Avowed on Obsidian Entertainmentin ahnaasti odotettu toimintaroolipeli. Onko loistavan Pillars of Eternity -pelien hengellinen seuraaja arvoista tavaraa vai jääkö homma torsoksi?
Eskapismi videopelien avulla on kriitikon mieleen – ja on aina ollutkin. Hyvä seikkailupeli on parempi kuin elokuva tai kirja, mutta kehnoa peliä ei jaksa pelata loppuun, kuten elokuvan saattaa kuitenkin väijyä lopputeksteihin asti. Siksi on hyvin tärkeää, että peli imaisee välittömästi mukaansa ja pitää otteessaan. Valitettavasti Avowed on juurikin se, joka imaisee ja sitten vapauttaa pelaajan kupariseen sylkyastiaan.
Avowed on Obsidian Entertainmentin kehittämä ensimmäisen, sekä kolmannen persoonan fantasiatoimintaroolipeli, joka sijoittuu Eoran maailmaan. Eora on tunnettu aiemmista Pillars of Eternity -peleistä. Peli julkaistaan 18. helmikuuta 2025 Xbox Series X/S:lle ja PC:lle, ja se on saatavilla myös Game Pass -palvelussa julkaisupäivästä alkaen.
Sadan euron premium-paketin ostajille luvassa on viiden päivän ennakkostartti peliin ja pari nahkaa NPC-hahmoille, sekä digitaalista taidetta ynnä musaa. Uutralalaa!
Sieniongelma
Pelin tarina sijoittuu Living Lands -nimiselle saarelle, joka on täynnä erilaista miljöötä, kuten vehreitä metsiä, karuja aavikoita sekä laajoja luolia ja laaksoja. Pelaaja omaksuu, selkeästi kaikkien ”rakastaman” Aedyrin valtakunnan lähettilään roolin, jonka tehtävänä on tutkia salaperäistä ”Dream Scourge” -ruttoa, joka leviää saarella. Sienimäinen rutonperkele on myös ajankohtainen, näin The Last of Us -tv-sarjan toista kautta odotellessa.
Tarina on hyvin ennalta-arvattava ja sitä se toden totta onkin. Peli yrittää lisätä mystiikkaa pään sisäisillä äänillä, mutta yllättymään ei kovin montaa kertaa pääse. Kuitenkin hyvin tarinavetoisessa seikkailupelissä juuri sen tarinan täytyisi olla hitollisen kova, kuten Baldur’s Gate 3:ssa.
![](https://respawn.fi/wp-content/uploads/2025/02/Wingdk-Screenshot-2025.02.04-10.53.10.07.png)
Tuttua soppaa…
Avowed on ensimmäisestä ja kolmannesta persoonasta kuvattu seikkailupeli, joista jälkimmäinen vaihtoehto on heittämällä parempi. Ensimmäinen 10 tuntia silmistä kairattu kokemus jätti varsinkin taisteluista hyvin kankean ja onton maun. Asetuksista huomasin, että pelin voi lennosta vaihtaa selän taakse ja koko peli muuttui täysin. Taistelusta tuli yhtäkkiä mieluisaa, sulavan nopeaa ja ärhäkkää. Myös liikkuminen maailmassa ja ”parkour” kääntyivät paremmiksi, sekä ympäristöä luonnollisesti näkyy paljon enemmän.
Miksi laitoit parkourin heittomerkkeihin? Siksi, että se on oikeasti hyppynappi ja kiipeäminen tapahtuu automaattisesti.
![](https://respawn.fi/wp-content/uploads/2025/02/Wingdk-Screenshot-2025.02.05-21.34.27.18.png)
Muuten Avowed on se tavallinen fantasiaroolipeli. Kerää loottia, rahaa ja kokemuspisteitä piesten vihollisia, sekä suorittaen tehtäviä. Levelöidy, avaa uusia taitoja ja taikoja. Pikkumosien pieksennän jälkeen yleensä on vastassa pomotaistelu, missä ne parhaat materiat oodottavat. Pyörää ei siis ole keksitty uudestaan, eikä siinä mitään, sillä konsepti toimii. Lisäksi tienoot ovat laajoja ja täynnä mielenkiintoisia kohteita, joista löytyy aina jotain kerättävää, yleensä kirstujen muodossa.
Alussa päästään ensimmäiseksi luomaan oma hahmo. Hahmoeditori onkin yllättävän monipuolinen, myös vähemmistöt huomioon ottava. Partaa saa naisoletetulle ja pronominipelissä voit valita kahden alkuperäisen lisäksi monikon. Sitten valitaan pelaajan tausta. Tällä ei ole pelin vaikuttavaa aspektia muuta kuin keskusteluvaihtoehdot. Sodan arpeuttama uhoaa rintalastaa paukuttaen joka asiasta sankariheviä, kun lukenut arkanisti taas hoitaa lörpöttelyn virkamiesmäisesti. Näitä keskusteluvaihehtoja ei tietenkään tarvitse käyttää, eikä niillä tarinaan mitään vaikutusta kyllä olekaan.
