS on lähes täydellinen autosimu. Lisäksi Project CARS tukee suoraan Oculus Rift ja HTC Vive -virtuaalitodellisuusvisiirejä.

Mainos