AMD:n uudet Radeon 9070-sarjan näytönohjaimet esiteltiin CES 2025 -tapahtumassa, jossa Sony esitteli Ratchet and Clank -pelin koneoppimista hyödyntävää skaalautumisteknologiaa.
Englantilainen Digital Foundry testasi ja analysoi sekä AMD:n että Nvidian uutukaisia.
AMD:n demo hyödynsi FSR 4 -AI-skaalausta, joka on AMD:n uusinta teknologiaa. Ratchet and Clank on tunnettu laadukkaana vertailupelinä AI-skaalaustesteissä, mikä mahdollistaa teknologian monipuolisen arvioinnin.
Esityksessä verrattiin kuvanlaatua FSR 4:n ja aiemman FSR 3.1:n välillä, ja eroja analysoitiin tarkasti. Myös teknologian eroavaisuuksia PSSR:ään (PlayStation Super Resolution) käsiteltiin.
Kuinka Nvidian uutukaiset pärjäsivät?
Nvidia julkisti CES 2025 -tapahtumassa myös RTX 50 -sarjan GPU:t, mutta DLSS 4 -teknologiaa testattiin jo RTX 5080 -näytönohjaimella ennen tapahtumaa.
DLSS 4 sisältää parannuksia superresoluutioon ja säteenseurannan uudelleenrakentamiseen verrattuna aiempaan teknologiaan.
Lisäksi esiteltiin uusia Frame-Gen 3x- ja 4x-ominaisuuksia, joiden suorituskykyä, tasaisuutta ja viivettä verrattiin. Testit suoritettiin ilman kuvaa jälkikäsitteleviä ominaisuuksia, kuten kromatista aberraatiota ja filmiraetta, RT Overdrive -tilassa.
Kuvamateriaali hyödyntää Frame-Gen 3x:ää. DLSS 4:n Transformer-malli tarjoaa suorituskykyetuja aiempaan CNN-malliin verrattuna.
Monikehysgeneraattori (Frame-Gen) 4x parantaa merkittävästi kuvataajuuksia ja viiveitä RTX 5080 -kortilla. Uusi DLSS 4 tukee myös vanhempia näytönohjaimia, RTX 20-, 30-, 40- ja 50-sarjan GPU:ita.
Tapahtuma tarjosi kattavan katsauksen tulevaisuuden näytönohjainteknologiaan ja sen vaikutuksiin pelien suorituskyvyssä ja visuaalisessa laadussa.