Vanhempi PlayStation-johtaja vahvisti tällä viikolla järjestetyssä keskustelupaneelissa Sonyn sitoumuksen julkaista pelinsä ensin premium-peleinä.
Keskiviikkona GI Live 2022 -tapahtumassa puhunut PlayStationin riippumattomien kehittäjäaloitteiden johtaja Shuhei Yoshida käsitteli PlayStation Plus -palvelun laajentamista ja sitä, miten yhtiö suhtautuu uusien nimikkeiden lisäämiseen palveluun julkaisun yhteydessä.
– Uskomme nimikkeiden julkaisuun julkaisuvaiheessa, Yoshida sanoi viitaten siihen, että nykyaikaisten digitaalisten pelien elinkaari muistuttaa elokuvan julkaisua elokuvateattereissa ja kuukausia myöhemmin suoratoistopalveluissa, Yoshida aloitti.
– Uudessa PS Plus -palvelussa on tasoja, ja periaatteessa se on kuin vanha PS Plus: julkaisemme edelleen kaksi tai kolme uutta peliä joka kuukausi, ja uusi taso, Extra, sisältää satojen pelien luettelon, jota ihmiset voivat pelata. Extran osalta lähestymistapamme on, että haluamme auttaa julkaisijoita elinkaaren hallinnassa.
– Johdin PlayStationilla First Party -liiketoimintaa, joten tiedän, että se on kuin elokuva-alalla – elokuva tulee ensin teattereihin, sitten se siirtyy maksulliseen katselupalveluun, tilauspalveluun tai ilmaistelevisioon, ja joka kerta se tuottaa uusia tuloja ja tavoittaa laajemman yleisön.
– Samalla tavalla uskomme siihen, että julkaisun julkaisun yhteydessä julkaistaan premium-versio, ja ehkä kuuden kuukauden, kolmen kuukauden tai kolmen vuoden kuluttua, kun pelin myynti laskee, PS Plus Extra -palveluun liittäminen voi auttaa tuomaan nämä pelit uusien, laajempien yleisöjen ulottuville.
– Jotkut ovat saattaneet jäädä paitsi näistä peleistä, kun ne ilmestyivät, ja tämä on loistava tilaisuus pelata niitä ja luoda suusanallista mainontaa, tai jos peliin on tulossa DLC tai jatko-osa, voimme auttaa herättämään laajemman yleisön kiinnostuksen pelisarjaa kohtaan. Kannustamme siis julkaisijoita hyödyntämään näitä palveluja kunkin pelin elinkaaren hallinnassa, Yoshida summasi.
Myöhemmin puheessaan Yoshida totesi, että tilauspalvelut ovat vielä jonkinlainen kokeiluaste Sonylle tässä vaiheessa, mutta sanoi, että Stray, joka julkaistiin ensimmäisenä päivänä PS Plus Extra -palvelussa, oli esimerkki nimikkeestä, joka menestyi ottamalla käyttöön päivä- ja päiväpohjaisen tilausjulkaisun.
Vaikka Sonyn ensimmäisen osapuolen nimikkeet eivät tule PS Plus -palveluun ensimmäisenä päivänä, merkittävät indie-nimikkeet ovat menestyneet näin, ja tämä trendi ulottuu palvelun koko elinkaaren ajalle, jolloin Rocket Leaguen ja Fall Guysin kaltaiset pelit lanseerattiin alustalla.
Mieli muuttui aiemmasta?
Aiemmin tänä vuonna Sony Interactive Entertainmentin toimitusjohtaja Jim Ryan väitti, että pelibisnes voisivat kärsiä, jos ne lisättäisiin PlayStation Plus -palveluun heti ensimmäisenä päivänä.
Kun Ryanilta kysyttiin, lisätäänkö palveluun uusia Sonyn ensimmäisen osapuolen pelejä samaan tapaan kuin Microsoft tekee Xbox Game Pass -palvelussaan.
– Emme ole menneet tätä tietä aiemmin. Emmekä aio lähteä tälle tielle tämän uuden palvelun kanssa. Mielestämme jos tekisimme niin PlayStation Studiosin peleille, tämä suotuisa kierre katkeaisi. Investoinnit, joita meidän on tehtävä studioihimme, eivät olisi mahdollisia, ja uskomme, että se ei vaikuttaisi tekemiemme pelien laatuun niin, että pelaajat haluaisivat sitä, Ryan tivasi.