Syksy, Champions League ja FIFA. Ja tänä vuonna samassa paketissa. EA:n FIFA-sarja sai viimein haluamansa isoimmalta kilpailijaltaan PES:ltä – lisenssin isolla L:llä: Champions Leaguen. Valitettavasti lisenssi onkin miltei kaikki, mitä pelaajalle jää käteen.
Mitä uutta Champarin lisäksi sitten saatiin? Aloitetaan parhaimmasta; taktiikoita voi nyt muokata kätevämmin. Joukkueella on viisi taktiikkaa, jotka kaikki voi muokata haluamakseen. Formaatioita voi muuttaa, pelaajien halukkuutta hyökätä voi muokata yksilötasolla erilaisiksi jokaiseen esiasetukseen erilaiseksi. Ja viimein pelaaja saa myös päättä pelaajien määrän kulmapotkuissa ja vapaapotkuissa. Ja kun pelitilanteessa vaihdetaan taktiikkaa, eron huomaa oikeasti!
Enemmän silmäniloa ja paremmat fysiikat
Tunnelma on hyvä, äänet ovat laadukkuita ja joka vuosi mukaan mahtuu enemmän oikeita hyvin mallinnettuja stadioneita – tämä vuosi ei ole poikkeus. Tänä vuonna erityishuomio keskittyi Espanjan nurmiin. Pelaajien mallinnus on onnistunutta ja motion capturet ovat hyvä laatuisia, starojen tyylit erottaa hyvin.
Fysiikka tuntuu hyvältä ja suurempia bugeja ei tullut arviovaiheessa vastaan. Pallon potkaisuun on lisätty tarkkuuslaukkausmahdollisuus, jossa pelaajan ajoituskyky laitetaan testiin. Onnistuessaan veto on tarkempi ja kovempi, mutta epäonnistuessaan vaikutus on päinvastainen. Ihan mukavia uudistuksia, mutta jotenkin nämä vähäiset konkreettiset uudistukset jättivät miettimään, että mihin kaikki kehityksen paukut on laitettu?
Mukaan ympätyt säännötön no-rules-pelitila ja survival mode (maalin jälkeen yksi pelaaja pois kentältä), jotka ovat toki hauskoja, mutta eivät sinänsä tunnu uudelta sisällöltä. Ja esimerkiksi Career Moden ainut uudistus on Champions League reskin, ja että pelaajien fyysisiä ominaisuuksia voi harjoittaa – ei mitään muuta. Moninpeli Pro Clubs koki samankaltaisen katovuoden.
Tarina, The Journey sentään mehustelee kaikki Champions Leaguesta ja perhesuhteista noin 10-tunnin pikapläjäyksellä.
Rahat pois pelaajilta
FUT eli Fifa Ultimate Team, se suosituin ja EA:n jopa arvokkain pelimuoto tulee saamaan taasen rakkautta, mitä se voittoa tavoittelevan yrityksen mielestä ansaitsee. Vaikka uudistukset julkaisun yhteydessä olivat kevyet, on päivityksiä luvassa ympäri vuoden. Julkaisuun mahtui kuitenkin Division Rivals -pelimuoto, joka tuo muista peleistä tuttua divisioona-ajattelua nettipeliin ja palkitsee pelaajia aktiivisuudesta. Kämmenellinen uusia ikoni kortteja (Litti vielä mukana, huh) ja tietenkin Champions League.
Miksi niin vähän uudistuksia? Raha ratkaisee
Vähäisistä uudistuksista närkästyneenä tein hieman tutkimusta, josta seuraa seuraava vuodatus: Vuonna 2017 EA:n Ultimate Team -osion nettovarallisuus oli noin 800 miljoonaa dollaria. Bonkers! Internetin villistä maailmasta löytyy teorioita, miksi kyseisen pelitalon urheilupelit eivät keskity enää niiden pelimuotojen kehittämiseen, mitkä tekivät näistä pelisarjoista niitä jättiläisiä mitä ne nykyään ovat – kovimpien foliohattujen mukaan vastaus löytyy Las Vegasista ja sen kasinoista.
Lyhyesti selitettynä kaikesta muusta yritetään tehdä mahdollisimman tylsää, jotta saadaan pelaaja sinne minne se halutaan (eli ostamaan in-game valuuttaa). Esimerkiksi Career-tilan ikoni valikoissa on mahdollisimman pieni, epäilyttävän epähoukutteleva, ja se on sijoitettu vasta kolmannelle valikkosivulle. Etusivu ja jopa tarinatila ovat puolestaan täynnä ohjauksia graalin maljaan, eli FUT:iin.
Joka vuosi muiden pelimuotojen fanit saavat tyytyä keksimuruihin, jotka hiljentävät yhteisön taas siihen asti, kunnes seuraavat keksin murot tiputetaan – ja kovimpien skeptikkojen mukaan mikään ei muutu, ellei näiden pelimuotojen kaupallista potentiaalia keksitä. Kaiken tämän mielenpahoituksen jälkeenkin peli on kuitenkin hyvä jalkapallosimulaatio.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.