Fire Emblem -sarja palaa Three Houses -osan myötä kotikonsolille. Vuoropohjainen roolistrategiapeli on täyteläinen yllätys, joka pitää kylläisenä pitkään.
12 vuotta sitten viimeksi nintendon Wii-konsolilla nähty Fire Emblem palaa usean käsikonsoliosansa jälkeen jälleen kotikonsolille. Fire Emblem: Three Houses on vuoropohjainen roolistrategiapeli. Välillä soditaan vuoropohjaisesti, kartalla hahmoja siirrellen strategisesti ruudusta toiseen. Välillä taasen aikaa kuluu luostarissa oppilaiden kanssa jutellen, heihin tutustuen ja värväten, sekä mm. kalastelun ja ruuanlaiton merkeissä.
Pelin tarinassa isänsä kanssa palkkasoturihommissa häärivä Byleth päätyy Garreg Mach -luostariin, jossa toimii kolmen tuvan oppilaitos. Mihin tupaan Byleth päätyy opettajaksi määrää oppilaiden ja koko maan kohtalon sodan väijyessä horisontissa.
Kolme peliä yhdessä
Fire Emblem Three Houses on tavallaan kolme peliä samassa. Pelaaja pääsee melko alussa valitsemaan, minkä tuvan proffaksi hän ryhtyy ja täten myös juonen suunnan. Kun yksi polku on pelattu läpi, on tarjolla new game+ ja loput polut.
Yhden polun läpi pelaamiseen menee kymmeniä tunteja aikaa. Nämä tunnit on täytetty juonenkäänteillä ja hahmoihin sekä pelin mekanismeihin tutustumisella. Kaikki osaset palvelevat tarinaa ja tarina palvelee kaikkia osasia. Valinnoilla on isoja ja pieniä merkityksiä, ja teot tulevat vaikuttamaan tulevaisuuteen.
Fire Emblem Three Houses on upeasti kirjoitettu ja jokaisella oppilaalla on selkeästi oma persoonansa. Hahmoihin kannattaa tutustua, ja heidän kanssa viettää aikaa, sillä tämä parantaa mahdollisuuksia taistelukentällä, sekä lisää värväysmahdollisuuksia toisten tupien oppilaille.
Erityisen nautinnollista on juuri hahmoihin tutustuminen, sillä pinnan alla kytee paljonkin. Puolessa väliä polkua peli tekee tarinallisen viiden vuoden aikahypyn, ja siihen mennessä tehsyt valinnat heijastuvat dramaattisilla tavoilla oppilaiden tilaan aikahypyn jälkeen.
Uutukaisena Fire Emblemissä on myös massiivinen Garreg Mach luostari, jossa pelaaja pääsee viettämään vapaa-aikaansa vapaasti kulkien ja erilaisiin puuhiin osallistuen.
Permadeath pakottaa miettimään strategioita
Taistelut ovat olennainen osa Fire Emblem -kokemusta, eikä Three Houses petä tämänkään suhteen. Pelaaja voi pelin aluksi valita normal- ja hard -tasojen välillä sen lisäksi casual- tai classic -tilojen välillä.
Kasuaalisti pelaillessa hahmot eivät kuole kokonaan, vaan palaavat matsien jälkeen. Classic-moodissa peli on parhaimmillaan. Permadeath pakottaa pelaajan miettimään siirtojaan, ja ihmissuhteita oppilaiden kanssa kehitettyään näistä välittää, eikä ota turhia riskejä.
Pelissä on mukana myös Divine Pulse, joka on eräänlainen undo-toiminto. Rajoitetulla määrällä per matsi käytettävä Divine Pulse voi kelata aikaa pelaajan haluaman määrän vaikka ihan matsin alkuun asti. Spämmäämään Divine Pulsea ei pääse rajoitetun määrän vuoksi.
”Pelissä on mukana myös Divine Pulse, joka on eräänlainen undo-toiminto”
Poissa ovat aiemmista osista tuttu kivi-paperi-sakset-tyyppinen miekka-kirves-peitsi-hyödyt, vaikkakin joitain pieniä jäänteitä vielä löytyy yksiköiden välillä. Aseet myös hajoavat käytössä ja erikoistaitojen käyttö kuluttaa aseita entisestään, joten sekin tuo oman mainion strategisen lisänsä.
