EA Sports WRC tai pelkkä WRC on Codemastersin taidonnäyte siitä, minkälainen tulisi virallisen WRC-pelin olla. Kylotonn on nyt heivattu mäkeen rallipeliskenestä, joten ollaanko vihdoin paremman äärellä?
Codemasters ei ole ensimmäistä kertaa ratsailla rallipeliskenessä, sillä koko pelitalo tuli PlayStation 1:n aikoina tutuksi muun muassa Colin McRae Rally -pelisarjastaan, joka sittemmin kasvoi Dirt-sarjaksi. Dirt 1–4 -pelit olivat enemmän arcadea ja Dirt Rally sekä Dirt Rally 2.0 simulaatiota.
EA Sports WRC noudattelee rakastettujen Dirt Rally -pelien tunnelmaa, mutta saa ammentaa nyt kaiken ensimmäistä kertaa virallisen FIA:n WRC-lisenssien suomissa puitteissa.
Jos et jaksa lukea, katso videoversio arvostelusta tästä:
Uuden sarjan äärellä
WRC-lisenssin on viime vuoteen asti omistanut Nacon ja Kylotonn, joiden rallipelit tuntuivat aina vain varttia vaille valmiilta. Niitä oli kyllä hauska pelata, mutta viimeisen 10 vuoden aikana jokaisessa pelissä oli samat puutteet. Ja vaikka kuinka Kylotonn yritti, vanha vuonna 2019 julkaistu Dirt Rally 2.0 kukisti aina vain mennen tullen uusimmatkin Kylotonnin WRC-pelit.
Mutta sitten tuli lohtua rallipelien faneille. Ensin Codemasters osti FIA:lta WRC-pelien oikeudet itselleen, sen jälkeen Electronic Arts osti Codemastersin, joten sekä F1– että WRC-pelit ovat nyt EA Sports -sarjan tuotteita. Siitä siis nimi EA Sports WRC.
Kerrankin oikeat erikoiskokeet
Codemastersin WRC tarjoaa aivan ensimmäistä kertaa ihka oikeat erikoiskokeet ympäri maailmaa. Ajettavissa on 17 maata, joissa jokaisessa on 12 erikoiskoetta. Näistä puolet toisin päin ajettuna.
Mukana ovat kaikki WRC-rallissa mukana olevat erikoiskokeet, joista osa on lyhyitä, osa valtavan pitkiä. Ajettavaa on Codemastersin mukaan 600 kilometrin verran. Tämä on mahdollista Codemastersin mukaan Unreal 4 -pelimoottorin ansiosta. Unreal 5 tarjoaisi vieläkin suuremmat puitteet, mutta jostain syystä nyt ajetaan vanhalla moottorilla.
Klassikkoja ja helmiä
Autoja on tarjolla yli 60 kappaletta. Ajettavana on 18 autoluokkaa, joissa jokaisessa vaihteleva määrä autoja.
Luokat ovat WRC, WRC 2, Junior WRC, World Rally Car 2017–2021, Rally 4, NR4 R4, S2000, World Rally Car 1997–2011, S1600, F2 Kit Car, Group A. Group B 4WD, Group B RWD, H3 RWD, H2 RWD, H2 FWD ja H1 FWD. Koko listan autoista näet pelin omilta verkkosivuilta.
Rakenna oma ralliautosi
Yksi pelin uusista ominaisuuksista on Builder-tila, jossa pelaaja voi rakentaa oman ralliautonsa haluamistaan osista. Oikeiden autojen osia ei toki ole käytössä, vaan erilaisia Peugotin, Skodan ja muiden kauppakassien kaltaisten autojen puskuri- ja koriosia. Näistä sitten voi tuunata mitä vain ja nimetä autonsa merkin vaikka Perseeksi.
Tarrat ja sponsorit on niin ikään mahdollista tehdä itse – tosin vain F1-pelien tapaan kuvitteellisilla sponssitarroilla.
Ajotuntuma, jonka oikeat rallikuskit hyväksyivät
Codemasters on tunnettu siitä, että sen autopelit ovat ajofysiikaltaan erinomaisia. Olipa sitten kyse arcadesta, simcadesta tai simulaatiosta, homma on viimeisteltyä.
Millainen EA Sports WRC on sitten ajettavuudeltaan? Tämän saa valita Dirt 4 -pelin tapaan. Se voi olla joko simcade-tyylinen hyvin helpotettu tai ammattilaiskuljettajan avulla viilattu simulaatio. EA kutsuu tätä Dynamic Handling System™ -hurjailuksi, sillä täytyyhän säätövaranipukalla vetävä nimi olla.
EA Sports WRC pyrkii tarjoamaan simulaatiomaisimmilla asetuksillaan erinomaisen rallisimulaation. Ajotuntuma muistuttaa hyvinkin Dirt Rally 2.0:n mahtavaa ajotuntumaa ja fysiikkaa, mutta näin toimittajan perstuntumalla se on jopa pykälää parempi.
