Mainos
Kukapa ei haluaisi jossain vaiheessa elämäänsä kokeilla kaupunkiliikenteen linjuriautolla ajamista? Automaattivaihteet, iso dieselkone ja samojen reittien sahaamista edestakaisin. Jee!

Bus Simulator 18 päivittää edellisvuonna julkaistua kaupunkibussisimulaattoria monella eri saralla. Tällä kertaa voidaan puhua jo ihan pätevästä kikkailusta, jota on ihan hauska ottaa erä silloin, toinen tällöin.

Mainos

Bus Simulator 16 näytti rumalta kuin vihreää väriä ja karvaa kompostissa osakseen saanut tomaatti. Astragon Entertainment on ratkaissut asian vaihtamalla koko pelimottorin Unreal 4:ään. Onkin suorastaan henkeäsalpaavaa nähdä Bus Simulator 18 ensimmäistä kertaa toiminnassa, kun muistot siintävät parin vuoden takaisessa graafisessa rusinassa. Kaikki näyttää yllättävän hyvältä.

Aivan täydellistä Bus Simulator 18 -pelin grafiikka ei kuitenkaan ole. Ihmishahmot näyttävät osittain kovinkin pökkelöisiltä ja piirtoetäisyys on ultra-asetuksillakin varsin pieni. Muuten BS18 on jopa ihan ok:n näköinen pikkubudjetin simulaattoriksi.

Omasta hahmosta voi kustomoida vaikkapa Jokerin näköisen idiootin.

Kuljettaja nauttii kausikortillisista

Peli itsessään ei ole kokenut mullistavia uudistuksia. Edelleen pääpainona on ajella aikatauluja vastaan kuvitteellisen kaupungin kaduilla oman kaupunkiliikenneyhtiön busseilla ja kulkea ennalta-asetettua reittiä pitkin pysäkiltä pysäkille.

Osa matkustajista omaa kausikortin, osalle pitää myydä joku kerta- tai kausiluppu, tavallisella tai alennetulla hinnalla. Uusi lisäys matkustajakavalkaadiin ovat pyörätuoli-invalidit, joille pitää aktivoida oma esteettömyysramppinsa.

Sadekeli näyttää hyvältä. Itse ei tee mieli astua ulos bussista.

Rahastusominaisuus on kokenut melkoisen parannuksen edellisestä. Tällä kertaa vaihtorahan antaminen on paljon nopeampaa, sillä kalkulaattori näyttää jatkuvasti kuinka paljon on vielä vaihtokolikoita antamatta. Edellisessä versiossa vaihtorahat piti laskea itse. Tämä turhautti etenkin allekirjoittanutta, jonka päässälaskutaito on suorastaan naurettavan heikko. Nyt vaihtorahan antaminen suorastaan hymyilyttää. Etenkin jos antaa liikaa rahaa takaisin ja matkustaja kiittää siitä.

Uusi lisäys on myös bussiin pyrkivät jäniit. Osa matkaajista pyrkii bussin takaovesta vaivihkaa sisään maksamatta matkaa. Tällöin pelaaja voi käydä kovistelemassa kusipäätä ja antaa tälle sadan euron suuruisen sakon.

Pelin suuri ja hehkutettu ominaisuus on yhteistyömoninpeli. Tämä etenkin American Truck Simulatorista tuttu yhdessä ajamisen ominaisuus on hauska, sillä pelaajat pääsevät myös kävellen treffailemaan toisiaan ja toistensa kyytiin. Mikäpä sen hauskempaa ropettamista kuin jättää oma bussi keskelle risteystä ja hypätä kaverin kyytiin paskantamaan takapenkille – ainakin leikisti.

Bus Simulator 18 on pelinä simppeli, sillä se on roolipelialusta, joka jättää muidenkin simulaattorien tapaan oven avoimeksi omalle mielikuvitukselle. On aivan pelaajasta itsestään kiinni, miten paljon riemua tästä voi repiä irti. Etenkin simulaattoritubettajille Bus Simulator 18 on ihan hauska videotuotantoleikkikenttä.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Bus Simulator 18
70 %
Edellinen artikkeliFortnite saapui Nintendo Switchille
Seuraava artikkeliItalialainen putkimies bilettää aiempaa strategisemmin
bus-simulator-18-arvostelu-avaa-se-jo-takaovi-stnBus Simulator 18 on pelinä simppeli, sillä se on roolipelialusta, joka jättää muidenkin simulaattorien tapaan oven avoimeksi omalle mielikuvitukselle. On aivan pelaajasta itsestään kiinni, miten paljon riemua tästä voi repiä irti. Etenkin simulaattoritubettajille Bus Simulator 18 on ihan hauska videotuotantoleikkikenttä.