Joukko yhdysvaltalaissotilaita lähtee tiedusteluretkelle Lähi-itään, jossa omituinen aselasti liikkuu pitkin vuoristoteitä.
Tiedusteluoperaatiossa ryhmä saa surmansa, joten jenkit pistävät parhaan eliitiisotilasryhmittymänsä liikkeelle tutkimaan lisää. Koska eletään lähitulevaisuutta, on taistelijoilla käytössään uusia uskomattomia aseita, tutkimusrobotti ja Harry Potterista tuttu näkymättömyysvaate.
Tom Clancyn taistelupelit ovat perinteisesti olleet puhtaasti taktiikkaan perustuvia hiiviskely ja yhtäkkishyökkäyspelejä, joissa pelkällä mäiskinnällä ei ole pitkälle pötkitty. Nyt Ubisoft on kuitenkin lähtenyt muiden sotapelien viitoittamalle tielle ja ottanut teknisen sotimisen lisäksi myös mäiskintäominaisuuden. Käytännössä pelaaja voi siis valita hiiviskeleekö pelin läpi ja vetääko Modern Warfare -tyyppisesti aseen piippu kuumana.
Pelin parasta antia on tietokoneen ohjaamien hahmojen tekoäly. Oma joukkue on erittäin älykäs ja tekee paikoitellen ihmistä parempia ratkaisuja. Myös viholliset ovat älykkäitä, eivätkä niin halutessaan millään helppoja vastuksia. Taktisella etenemisellä peli on kuitenkin ehkä liiankin helppo läpäistä, sillä tiedusteluleluilla voi katsella ilmasta koko taistelutannerta ja suunnitella etenemiset sen mukaan. Sitten vain kaikille äijille maalitaulut kiikarin ja yksi yhtäaikainen laukaus…
Verkkopelissä pääsee mäiskimään Call of Dutyn ja Battlefieldin tapaan perinteisesti, mutta parasta antia on co-op-tehtävät neljän kaverin voimin.
Future Soldierin verkkopeli on koukuttavaa huttua, mutta myös yksinpelissä on riittävästi puuhaa ja viihdettä, varsinkin kun teko-äly on jo pelottavan älykäs.
Kristian Eloluoto