Dirt Rally 2.0:n asfalttiajotuntumaa on kritisoitu, mutta ainakaan EA Sports WRC:n asfalttiajotuntumasta en itse löydä moitteita. Se on napakka ja jokaisella eri vetotavalla eri tuntuinen.
Paras ja paniikinomaista naurunremakkaa aiheuttaa jäinen asfaltti. Kun kuiva tarmakki muuttuu esimerkiksi vuoriston korkeuksiin ajettaessa jäiseksi, menee kieli keskelle suuta. Ratilla jäällä ajettaessa tuntuma on juuri sellainen, kuin sen suomalaisena talviajajana saattaisi kuvitella. Ja kyllä, se tuntuu aidolta. Oikeaa talvea en silti odota, vaikka nelivedolla talvella onkin mitä hauskinta ajaa.
Rengastutuma on tällä kertaa todella hyvä. Ja sen vieläpä tuntee ratilla erinomaisen tarkasti. Lisäksi kaikkia asetuksia on mahdollista säätää erikseen, joten jos rengastuntumaa ei arvosta, voi sen säätää minimiin.
WRC:n ajotuntuman voi siis heittämällä todeta melko hyväksi – ja näin sanovat myös oikeat rallikuskit EA:n promovideolla, joten uskottava se on.
Ohjaimella ajaminen on puolestaan todella kiikkerää. Siihen tottuu ja ohjaimella pärjää, mutta mitään The Crew -ajamista ei kannata odottaa.
Grafiikka
Grafiikasta vastaa Unreal 4 -pelimoottori. Se tuo mukanaan sen, että erikoiskokeet voivat nyt olla paljon pidempiä, kuin aikaisemmissa rallipeleissä, joissa polygonirajat tulivat vastaan. Nyt pisimmät reitit ovat pahimmillaan yli 30 km mittaisia. Näissä tulee ratilla ajettaessa hiki.
Aikaisemmassa ennakkoversiossa grafiikassa oli vielä reilusti keskeneräisyyttä, mutta lopullinen peli näyttää erinomaiselta. Kaikkien erikoiskokeiden pitäisi EA:n mukaan olla aitojen esikuviensa mukaisia reittejä. Se, jos mikä tekee WRC:stä kiinnostavamman kuin mikään muu aiempi kollegansa.
Peli näyttää siis todella hyvältä. Auringonnousut ja -laskut saavat kartat loistamaan estetiikallaan. Parasta herkkua on kuitenkin pöllyävä hiekka, joka jää pitkän, pitkän matkan päähän pöllyämään. Se näyttää huikealta ajossa ja joissain replay-kuvakulmissa.
Miinuksena hyvässä grafiikassa on PC:llä sen laitteistovaatimukset. Testikoneen RTX 3090Ti kyykkää rankasti, jos grafiikat lyö tappiin ja resoluution pitää 4K:na. Jopa DLSS aktivoituna. Eikä grafiikka kuitenkaan mitään Cyberpunk 2077 -tasoa ole. Eli syytetään tässä siis optimointia ja toivotaan että se paranee.
Pääseekö auton rattiin VR-tilassa?
Valitettavasti virtuaalitodellisuustilaa ei ole tarjolla pelin julkaisussa. PS5:n PSVR2 ei tule sellaista ainakaan tämän vuoden painokseen edes saamaan. Sen sijaan F1 22 ja F1 23 -pelien tapaan PC-version pitäisi saada VR-tuki julkaisun jälkeen. Mikäli sellainen todella tulee, palaamme Respawn.fi:ssä sen analysointiin myöhemmin.
On kuitenkin sääli, mikäli tukea ei saada edes PC:lle, sillä Dirt Rally 2.0:ssa VR-tuki on niin erinomainen ja ainakin oma ajamiseni 3D-ympäristössä on paljon parempaa ja ennen kaikkea helvetisti hauskempaa.
Kannattaako ostaa?
EA Sports WRC on juuri sitä, mitä aidon lisenssin WRC-peliltä odotettiin Codemastersin ilmoitettua lisenssin hankkimisesta. Se vastaa lähes täydellisesti odotuksiin ja tarjoaa paikoitellen jopa odotettua enemmän. Nimittäin klassikkoralliautojen valikoima on niin mehukas, että tätä en ainakaan itse odottanut vielä tämän vuoden versioon.
WRC-pelejähän pukkaa jatkossa joka syksy, joten on jännittävä nähdä, mitä muutoksia tulevien vuosien versiot tuovat tullessaan. Luultavasti autotarjonta ja pelitilat ainakin vaihtuvat.
Jos ralli on lähellä sydäntä, on WRC todella hyvä hankinta. Kerrankin EA:lta tulee jotain odottamisen arvoista, joka on toki enemmän Codemastersin ansiota kuin Electronic Artsin.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.