Electronic Arts on ilmoittanut vähentävänsä 6 % työntekijöistään osana uudelleenjärjestelysuunnitelmaansa.
Yhtiö ilmoitti keskiviikkona Yhdysvaltain arvopaperi- ja pörssikomissiolle jättämässään ilmoituksessa, että se odottaa joutuvansa maksamaan jopa 200 miljoonaa dollaria kuluja muutosten yhteydessä.
Nämä koostuvat noin 65–70 miljoonan dollarin kuluista, jotka liittyvät immateriaalioikeuksien arvonalentumiseen, noin 55–65 miljoonan dollarin kuluista, jotka liittyvät työntekijöiden irtisanomisiin ja työntekijöihin liittyviin kuluihin, noin 45–55 miljoonan dollarin kuluista, jotka liittyvät toimistotilojen vähentämiseen, ja noin 5–10 miljoonan dollarin kuluista, mukaan lukien sopimusten irtisanomiset.
Kuten GamesIndustry.biz toteaa, irtisanomiset voivat vaikuttaa noin 775 työntekijään EA:n viimeisimmän vuosikertomuksen perusteella, jonka mukaan EA työllisti maaliskuussa 2022 maailmanlaajuisesti 12 900 henkilöä.
EA:n toimitusjohtajan Andrew Wilsonin kerrotaan kertoneen henkilöstölle, että yhtiö ”toimii vahvasta asemasta käsin”, jossa se hyödyntää suurimpia brändejään rakentaakseen pelejä, joilla on suuret yhteisöt, sitouttaakseen näitä pelaajia sosiaalisilla ja luomistyökaluilla ja tarjotakseen ”interaktiivista tarinankerrontaa, joka on menestys.
– Kun keskitymme entistä tarkemmin koko portfoliossamme, siirrymme pois hankkeista, jotka eivät edistä strategiaamme, tarkistamme kiinteistöjemme jalanjälkeä ja uudistamme joitakin tiimejämme. Tämä on vaikeinta, ja käymme prosessin läpi äärimmäisen huolellisesti ja kunnioittavasti. Tarjoamme mahdollisuuksien mukaan kollegoillemme mahdollisuuksia siirtyä muihin projekteihin. Jos se ei ole mahdollista, tarjoamme erorahaa ja lisäetuja, kuten terveydenhuoltoa ja urasiirtymäpalveluja, Wilson kertoi.
Kehnot tuotteet pois kuleksimasta
EA aloitti irtisanomisista tiedottamisen henkilöstölle aiemmin tänä vuonna ja ilmoitti, että rakenneuudistuksen pitäisi olla valmis syyskuun loppuun mennessä.
Helmikuussa yhtiön kerrottiin irtisanoneen yli 200 Apex Legendsille omistautunutta laadunvarmistustestaajaa.
Irtisanomiset seurasivat tammikuun uutisia, joiden mukaan EA suunnitteli sulkevansa Apex Legends Mobilen ja peruuttaneensa Battlefield Mobilen ennen sen virallista julkaisua sekä sulkevansa sen kehittäjän Industrial Toysin.
Yhtiön kerrottiin myös peruneen ilmoittamattoman Titanfall-pelin, jota suunniteltiin Apex Legendsin yksinpelikokemukseksi. Sen parissa oli työskennellyt noin 50 hengen tiimi.