Forza Horizon 5 sijoittuu Meksikoon ja se sisältää lukuisia uuden sukupolven grafiikkapäivityksiä edelliseen osaan nähden, joista yksi merkittävimmistä on realistinen taivas.
Äkkiseltään taivas ei kuulosta kovin seksikkäältä, kun peli tarjoaa satoja herkullisia urheiluautoja pelattavaksi, mutta taivaan rooli on yllättävää kyllä – merkittävä.
Se, joka tekee pelin grafiikasta joko muovisen tai valokuvamaisen on valaistus. Eikä mikä tahansa katulampun valo, vaan erityisesti taivaan väri.
Taivas on suomessa kesäisin vanilja-pingiviinituutin sininen, Yhdysvalloissa se on vihertävämpi, Etelä-Euroopassa vaaleansininen. Olitpa missä päin maailmaa tahansa, taivaalla on omat sävynsä. Tämä johtuu siitä, miten Maa kiertää aurinkoa, miten lähellä kulloinkin ollaan aurinkoa ja miten valo taittuu suhteessa Maan asentoon.
Forza Horizon 5:n taidetiimi on tästä tietoisia – kuten kaikki muutkin 3D-grafiikkaa tekevät artistit. Nyt taivaan imitaatioon on kuitenkin nähty moninkertainen määrä vaivaa aikaisempiin peleihin nähden. Vain Rockstar Games on aikaisemmin huomioinut realistiset taivaan sävyt Red Dead Redemption 2– ja GTA V -peleissään, mutta vasta nyt säteenseurannan ansiosta siitä saadaan enemmän irti. Rockstar on joutunut tyytymään ambient occlusioniin, joka vain keinotekoisesti yrittää pehmentää varjoja ja lisätä valon värejä. Säteenseuranta osaa puolestaan laskea valon oikein.
Toinen yhtä tärkeä realismin lisääjä on valon kimpoaminen objekteista. Varjot eivät koskaan ole tasaisen mustia ja punaisesta automaalista heijastaa punaista sävyä myös asfalttiin. Voit itse kokeilla tätä osoittamalla taskulampulla huoneen nurkkaa ja huomaat, että valo kimpoaa myös toiselle seinustalle.
Oheisella videolla Forzan taidetiimi kertoo, miten Meksikon taivaan sävyt ja nyanssit saatiin talteen ja mitä kaikkea se vaati. Keskustelu alkaa noin 7,5 minuutin kohdalta.