Kokeneet pelialan ammattilaiset, jotka ovat työskennelleet yrityksissä kuten Id Software ja Naughty Dog, ovat perustaneet uuden AAA-luokan pelistudion nimeltä Emptyvessel.
Studio sijaitsee Austinissa, Texasissa, mutta toimii täysin etänä ja sen henkilökunta on sijoittunut ympäri maailmaa.
Studion johtoon kuuluvat toimitusjohtaja ja peliohjaaja Emanuel Palalic sekä operatiivinen johtaja ja yleisjohtaja Garrett Young. Palalic on toiminut viisi vuotta vanhempana hahmoartistina Id Softwarella ja Young on ollut Doom-studion yleisjohtaja viiden vuoden ajan sekä aiemmin tuotannon johtajana The Walt Disney Companyn palveluksessa.
Studion perustajajäseniin kuuluvat myös teknologiajohtaja Wei Ning, taidejohtaja Alex Palma ja animaatiojohtaja Rico Flores. Palma on työskennellyt seitsemän vuotta hahmoartistina Id Softwarella ja Flores on toiminut animaattorina Naughty Dogin Uncharted 3– ja Uncharted 4 -peleissä sekä pääanimaattorina BioWaressa.
Emptyvessel käyttää Unreal Engine 5 -pelimoottoria ainakin ensimmäisessä pelissään. Sen ensimmäinen tuotannossa oleva peli on inspiroitunut elokuvista, sarjakuvista ja dystooppisista tieteisfiktio-maailmoista.
Itsenäinen studio pyrkii luomaan ympäristön, joka edistää pienen, keskittyneen AAA-tason tiimin innovaatiota ja mahdollistaa korkealaatuisten IP-osoitteiden luomisen saavutettavammalla laajuudella.
Studiolla on kerätty alkupääoma Sisu Game Venturesin johdolla, ja lisäinvestointeja ovat tehneet Raptor Group, Tripwire Interactiven osaomistaja Bill Munk ja entinen Treyarchin yhteisstudion johtaja Dan Bunting.
Palalicin mukaan on mahdollista luoda AAA-laatuisia pelejä pienemmillä, keskittyneillä tiimeillä. Emptyvessel pyrkii muuttamaan alan narratiivia ja toteuttamaan mahdollisimman monen kehittäjän unelman omien maailmojen luomisesta.