Mainos

F1 25 on ainakin toistaiseksi vielä Codemastersin tuottama jokavuotinen, virallinen F1-peli, joka parantaa tänäkin vuonna, mutta ei varsinaisesti tuo mitään kummallista uutta.

Hengaat F1-tallissa, kunnes ylipainoinen keski-ikäinen mies tulee kertomaan, miten paskasti ajoit ja että se maksaa hänen pussistaan monta miljoonaa, kun kämmäät – eikä sen tulisi toistua koskaan, sillä tavoitteena on voittaa eikä singottaa hiilikuituosia pitkin Imolaa.

Mainos

Näin suurinpiirtein alkaa Breaking Point 3 -tarina, joka on EA Sports F1 25 -pelin varsinainen tarinatila. Toinen pääjuttu on kuitenkin myös Career-uratila, jossa tälläkin kertaa voi joko ohjastaa jotakin kauden 2025 huippukuskia, luoda oman spedensä tai sitten koko tiimin ja ohjastaa ja manageroida kaikkea. Pelattavaa siis on, mutta onko mikään muuttunut?

@respawn_fi #F125 ♬ original sound – Pelilehti Respawn.fi

 

Tarina jatkuu… vaikka ei tarvitsisi

Breaking Point 3 -tarina sijoittuu kausille 2024 ja 2025, jossa tuttu kuvitteellinen Konnersport-tiimi pyrkii haastamaan viralliset oikeat huipputallit, kuten Red Bullin ja Mercedeksen. Pelaaja kohtaa erilaisia elokuvamaisia haasteita, kuten sponsoriongelmia, kuljettajasiirtoja ja sääntörikkomuksia, jotka uhkaavat tiimin vakautta. Pelaajan tehtävänä on ohjata tiimiä näiden vaikeuksien läpi ja saavuttaa menestystä radalla – etukäteen käsikirjoitetusti tietenkin.

Braking Point 3 tarjoaa ensi kertaa pelaajalle mahdollisuuden valita, ohjaako hän Aiden Jacksonia vai Callie Mayeria tietyissä jaksoissa. Valinnat vaikuttavat tarinan kulkuun ja johtavat erilaisiin lopputuloksiin, mikä lisää jopa uudelleenpelattavuutta.

Uudistukset minimaalisia

Ura-tilan uudistuksena on My Team 2.0, jossa pelaaja on tiimipäällikkö, joka hallitsee kahta kuljettajaansa. Pelaaja päättää, kumpi on ykkösnyrkki missäkin kisassa ja tekee sopimuksia, sponsoridiilejä ja yrittää setviä tallin sisäistä dynamiikkaa. Kaikki tämä tehdään tietysti melko pelkistetysti, eli kovin syvällistä managerointia ei nyt kannata odottaa.

Toinen melko ankea uudistus on käänteiset rataversiot. Silverstone, Zandvoort ja Red Bull Ring ovat pelattavissa myös käänteisessä suunnassa. Tämä juttu on tehty puhtaasti vaihtelun vuoksi, sillä oikeassa elämässä radat on suunniteltu ajettavaksi vain yhteen suuntaan. Jos kisoja ajettaisiin reversenä, niin katsomot, varikot ja turva-alueet kaikki pitäisi rakentaa uudelleen tätä varten.

Hyviä päivityksiäkin on. Renkaiden kuluminen ja lämpötilat reagoivat realistisemmin ajotyyliin. Ohjauspyörän käyttäjille on tarjolla parempi force feedback ja ohjaimella pelaaville ainakin teoriassa intuitiivisempi ohjaus. Myös ERS-järjestelmä ja aerodynamiikka (mm. likainen ilma) on mallinnettu tarkemmin. Tästä voit kuunnella enemmän asiaa podcastistamme.

