Mainos
CIA:n agentti Rico Rodriguez, pelimaailman Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone ja Dwayne Johnson palaa jälleen kerran estradille, laukomaan huonoa läppää hassulla aksentilla ja tuhoamaan diktaattoreiden öljylähteitä. Tällä kertaa riehutaan Etelä-Amerikan viidakoissa ja aavikoilla.

Just Cause -pelisarja on peräisin Avalanche Studiosin tietotekniikkaosastolta. Sarjan ensimmäinen osa näki päivänvalonsa vuonna 2006. Sitä seurasi kakkososa vuonna 2010. Pari vuotta sitten sarja otti isomman graafisen harppauksen kolmannen osan muodossa, joka olikin (ainakin PC:llä) sarjan paras osa.

Pelisarja on saanut nimensä Yhdysvaltain armeijan Just Cause -koodinimellä suoritetusta operaatiosta. Kyseessä oli vuonna 1989 tehty sotilasoperaatio, jossa syrjäytettiin keskiamerikkalaisen Panaman valtion diktaattori Manuel Noriega. Presidentti George H. W. Bush mainitsi operaation syiksi Yhdysvaltain kansalaisten turvaamisen, demokratian ja ihmisoikeuksien puolustamisen sekä huumekaupan ehkäisemisen. Operaatiossa kuoli eri arvioiden mukaan 200–4 000 siviiliä. Itse pelin idea ei ole kovin kaukana tästä.

Mainos

Mikäli et jaksa lukea, voit katsoa arvoion myös videona.

Heti tähän kärkeen on pakko huomauttaa, että tämä arvio on tehty PC-version pohjalta. Erona konsoliversioon ovat hitusen paremmat grafiikat ja täysin toisenlainen ohjaustuntuma hiiren vuoksi. Nämä ominaisuudet ovat konsoliversiossa hitusen heikommat.

Uusi pelimoottori, uudet tuulet?

Just Cause 4:n näkyvin uudistus on uusi pelimoottori. Oikeastaan PC-versiolla se ei näy. Grafiikka on hyvin samankaltaista kuin se oli Just Cause 3:ssa, jossa se oli hyvää. Nelonen on graafisesti kaunis ja etenkin räjähdyksistä on annettava huutopeukku. Mitä suurempi tulipallo, sen viihdyttävämpää. Just Cause 4 esittelee takuulla kaikkein hienoimmat räjähdystehosteet mitä pelimaailmasta löytyy. Battlefield V saattanee tulla toisena perästä?

Grafiikassa on kuitenkin runsaasti ongelmiakin. Ainakin arviota kirjoittaessa. Osa tekstuureista on ällistyttävän ryppyisiä ja rumia. Nämä yksilöt lyövät silmille, etenkin 4K-resoluutiolla pelattaessa. Konsoliversioiden pikseleistä en osaa sanoa, mutta PC:llä ei ainakaan jokainen 3D-malli ole sitä kauneinta katseltavaa. Harmi.

Rumin muutos on vedessä. Siinä missä Just Cause 3:n vedet ja meret näyttivät mehukkailta, on Just Cause 4:n vesi lähes yhtä rumaa kuin Pleikkari ykkösen Tomb Raider kolmosessa. Veden tekstuurit ovat järkyttävän näköisiä eikä vesissä ole lainkaan aaltoja. Toivottavasti Avalanche korjaa asian pikimiten.

Kuvan kanssa yhdessä kulkee ääni. Äänien saralla Just Cause 4 loistaa. Konetuliaseet laulavat kauniisti ja raketit viheltävät hienosti. Räjähdykset ovat dynaamisia. Parhaiten kuitenkin toimii ambienssi ja yleisäänet. Etenkin kuulokkeilla pelattaessa, ukkosen jyrinä ja maailman äänet ovat niin hienosti miksattuja, että pelin maailmaan on helppo uppoutua.

Äänissä on kuitenkin myös parantamisen varaa. Kaikista objekteista ei kuulu ääniä kaikissa tilanteissa. Esimerkiksi jos valtava rautapalkki putoaa romahtavasta rakenteesta maahan, tapahtuu tämä äänettömästi. Immersiosta lähtee tällöin leijonan osa, eikä massiivinen tanko tunnu edes painavalta. Toivottavasti tähän saadaan muutos tulevien päivitysten myötä.

Hauskempi tarttumaköysi, mutta hirveimmät ajofysiikat ikinä

Uudet tuulet puhaltavat myös pelin tärkeimmän lelun, eli tarttumaköyden alla. Tarttumaköysi kiristää nyt itse itsensä automaattisesti ja se on täysin muokattavissa. Köyttä voi muokata yhteensä yhdeksään eri slottiin mm. tekemällä siitä heliumpallojen avulla nostoköyden. Köyden kireysvoimaa voi myös säädellä. Köysi onkin pelin paras asia, sillä sen tuomat ilot ovat yksinkertaisesti hauskinta koko pelissä.

