Bionic Bay imee mukaansa, kuin kiehtova kasa hiuksia suihkun viemärissä. Tunnelmaltaan Bionic Bay on sellainen, kuin olisit kutistettu hiusta pienemmäksi, heitetty kyseiseen viemäriin ja kipattu perään tukku lasereita ja pommeja.
Kenkä kastuu ja käsi lipsahtaa metallisella tasolla – juuri ennen kuin koko lattia romahtaa alta. Bionic Bay ei päästä pelaajaansa helpolla. Se kysyy; ”oletko valmis hallitsemaan paitsi hypyt, myös ympäristön, joka voi muuttua jokaisella askeleella?”
Bionic Bay on suomalaisen Mureena-pelistudion kehittämä 2D-fysiikkapohjainen tasohyppely, jossa pelaaja ohjaa biomekaanista olentoa läpi painovoimaa, kitkaa ja liikemassaa uhmaavien kenttien.
Peli nojaa vahvasti reaktiiviseen ja intuitiiviseen liikkeeseen – aitoon tuntumaan siitä, että jokainen askel ja hyppy oikeasti merkitsee. Pelimekaanisesti koukuttavin on pelaajahahmon kyky merkitä esine, liikkua ja sitten vaihtaa paikkaa kyseisen esineen kanssa välittömästi kaukosiirtyen – kaikki tämä samalla kun liikerata jatkuu siirtymisen jälkeen kuin ei olisi siirtymistä tapahtunutkaan.
Tarina kerrotaan minimalistisesti visuaalisilla vihjeillä ja pienillä yksityiskohdilla, aivan kuten Inside– ja Limbo-pelien hengessä. Pelaaja saa itse päätellä, missä mennään ja miksi. Pelinkehittäjän historia Badlands-pelisarjan kanssa näkyy.
Hups!
Iso tuntematon kappale. Sitä sörkitään, sorvataan, laseroi – PAM!. Kaikki kuoli, kai? Olet keskellä… jotain? Jonnekin on päästävä, pois, pian. Edessä on kaikkea vaarallista ja sinä olet… elastinen?
Hypi, siirry, kuole – uudestaan
Pelimekaniikka Bionic Bayssä rakentuu nerokkaasti liikkeen hallinnan ympärille. Pelaaja pystyy paitsi hyppäämään ja tarttumaan seiniin, myös manipuloimaan ympäristöä erityisellä vaihto-ominaisuudella, joka mahdollistaa oman sijainnin vaihtamisen kentän esineiden kanssa. Tämän avulla on esimerkiksi hiippailtava todella lähelle viuhuvaa laseria ja äkkiä vaihdettava itsensä tynnyrin kans… – vituiksi meni, uudestaan.
Peli vaatii jatkuvaa reagointia: liikkeen massan ja painovoiman tuntee jokaisessa hypyssä. Pienikin virhe voi suistaa huolellisesti rakennettu rytmi kaaokseen. Takaisin pääsee niin nopeasti, ettei jatkuva kuolema jaksa harmittaa.
Peli ei rankaise uusista yrityksistä, vaan nimenomaan kannustaa ympäristöllisten pulmien ratkaisuun ”hei, kokeile jotain” -tyylillä.
Yksinpelitarinatilan lisäksi pelissä on huima online-kisailu, jossa useat pelaajat kikkailevat samaan aikaan samalla kentällä, pyrkien nopeiten maaliin.
Kaunis, kuin elämään herännyt sammalleivänpaahdin
Bionic Bayn visuaalinen tyyli on minimalistinen ja utuinen, mutta täynnä tunnelmaa. Taustalla kajastavat neonvalot, metalliset rakenteet ja vesipisarat luovat maailman, joka on yhtä aikaa kaunis ja uhkaava. Tyyli on samankaltainen kuin Badlands-pelissä, mutta ilme on minipikselöity, joka tuo omanlaistaan outoa digitaalista tunnelmaa. Bionic Bayn maailma on sekä kutsuva, että biomekaanisen hirvittävä.
Äänimaailma nojaa ympäristöääniin – kolinaan, tuuleen ja veden tippumiseen sekä satunnaisiin melodisiin säveliin, jotka vahvistavat tunnetta autiosta, mutta elävästä maailmasta. Varaudu kuulemaan ”bzzt” ja ”krunts” useita kertoja, kun päähahmo laseroidaan jauheeksi tai tipautat vahingossa tuhat kiloa kiveä selällesi huonolla siirtymällä.
Bionic Pay
Kannattaa hankkia Bionic Bay, jos tiukka tasoloikka ja peliympäristölliset pulmat kutkuttavat kivespusseja, munasarjoja tai mitä tahansa mätisäkkiä kannatkaan mukanasi. Pidemmän päälle pitkissä sessioissa peli alkaa vähän maistumaan samanlaiselta, mutta pienemmissä sessioissa Bionic Bay on oikeinkin mainion raastavaa kikkailua.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.