Mainos
Codemastersin F1 2019 tarjoilee tänä vuonna pelaajille maistiaisen myös F2-formulaluokasta, joka tekee pelistä laajimman ja monipuolisimman F1-sirkussimulaattorin.

F1 2019 -pelin tärkeimmät uudistukset ovat edellä mainittu F2-luokka, eSports-tila, liigat, viikkohaasteet ja ne tutut moninpelikisat. Lista aivan uusista ominaisuuksista on ujo, mutta peli on silti sisällöllisesti täyttä formula-rautaa… vai pitäisikö sanoa hiilikuitua?

Mainos

Pelattavuus ja pelitilat koukuttavat

Vaikka uratila on pelin suola, on F1 2019 -pelissä yllättävän paljon muutakin pelattavaa. Jo pelkästään Senna vs Prost -historiikkihaasteet ja muut erikoishaasteet pitäisivät mielenkiintoa yllä, mutta myös omia muokattavia- ja F2-championshipeja voi ajella tuntien ja tuntien ajan.

Varsinainen koukku on kuitenkin itse uratila. Tänä vuonna pelaaja aloittaa uransa nousevana F2-tähtenä kolmen ensimmäisen kisan ajan. Vasta sen jälkeen edetään tuttuun tyyliin F1-kisoihin, joista oman tallinsa saa valita haasteen mukaan; Ferrari, Mercedes ja Red Bull janoavat vähintään kakkossijaa jokaisessa kisassa, kun taas pienemmille talleille riittää hyvä urheilu- tai show-henki.

”Peli pitää huolen siitä, että koko ajan tapahtuu”

Siinä missä F1 2019 onnistuu koukuttamaan pc:n realistisia simulaattoreita enemmän on kuumotuksen tunne. Peli pitää huolen siitä, että koko ajan tapahtuu; kulisseissa kuohuu Kauniit ja rohkeat -tyylistä draamaa, kisaradiossa varikkohenkilökunta vittuilee jatkuvasti oman rivalin sijoituksesta omaan sijoitukseen nähden ja lehdistö kuumottelee vastauksia ja fiiliksiä kisoista. Tunnelma on autenttista F1-sirkusta parhaimmillaan.

Historiikki-formulat ovat jälleen mukana.

Ajotuntuma sopii ratille ja ohjaimelle

Ajotuntuma ei käytännössä eroa laisinkaan viime vuoden painoksesta. Tämä on ehdottomasti hyvä asia, sillä Codemasters onnistui hiomaan F1 2018 -peliin mahdollisimman täydellisen fysiikan, joka toimii kivasti sekä ohjaimella, että ratilla ja polkimilla. Avustusten ansiosta kisailu on helposti lähestyttävää sekä uusille, että ammattimaisemmille pelaajille.

Fysiikat ovat parhaimmillaan hyvinkin simulaatiomaisia ja ajotuntuma on ratilla varsin uskottava. Ajaminen on yksinkertaisesti todella miellyttävää ja kivaa.

Voittoburniksilla ilmastonmuutosta eteenpäin!

Konsoliversiot tuunaavat ratin automaattisesti 240 asteen kääntösäteelle, joka lienee aika lähellä oikeiden F1-autojen 190–300 asteen sädettä. Pc-versiossa kääntösäteen suuruutta ei kuitenkaan pääse säätämään itse pelin valikoista, joten se on tehtävä ratin omasta säätösovelluksesta, joka puolestaan vaikuttaa myös muihin peleihin.

F1 2019 on parhaimmillaan pelattuna noin 240 asteen säteellä, mutta esimerkiksi Assetto Corsa, Project CARS 2 ja vaikka American Truck Simulator vaativat jotain aivan muita kääntösäteitä realismiinsa. Tämän vuoksi onkin ärsyttävää säätää asteita joka kerta erikseen pelikohtaisesti. Onneksi ainakin Logitechin rateissa voi omien softien kautta asettaa profiileja pelikohtaisesti.

Jaksaako peli kantaa?

F1 2018 oli jo pitkäikäinen. Samaa voi helposti sanoa tämän vuoden painoksesta. Pelissä on paljon pelattavaa ja etenkin päivittäis- ja viikkohaasteet pitävät takuulla F1-maailmaan viehtyneet ajajat puikoissa koko vuoden ajan seuraavan pelin saapumiseen saakka.

F1 2019 -pelissä nähdään sitä hurjinta Salkkarit-draamaa kisojen kulisseissa.

Grafiikat ja äänet

Pelin arvostelukappale testattiin tänä vuonna pc:llä. 4K-resoluutiolla, ultra-tasoisesti pelattuna F1 2019 on todella kaunis. Radat ja autot ovat yksityiskohtaisia ja säätehosteet maukkaita. Sade on jälleen kokenut uudistuksen ja näyttää taas hivenen aiempaa paremmalta.

Valaistus noudattelee realismin sääntöjä, joten etenkin auringon valon ja varjojen ansiosta maisemat näyttävät uskottavilta. Aurinko on simuloitu jokaiseen maailmankolkkaan oman näköisekseen. Bahrain ja Monaco ovat saaneet uudet valaistukset, ja maissa vierailleet pystyvätkin heti tunnistamaan päivän valolämpötilan tutuksi – ainakin jos kiinnittää ulkomailla vieraillessaan huomiota tämän tyyppisiin seikkoihin. Suurimman kontrastin auringon väristä voi havaita esimerkiksi katsomalla kesäpäivän kuvia Suomesta ja Los Angelesista, joissa Suomessa taivas on kirkkaan sininen kuin taas LA:ssa se on vihertävä. Tällaiset yksityiskohdat tekevät F1 2019 -pelistä todella mehevän näköisen.

Pc-versiossa radalla näkee paljon lämpöaaltotehosteita ja asfaltin kangastuksia. Nämä ovat tuttuja myös F1-tv-lähetyksistä, joten fani on takuulla kierroksissa ne nähtyään.

Äänet puolestaan ovat samoja edellisen osan kanssa.

Kannattaako ostaa?

Vaikka viime vuotinen F1 2018 löytyisi jo hyllystä, tarjoilee Codemasterisin uusin sen verran kriittistä uutta, että vanhan vaihtaminen uuteen on varteenotettavaa. F2-tilat, uudet tämän vuoden autot ja säännöt sekä Championshipit pitävät formulafanin tyytyväisenä jälleen vuoden ajan. Edelleen suurin poru tulee VR-mahdollisuuden puutteesta, joka tekisi tästä kaikkien aikojen F1-pelin. Codemasters: toteuttakaa se pirun VR-mahdollisuus jo!

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
F1 2019
90 %
Edellinen artikkeliRed Sonja -rebootin ohjaaja Bryan Singer vaihtoon #metoo-kohun vuoksi
Seuraava artikkeliLuottokortit valmiiksi, Steamin kesä-ale alkaa!
Kristian Eloluoto
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.
f1-2019-arvosteluVaikka viime vuotinen F1 2018 löytyisi jo hyllystä, tarjoilee Codemasterisin uusin sen verran kriittistä uutta, että vanhan vaihtaminen uuteen on varteenotettavaa. F2-tilat, uudet tämän vuoden autot ja säännöt sekä Championshipit pitävät formulafanin tyytyväisenä jälleen vuoden ajan. Edelleen suurin poru tulee VR-mahdollisuuden puutteesta, joka tekisi tästä kaikkien aikojen F1-pelin.