Hahmojen kustomoitavuus on maksimaalinen, vaikkakin jotain pientä preferenssiä löytyy hahmojen taipumusten välillä. Hahmojen kehittely tapahtuu sekä taistelussa käytettävissä taidoissa, sekä koulun penkillä, jossa proffana pääsee oppilaitaan kouluttaman.
Pelissä on useita eri hahmoluokkia, joita varten on kehitettävä tiettyjä taitoja esim. koulun penkillä.
Pelin kierto kuin kuukautisissa
Pelin peruskierto on seuraavanlainen: Aika kulkee pelissä kuukausittain. Joka kuun lopussa on juonta eteenpäin vievä taistelu. Joka sunnuntai pelaaja pääsee valitsemaan miten käyttää vapaa-aikansa: luostarissa vapaasti touhuten, pitämällä opetusseminaarin, osallistumalla taisteluihin tai lepäämällä.
Jokaiselle valinnalle on tarpeensa ja pelaajan tehtäväksi jää ratkoa hieman loistavan Persona 5:n tyyliin miten käyttää aikansa. Maanantaisin pelaaja siirtyy proffan pallille, ja kouluttaa haluamallaan tyylillään oppilaita, joiden motivaatio riittää opiskeluun. Viikon aikana tapahtuu satunnaisia tapahtumia, kuten oppilaan synttärit tai he haluavat tulla juttelemaan.
Pelaajan proffataso määrittelee käytettävät opetus-, vapaa-aika- ja taistelupisteet. Proffatasoja voi kasvattaa suorittamalla tehtäviä ja vapaa-ajan toimintaa. Kaikki osaset kytkeytyvät toisiinsa, joten sinällään vääriä valintoja ei ole; on vain hyviä ja vähän heikompia valintoja ja tämä pistää mukavalla tavalla miettimään toimintaansa.
Graafisesti keskitasoa
Graafisesti Fire Emblem: Three Houses ei ole ehkä switchin kaunein peli, mutta cel-shading tekniikalla toteutettu grafiikka ajaa upeasti asiansa tässä animesotasaippuaoopperassa.
Musiikit toimivat tunnelmaa upeasti siivittäen, ja Fire Emblem -amiiboilla voi avata klassisia Fire Emblem -kappaleita taistelujen taustalla käytettäväksi – joten ei muuta kuin pyyhkimään pölyt pois leluista!
Ääninäyttelyä pääsee nauttimaan upean alkuperäisen japaninkielisen tai myöskin yllättävän toimivan englanninkielisen version kanssa.
Pelaaja pääsee valitsemaan myös mies- ja nais-Bylehtin välillä pelin alussa, ja mukana on totta kai myös romanssia, kuten sarjaan kuuluukin. Jopa samansukupuolen väliset romanssit ovat mahdollisia, mutta vain niiden kanssa, joilla löytyy kyseistä preferenssiä.
Kannattaako ostaa?
Fire Emblem: Three Houses -pelissä ei ole mitään turhaa, sillä kaikki osaset palvelevat saumattomasti toisaan. Valinnanmahdollisuuksien määrään on helppo hukkua, mutta se pulikointi syvässä vedessä antaa merkitystä ja hengen haukkominen on nautinnollista.
Fire Emblem Three Houses on helposti yksi vuoden parhaita pelejä, joista pelattava ei lopu kesken. Kolme eri tuntikausia kestävää polkua omine tapahtumineen, new game+ ja sadat valinnanmahdollisuudet pitävät pelaajan kiireisenä.
Jos sarja ei ole entuudestaan tuttu, on Three Houses hyvä kohta loikata sisään ja antaa tarinan viedä. Fire Emblem Three Houses on sielukas ja ytimekäs kokonaisuus sodasta ja sen sekaan joutuvista hahmoista.
En löytänyt pelistä mitään valitettavaa ja toivon ehdottomasti lisää samaa. Pelistä ja sen yksityiskohdista voisi jauhaa helposti seuraavalle vuodelle, mutta digitaalinen paperi loppuu kesken ja stoori on parempi kokea, kuin lukea.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.