Mainos

Assetto Corsa on yksi modatuimmista simracing-autopeleistä, joka nojaa pohjimmiltaan realistiseen ajoneuvofysiikkaan. Ralli on ollut ontuva elementti, jota Assetto Corsa ei ole pystynyt moottorillaan tarjoamaan – paitsi nyt, kun Assetto Corsa Rally on tullut ottamaan luulot pois muilta rallipeleiltä.

Codemastersin Colin McRae Rallyt ja Dirt Rallyt ovat pitäneet hyvin rallipelejä arvostuksessaan ja pelaajien suosiossa. Mikään ei kuitenkaan ole armottomuudessaan ja realistisuudessaan päihittänyt legendaarista ja täysin armotonta vuonna 2004 julkaistua Richard Burns Rallya. No, BeamNG.drive tietysti pääsee samoihin ja voittaa vielä kolarifysiikallaankin, mutta simracing-faneille ei ole siitä tullut samanlaista palvonnan kohdetta moninpelin ja erityisesti aitojen rallikarttojen puutteen vuoksi.

Nyt johtava simulaatioautopelisarja Assetto Corsa saa kauan odotetun ralliosan, joka painottaa puhtaasti ralliin ja siinä absoluuttiseen simulaatiokokemukseen. Ja mikä hauskinta, Assetto Corsa Rally tuli takavasemmalta, kun kukaan ei sitä odottanut.

Mainos

Unreal 5 -kauneutta

Assetto Corsa Rally pistää heti tuulemaan ja tuo genreen asioita, joita ei olla nähty missään muussa rallipelissä. Autenttinen simulaatio, tuhoutuvat kasvillisuudet, hyvä vauriomallinnus ja kirsikkana kakun päällä, jäätävän upea ulkonäkö Unreal 5 -pelimoottorin mahdollistamana.

Itse pelin fysiikkamoottori ei kuitenkaan ole Unrealin bulkkitavaraa, vaan Kunos Simulazionin vuosikausia hioma oma moottori. Kunos Simulazione ei kuitenkaan ole Assetto Corsa Rallyn takana, vaan pikkustudio Supernova Games Studios. Supernova on kuitenkin tehnyt Assetto Corsa Rallyn kylki kyljessä Kunos Simulazionen kanssa, joten mitään Grand Theft Auto San Andreas Definitive Edition -pökälettä ei tarvitse pelätä.

Hyvästi muut rallipelit?

Assetto Corsa Rally tekee minkä lupaa. Se tarjoaa huikean rallikokemuksen. Vaikka tätä kirjoitettaessa pelistä on julkaistu vasta early access -versio, jossa ei ole kuin kourallinen autoja ja kahteen eri maahan sijoittuvia pari karttaa, on paketti jo nyt niin lupaava, että valmiin version pelistä voi helposti sanoa päihittävän Codemastersin WRC-pelit ja sen ikivihrean RBR:n mennen tullen. Syy siihen on yksinkertainen, Assetto Corsa Rally loistaa fysiikassaan, ajomallissaan, grafiikassaan, yksityiskohdissaan ja tarjoaa vielä lidar-lasermallinnetut oikean elämän erikoiskokeetkin. Lidar-skannatut kartat siis tarkoittavat sitä, että erikoiskokeet ovat niin aitoja jokaista kuoppaa myöten kuin mahdollista.

Nyt niitetään!

Vaikka alkuperäinen Assetto Corsa eikä oikeastaan Assetto Corsa EVO:kaan loista vauriomallinnuksessaan, tarjoaa Assetto Corsa Rally yllättävän hyvän auton hajoamisen. Ovet aukeavat, pelti ruttaantuu, puskurin osat sinkoilevat ja lasit hajoavat. Damagea tulee, sillä se kuuluu ralliin oleellisesti.

Muissa rallipeleissä myös puskat ovat olleet niin rankkaa tekoa, että paritonnia painava auto on pysähtynyt niihin kuin seinään. ACR:ssä taimet tapuvat ja nurmikko niiaa, kun Lancia ajaa nuotit pieleen ja pitkin pöheikköjä. Tämä yllättää joka kerta – positiivisesti.

Ajotuntuma itsessään on ratilla vihdoin sellainen, kuin oikeassa ralliautossa sen olettaakin olevan. Ajo on opeteltava, mutta kun taidon oppii eri alustoilla, sen todella oppii.

Peliohjainkin on tuettu, mutta simulaatio on tehty ratille, eikä esimerkiksi Xbox-ohjaimella ole käytännössä mahdollista ajaa hyvin lainkaan. Vaikka miten ohjainta säätäisi, ajo on aivan liian kiikkerää. Peli on tehty ratille ja polkimille, ei peliohjaimille, piste.

VR-tuki tulossa, mutta toimii jo

Pelin kehittäjät lupasivat pelin julkistustilaisuudessa, että Assetto Corsa Rally saa VR-tuen, mutta ei julkaisussaan. Niinpä sitä ei pelistä tätä kirjoitettaessa löydy, mutta VR-tuen voi tehdä itse. Nimittäin Unreal-pelimoottoreissa se on natiivina ja ilmainen UEVR-sovellus osaa sen aktivoida esille. UEVR:n ansiosta peliä voi jo nyt pelata VR:nä ja se toimii. Ainoastaan kuva on liian kirkas, mutta säätämällä kirkkautta, saa senkin tasoitettua. Kannattaa kokeilla. Tämän arvostelun alussa on video, jossa VR-versiota voi ihastella muutamassa kohdassa.

Vielä tehtävää

On sanomattakin selvää, että Assetto Corsa Rally kaipaa paljon ratoja ja autoja ollakseen kunnon rallipeli, mutta sinne ollaan menossa, samoin kuin Assetto Corsa EVO:nkin kanssa. Pelaajilla on nyt mahdollisuus esittää toiveita, mihin suuntaan peliä kehitetään.

Puutteita on myös siinä, että eri ajokameroita voi säätää itselleen sopiviksi, mutta säädöt eivät tallennu ja kaikki on tehtävä joka kisassa aina uusiksi. Valokuvatila puuttuu, modituki puuttuu ja monta muutakin asiaa on kesken, mutta se on tehty selväksi jo early accessin julkaisussa. Siksi tämäkään ennakko ei anna pelistä vielä arvosanaa, sillä nyt ollaan vasta alkutaipaleella.

Assetto Corsa Rally on kuitenkin äärimmäisen lupaava jo nyt ja varmasti lähivuosien aikana se kirkkain rallipeli, jonka vannoutuneimmatkin RBR-fanit joutuvat ottamaan omakseen lopulta.

Mainos