Pari vuotta sitten julkaistu Fallout 4 oli mahdollisesti ennakkotapauksena suurempi kuin fanien sille antama suitsutus. Peli oli joka tapauksessa onnistunut aivoimen pelimaailman seikkailu, vaikka ristiriitaista palautetta tulikin.
Nyt Fallout 4 on muunnettu VR-formaattiin. Se antaa pelaajille mahdollisuuden kokea koko post-apocalyptinen seikkailu elämyksenä, joka ei ainoastaan komeile tv-ruudussa, vaan johon pääsee tällä kertaa itse mukaan.
Taiteilijanimellä nykyisin kirjoittava kriitikkomme, Mr. Revideor kirjoittaa Respawnin alkuperäisen Fallout 4 -pelin arviossa…
”Fallout 4 on erikoinen tapaus. Se on tämän sukupolven peli, edellisen sukupolven vaatteissa. Sen sisältöön on nähty älyttömästi vaivaa, sen yksityiskohdat ovat häkellyttävän tarkkoja ja pitkälle mietittyjä, mutta ulkoasu ja tekninen toteutus ovat aivan puolitiessä. Vaikka pääjuoni onkin mekoisen köykäinen tekele hyvästä kosto-asetelmasta huolimatta, on Fallout 4:n voimakkain piirre sen kyky kertoa uniikki tarina, joka kietoutuu pääjuonen ympärille.
Fallout 4 peli jota ei missään nimessä kannata ohittaa. Oikeastaan sille kannattaa antaa mahdollisuus joka tapauksessa.”
Näihin sanoihin voin itse samaistua Fallout 4:n osalta täysin, joten en ala arvioimaan itse peliä sellaisenaan uudelleen. Tämä arvostelu paneutuu VR-käännökseen ja siihen, miten Fallout 4 kääntyy virtuaalitodellisuuteen.
Tervetuloa kotiin…
…Ankeaan, ydintuhon jälkeiseen ydinlaskeumakotiin. Namskis! Jos Fallout 4 näytti rumalta 2D:nä, näyttää se 3D:nä ehkäpä vielä rumemmalta, mutta silti erittäin uskottavalta.
Testissä ollut PC-versio toimii HTC Vive -virtuaalivisiirin kautta. Testikoneessa riitti jerkkua pyörittää peliä täysillä grafiikoilla, joten kaikki ilo saatiin irti. Epäesteettisyydestä vastaavat etenkin ihmishahmot nukkemaisine figuureineen ja kasvoineen. Tämä ei kuitenkaan häiritse alkujärkytystä enempää, sillä kaikki VR-pelit näyttävät yhtä rumilta, jopa rumemmilta. Uskottavuudesta vastaa aito kolmiulotteinen ja vapaa pelimaailma. Tutkittavaa riittää yhtä paljon kuin aikaisemmassa 2D-painoksessa. VR-peliksi maailma on valtava.
Hahmoa voi kehittää todella paljon ja peli on pullollaan loottia sekä roolipeleistä tuttuja keskusteluja. Pelaaja voi tehdä omasta hahmosta, joko lihapään tai vaikka taitavan sekä karismaattisen älykön. Vapautta on valittavassa paljon.
Fallout 4 VR tuo mukanaan myös konkreettisia parannuksia. Esimerkiksi valaistus on uusittu alusta saakka. Metsät ja sisätilat ovat kokonaan uudelleenvalaistuja. Vault-Tec Assisted Targeting System -hidastus on paranneltu ja kranaatitkin lentävät nyt oman käden tarkkuudella ja voimakkuudella.
Pelattavuus tapahtuu joko VR-peleille tyypillisesti teleporttaamalla tai vapaasti liikkumalla. Liikkumatapa on kiinni pelaajan mieltymyksestä. Teleporttaus rasittää pikkuaivoja vähemmän, normaali liikkuminen on puolestaan nopeampaa, tarkempaa ja totutumpaa, mutta saattaa aiheuttaa pahoinvointia. Allekirjoittanut suosii teleporttausta, sillä etenkin seisten pelattaessa liukas liikkuminen saa koordinaation nopeasti kyykkäämään.
Tähtääminen aseella on huomattavasti 2D-pelaamista helpompaa. Samoin nyrkeillä hakkaaminen. Peli muuttuukin VR:n myötä astetta helpommaksi, sillä aseella osuu yleensä aina eivätkä nyrkitkään usein meneve kohteen ohi. Huonetilaa kannattaa kuitenkin järjestää riittävästi – etenkin HTC Vivellä.
”Fallout 4 VR on loistava osoitus siitä, että AAA-pelin voi kääntää VR-formaattiin”
Fallout 4 VR ei ole bugiton, mutta virheet ovat pieniä ja anteeksiannettavia. Peli päivittyy tuon tuosta. Jo tätä kirjoittaessakin peli on saanut ensimmäisen päivityksensä. Bugien perään ei siis kannata liikaa itkeä.
Fallout 4 VR on loistava osoitus siitä, että isonkin AAA-pelin voi kääntää VR-formaattiin. Fallout 4 toimii VR:nä loistavasti ja sen maailma tuntuu uskottavalta. Rumat ihmishahmot eivät alkujärkytyksen jälkeen vie uskottavuutta. Pelattavaa ja ihailtavaa on paljon. Näitä pelejä VR-visiirit tarvitsevat.