Selkeästi paras ja kiinnostavin uudistus on kuitenkin se, että osa radoista on lidar-skannattu ja tuotu peliin täydellisesti toisinnettuina. Näitä ovat Bahrain, Miami, Melbourne, Suzuka ja Imola. Skannaus tuo tarkemmat radan muodot ja yksityiskohdat peliin, joka varmistaa sen, että ainakin edellä mainituissa radoissa voi nyt ajaa niin lähellä aitoa kokemusta kuin mahdollista. Ensimmäinen pelihän tämä ei ole, jossa radat on lidar-skannattu, mutta kiva, että myös virallinen F1-peli tarjoaa jotain aidosti autenttista.

Kolarifysiikoista on sanottava sen verran, että ne eivät valitettavasti ole muuttuneet. Autot kestävät rajujakin osumia simulaatio-tilassakin eikä edes rengaskosketuksista tapahdu mitään, toisin kuin oikeassa elämässä.

Täysseurantaa

F1 25 tarjoaa nyt myös täydellisen säteenseuranta-asetuksen, joka siis aktivoi kaikki ray-tracing-nipukat kaakkoon. Tätä kutsutaan termillä path-tracing. Peli näyttääkin säteenseurannat tapissa aivan todella hyvältä. Heijastusten rooli on pieni, mutta valaistuksen ja varjojen rooli merkittävä. Hämmentävää kyllä DLSS on niin pätevä, että onnistuin omalla 3090Ti-kortillani pyörittämään peliä path-tracingit täysillä 120 fps -kuvanopeudella – tosin 1080p-resolla. 4K-resoluutio vie tietysti 4x enemmän tehoja.

Myös äänimaailma on saanut osakseen oikean uudistuksen. Moottoriäänet vaihtelevat moottoritoimittajan mukaan, eli Mersu kuulostaa erilaiselta kuin Ferrari ja McLaren. Vihdoinkin.

Myös Kuljettajien ja insinöörien väliset radiokeskustelut ovat autenttisempia; ääniraitojen määrä on tuplattu F1 24:ään verrattuna.

VR-tilassa parannuksia

Iloinen yllätys on se, että PC-version VR-tila on saanut myös osakseen merkittäviä parannuksia. Nyt esimerkiksi grafiikkaa voi säätää tarkasti, jotta frameja saadaan irti kaivattu minimi 90 kuvaa sekunnissa. Ainakin omassa myllyssä, jonka VR-visiirin resoluutio on 2x 4K, edes medium-asetus ei jaksanut tuottaa kuin 45 fps:ää, mutta onneksi säätövaraa on kunnolla eikä normi versio kärsi VR-tilan säätöjen muutoksista.

Kannattaako ostaa?

F1 25 on todella hiottu F1-kokemus, joka tuo upeasti F1-sirkuksen pelaajan näppeihin. Sen parannukset eivät kuitenkaan ole suuria, vaan lähinnä versiopäivityksiä viimevuotisen pelin päälle. Mikäli olet kovan luokan fani, ei vaihtoehtoja ole kuin ostaa tämä uusin, mutta jos haluat jotain oikeasti uutta ja esimerkiksi kauan kaivattuja historiikkiajoja, niin suosittelen odottelemaan vuoden tai pari.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
F1 25
80 %
Edellinen artikkeliMies ja alaston ase tekee paluun, mutta minne crazy-komediat katosivat 2010-luvun jälkeen?
Seuraava artikkeliRealme GT 7 5G -puhelinarvostelu – Premium peliluuri tehoakulla
Kristian Eloluoto
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.
ea-sports-f1-25-arvosteluF1 25 on hyvin viimeistelty, mutta varovaisesti uudistuva vuosipäivitys, joka tarjoaa realismia muun muassa lidar-skannatuilla radoilla, parannetulla fysiikalla ja säteenseurannalla. Uudistukset kuten Breaking Point 3 -tarinatila, käänteiset radat ja Career-tilan My Team 2.0 jäävät kuitenkin pinnallisiksi, eikä peli tarjoa merkittäviä syitä päivittää, ellei ole vannoutunut F1-fani.