Mainos
Shawn Layden, entinen SIE American toimitusjohtaja ja Worldwide Studiosin puheenjohtaja, korosti äskettäisessä podcast-haastattelussa yksinoikeuspelien merkitystä.

Laydenin mukaan yksinoikeudet ovat tärkeitä, koska ne korostavat alustan ominaisuuksia ja mahdollistavat tekniset ratkaisut, joita ei voi toteuttaa muualla. Hän huomautti, että kun alusta vakiintuu ja markkinat tunnistavat sen aseman pelivaihtoehtojen joukossa, yksinoikeuden tarve vähenee.

Gamesbeatin haastattelussa Layden puhui myös ensimmäisen osapuolen pelien kasvavista budjeteista, jotka voivat nousta yli 200 miljoonan dollarin, ja kuinka tämä rajoittaa markkinoille pääsyä. Hän mainitsi, että elävien palveluiden ja ilmaispelien maailmassa toinen alusta voi toimia keinona laajentaa yleisöä.

Mainos

Layden käsitteli myös PlayStationin alkuaikojen yksinoikeusfilosofiaa ja sitä, kuinka sen keskittyminen avoimeen alustaan kolmansille osapuolille erotti sen Segasta ja Nintendosta. PlayStation ei ollut koskaan ensimmäisen osapuolen vetämä alusta, toisin kuin Nintendo ja Sega 1990-luvulla, joiden ensimmäisen osapuolen pelit muodostivat suurimman osan ohjelmistomarkkinoista.

Laydenin mukaan PlayStationin liiketoiminta keskittyi alusta alkaen kolmansien osapuolien tukemiseen, ja ensimmäisen osapuolen tehtävä oli kasvattaa markkinoiden kokoa, ei viedä markkinaosuutta muilta kuten Electronic Artsilta tai Squarelta.

Mainos