Entinen Rockstar-käsikirjoittaja Dan Houser kommentoi generatiivista tekoälyä Virgin Radion haastattelussa, jossa hän puhui uudesta kirjastaan A Better Paradise Volume One: An Aftermath. Teos käsittelee peliprojektia, jonka tekoäly karkaa hallinnasta.
Houserilta kysyttiin, voiko tekoäly korvata ihmisen luovuuden. Hän sanoi samaa mieltä väitteestä, että tekoäly ei tavoita ihmishenkeä, ja että tekoälyn kehitystä ohjaavat eivät aina ymmärrä luovia aloja.
– Jotkut heistä yrittävät määritellä ihmiskunnan ja luovuuden tulevaisuutta, mutteivät ole inhimillisimpiä tai luovimpia ihmisiä.
Hän arvioi, ettei tekoälystä tule niin suurta menestystä kuin odotetaan.
– Luulen, että tekoäly syö lopulta itse itsensä. Mallit etsivät tietoa netistä, mutta netti täyttyy mallien tuottamasta sisällöstä. En näe, miten tieto paranee, jos data loppuu.
Hän lisäsi, että tekoäly onnistuu joissain tehtävissä, mutta ei kaikissa.
Houser kertoi aiemmin, että hänen yhtiönsä Absurd Ventures ”kokeilee tekoälyä”, mutta ”suurin osa siitä ei ole vielä niin hyödyllistä kuin väitetään”. Hänen mukaansa osa kehityksestä on ”vain AI-osakkeiden myymistä tai yritystä vakuuttaa, että tämä on mullistavaa”.
Hän totesi, että teknologian kehityksessä ”ensimmäinen 80% on helppoa ja viimeinen 20% erittäin vaikeaa”, ja että on epäselvää, kuinka nopeasti tekoäly pystyy saavuttamaan täydellisen simulaation.




