Assassin’s Creed -fanit vaikuttuivat Ubisoftin päätökseen luoda Assassin’s Creed Miragen perinteisempi pelimaailma.
Assassin’s Creed Miragen luova johtaja Stéphane Boudon sanoi GamesRadrin haastattelussa, että vaikka Miragen luomiseen vaikutti useiden eri tekijöiden yhteisvaikutus, heidän mielestään tärkeimpänä oli yhteisön ääni.
– Origins, Odyssey, Valhalla. Ne kaikki ovat hienoja pelejä, joissa on lupaus elää eeppinen matka vahvassa fantasiassa, hän sanoo.
Vuoden 2017 Origins poikkesi huomattavasti alkuperäisestä Assassin’s Creed -kaavasta, säätämällä sarjan lähemmäs perinteistä roolipeliä ja siirtymällä pois monista ideoista, jotka olivat olleet läsnä peleissä niiden alusta alkaen aina Assassin’s Creed Syndicateen asti. Mutta kun Odysseyn maailma oli jättänyt Originsin varjoonsa ja Valhalla oli kasvanut yhä suuremmaksi, fanit halusivat taas uuden suunnanmuutoksen.
– Faniemme keskuudessa aloimme kuulla toiveita hahmovetoisesta tarinasta, joka keskittyisi ensimmäisten AC-pelien peruspilareihin intiimimmässä mittakaavassa. Se resonoi myös meidän kehittäjinä, ja tämä oli projektin lähtökohta, Boudon kertoi.
Mirage kunnioittaa alkuperäistä Assassin’s Creedia monin tavoin.
– Tämä ”intiimimpi mittakaava” oli välttämätön, kun Altair otti ensimmäiset huterat, vapaasti juoksevat askeleensa. Peli palaa Lähi-itään 1200-luvun Bagdadin kautta ja käsittelee suoraan Assassiinien ritarikuntaa, ei niinkään proto-tappajia, joita uudemmissa peleissä on käsitelty, johtaja summaa.