Vaikka fysiikka toimii köyden avulla ja tuhoutuvissa objekteissa huikeasti silmäniloa, epäonnistuu se ajoneuvohallinnassa karmaisevasti. Esimerkiksi autoilla ja prätkillä ajettaessa ajotunutuma on paskinta mahdollista sitten V-Rally ykkösen (1997). Mitä helvettiä Avalanche Studiosilla on tehty viime vuodet? Pelimoottori oli valmiina edellisestä osasta. Olisiko ollut syytä panostaa edes hieman ajoneuvofysiikoihin? Olisiko? Olisi, stn! Just Cause 4:n ajo-ominaisuudet ovat niin hirveät, että autoja, prätkiä ja veneitä välttelee viimeiseen saakka.

Autolla matkustaminen on kivempaa näin.

Bugeja, bugeja, bugeja

Pelaajana olen itse sellainen, etten juurikaan takerru bugeihin. Nykyaikaina isoissa peleissä on paljon pikkuvirheitä, sillä kaikkea ei yksinkertaisesti ehditä korjaamaan heti julkaisun alle, sijoittaja- ja aikapaineiden raksuttaessa. Just Cause 4:ssä bugeja on kuitenkin niin paljon, että ne alkavat jo menemään överiksi. Bugeihin törmää sitä enemmän, mitä enemmän pelaa. Bugeja siellä, bugeja tuolla.

Rico on graafisesti rumempi kuin edellisessä pelissä.

Sivutehtävät ovat nyt päätehtäviä, wtf?

Edes bugit eivät kuitenkaan ole niin ärsyttäviä kuin pelin tehtävät. Muistatko Just Cause 3 -pelin sivutehtävät? Stunttikisat, liitopuvulla checkpointtien läpi liitelyn ja aikahaasteet? Kyllä, ne, joita kokeiltiin kerran ja sitten vältettiin loppupelin ajan. Just Cause 4:ssä ne ovat päätehtäviä! Niinpä, mitä vittua? Just Cause 4:ssä on tarina, jonka eteneminen pysähtyy pelin intron jälkeen. Sen jälkeen pelaajan tehtävänä on grindata näitä sivutehtäviä päätehtävinään, avatakseen pelin karttaa ja valloittaakseen alueita. Tarina unohtuu ja sivutehtävät ovat ainoa tapa edetä. En ole aikaisemmin törmännyt näin huonoon pelisuunnitteluun näin isoissa peleissä. Avalanchella on nyt mennyt pierut ja ripulit totaalisen sekaisin.

Tämä tekee pelistä vain jättimäisen fysiikkahiekkalaatikon, jossa ei ole syytä edetä. Peli on kuin leikkikenttä, jossa jaksaa puuhailla parisen tuntia, mutta sitten hommaan kyllästyy. Mitä järkeä on pelata peliä, jossa ei ole varsinaisesti mitään pelattavaa? Tämä toimii early access -simulaattoreissa, mutta ei täysihintaisessa A-luokan pelissä.

Ja vaikka pelissä on rutkasti uusia leluja, niiden hyödyntäminen jää juurikin hiekkalaatikossa leikkimiseen. Pelin kartalla oleva tordado on hauska hetken. Sitten sekin muuttuu turhaksi ja tylsäksi. Pelin ”tarinatehtävissä” ei juuri hyödynnetä ilmapalloja tai tarttumaköyden raketteja.

Kannattaako ostaa?

Onko Just Cause 4 sitten hankkimisen arvoinen? Mikäli hyllystä löytyy Just Cause 3, ei Just Cause 4 -peliä ole missään tapauksessa syytä hankkia täyteen hintaan. Just Cause 3 teki monet asiat paljon paremmin ja tarjoaa enemmän viihdettä, samoilla grafiikoilla. Just Cause 4 alittaa riman yllättävän isosti ja pettää pelaajan monella saralla. Uusien tarttumaköysilelujen kanssa kikkailu on hauskaa, mutta ei täyteen hintaan. Just Cause 4:ää kannattaa harkita vuoden kuluttua isojen alennusmyyntien aikaan. Mikäli Just Cause 3 jäi välistä, on Just Cause 4 ehkä harkitsemisen arvoinen, mutta itse laittaisin roposeni ennemmin kolmosen PC-versioon.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Just Cause 4
55 %
Edellinen artikkeliPokémon: Let’s Go, Eevee! -arvostelu – 20-vuotta vanha peli uusissa kääreissä
Seuraava artikkeli20 uutta yksityiskohtaa, joita et ole ehkä huomannut Red Dead Redemption 2:ssa
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.
just-cause-4-arvostelu-pcMikäli hyllystä löytyy Just Cause 3, ei Just Cause 4 -peliä ole missään tapauksessa syytä hankkia täyteen hintaan. Just Cause 3 teki monet asiat paljon paremmin ja tarjoaa enemmän viihdettä, samoilla grafiikoilla. Just Cause 4 alittaa riman yllättävän isosti ja pettää pelaajan monella saralla. Uusien tarttumaköysilelujen kanssa kikkailu on hauskaa, mutta ei täyteen hintaan. Just Cause 4:ää kannattaa harkita vuoden kuluttua isojen alennusmyyntien aikaan. Mikäli Just Cause 3 jäi välistä, on Just Cause 4 ehkä harkitsemisen arvoinen, mutta itse laittaisin roposeni ennemmin kolmosen PC-versioon.