![](https://respawn.fi/wp-content/uploads/2025/02/Wingdk-Screenshot-2025.02.10-18.46.32.83.png)
…mutta myös uusia makuja!
Pelaaja voi pelata miten lystää, mikä on ihana asia, sillä mitään kiveen hakattuja hahmoluokkia ei tarvitse valita vaan kaikki on pelaajan hyppysissä. Jos haluat kesken seikkailun vaihtaa taistelijan vaikka maagiksi, onnistuu tämä vaikka saman tien.
Avowedissa on mahdollista avata leirejä, joissa voi päivitellä varusteita ja pälistä kumppanien kanssa, mutta leiriin ei tarvitse tulla vaihtaakseen pelityyliä. Kokemuspisteiden resetointi tietysti maksaa ja kivasti, mutta mahdollisuus silti on.
![](https://respawn.fi/wp-content/uploads/2025/02/Wingdk-Screenshot-2025.02.05-21.47.38.98.png)
Tuleekin mieleen onko mekanismi tarkoitettu siksi, että taistelijalla on oikeastaan kourallinen taitoja kun maagilla taikoja on aivan helvetisti. Samoojan taidot ovat myös hyvin suppeat, eikä ne mitään kovin erikoisia edes ole. Kaikkea kolmea luokkaa voi käyttää samanaikaisesti, joten loppupelissä pelaaja on armoton taistelukone. Jos sinne asti tätä jaksaa edes pelata.
Loottia on paljon, mutta monipuolisuutta ei. Perinteiset miekat, kilvet, keihäät, sauvat ja jousipyssyt löytyvät, sekä useampi kranaatti erilaisilla elementeillä varustettuina. Kaikissa varusteissa on klassisesti tasot, ja niitä ”legejä” tietenkin kaikki haluavat. Mukana jouskarien lisäksi on piilukot ja pistoolit.
Lisäksi pelaajan on kerättävä rehuja ja resursseja, että kamoja voi päivitellä. Kauppiaita löytyy runsaasti, joilta voi poistella kaikenlaista riippuen myyjien intresseistä. Krouvin emäntä myy viinaa ja lihaa, kun sepältä taas kannattaa kysellä sapeleiden perään.
Pelissä on mielenkiintoinen päivitysmekanismi. Voit sen paskimman karahkan päivittää aina uniikiksi asti, kunhan resursseja löytyy tarpeeksi ja niitähän tässä pelissä saa sitten grindata.
![](https://respawn.fi/wp-content/uploads/2025/02/Wingdk-Screenshot-2025.02.01-12.09.28.17.png)
Upeaa Unreal 5 -grafiikkaa
Avowed pyörii Unreal 5 -moottorilla ja siksi näyttää helvetin hyvältä. Upeat, sekä värikkäät maisemat ovat jopa henkeäsalpaavia, säteenseurantoineen ja tämän päivän valaistuksilla varustettuina.
Harmittavaa on, että peli on todella huonosti optimoitu ainakin vielä. Arvioversiota on päässyt pelaamaan jopa kaksi viikkoa ennen ennakkojulkaisua, joten optimointipätsiä tässä vielä odotellaan.
Vaikka peli on U5-kamaa on kaikki paukut laitettu ympäristöön ja efekteihin. Kasvoanimaatiot on Avowedissa ne hyvinvointialueet, jossa säästökuuri on ankara. Tähän kun lisätään se ankea näyttely, on luvassa hupia, silloin kun sitä ei pitäisi olla. Ja mikä helvetti niissä hampaissa taas on?
Efektit murisee ja paukkuu Hollywood-tasolla, mutta musiikki on kamalaa geneeristä, tekoälyn tuottamaa harmoniaa. Tästä päästäänkin pelin sadan euron premium-versioon, jossa saa pelin alkuperäisen soundtrackin. Pelin julkaisun jälkeen joku irvileuka puskee soundtrackin jokaiseen eetteriin ilmaiseksi, joten se siitä premiumpaketista.
![](https://respawn.fi/wp-content/uploads/2025/02/Wingdk-Screenshot-2025.02.05-21.33.56.29.png)
Kannattaako ostaa?
Avowed on parhaimmillaan siinä, että voit hyvin vapaasti seikkailla ja tutkia ympäristöä. Toisinaan taistelu on ihan mukiinmenevää, mutta käy nopeasti tylsäksi. Mitään strategioita tulevan taistelun suhteen on turha lähteä veistelemään, sillä kumppanit ovat tekoälyltään sieltä haasteellisimmasta päästä.
Ensimmäiset pari tuntia, avoin tutkimusympäristö piti mielenkiinnon korkealla, mutta se on nopeasti koettu se. Mitään uudelleenpeluuarvoa pelissä ei ole, eikä siinä ”uusipeli+” optiota edes ole. Lisäosia on kuitenkin tulossa sitten joskus. Myös moninpeli puuttuu pelistä täysin, mikä voisi tämän tekeleen vielä pelastaa.
Suosittelen odottamaan alemyyntejä, ja sitä premium-pakettia ette jumalauta osta! Peruspelin 80 euron hintalappukin on jo 70 euroa liikaa.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.