Mainos
Google Stadia osoittautui heti julkaisunsa jälkeen tuotteeksi, joka oli edellä aikaansa.

Lukuisat tekniset ongelmat ja pelaajien nihkeä suhtautuminen palveluun osoittautui sen kohtaloksi jo heti ensimmäisen puolen vuoden aikana. Nyt Google on tehnyt odotetun liikkeen ja aikoo sulkea Stadian.

Mainos

Torstaina julkaistussa tiedotteessa Stadian toimitusjohtaja Phil Harrison myönsi, että palvelu ei ollut saavuttanut odotettua vetovoimaa käyttäjien keskuudessa sen jälkeen, kun se käynnistettiin lähes kolme vuotta sitten.

Google hyvittää kaikki Google Storen kautta tehdyt Stadia-laiteostokset sekä kaikki Stadia-kaupan kautta tehdyt peli- ja lisäsisältöostokset, Harrison sanoi.

Pelaajat voivat edelleen käyttää pelikirjastoaan ja pelata 18. tammikuuta 2023 asti.

”Google on jo vuosia investoinut pelialan eri osa-alueille”, Harrison sanoi. ”Autamme kehittäjiä rakentamaan ja jakelemaan pelisovelluksia Google Playssa ja Google Play Gamesissa.

”Pelintekijät tavoittavat yleisöjä ympäri maailmaa YouTubessa videoiden, suoratoiston ja Shortsien avulla. Ja pilvipalvelun suoratoistoteknologiamme tarjoaa immersiivistä pelattavuutta massiivisessa mittakaavassa.

Muutama vuosi sitten lanseerasimme myös kuluttajille suunnatun pelipalvelun, Stadian. Vaikka Stadian lähestymistapa kuluttajille suunnattuun pelien suoratoistopalveluun rakentui vahvalle teknologiaperustalle, se ei ole saavuttanut odotettua vetovoimaa käyttäjien keskuudessa, joten olemme tehneet vaikean päätöksen aloittaa Stadia-suoratoistopalvelumme lakkauttamisen.”

Googlen mukaan Stadian taustalla olevaa teknologia-alustaa käytetään yhtiön muissa osissa, kuten YouTubessa, Google Playssa ja lisätyn todellisuuden (Augmented Reality, AR) toiminnoissa.

”Olemme edelleen syvästi sitoutuneita pelaamiseen, ja jatkamme investointeja uusiin työkaluihin, teknologioihin ja alustoihin, jotka edistävät kehittäjien, alan kumppaneiden, pilviasiakkaiden ja luojien menestystä.

Stadia-tiimille Stadian rakentaminen ja tukeminen alusta alkaen on saanut polttoaineensa samasta intohimosta peleihin kuin pelaajillamme on. Monet Stadia-tiimin jäsenet jatkavat tätä työtä yhtiön muissa osissa”, Harrisonin lausunto jatkuu.

Aiemmin tänä vuonna Business Insiderin raportissa väitettiin, että Google oli siirtänyt Stadia-osastonsa painopistettä pitkälti sopimusten tekemiseen kumppaneiden kanssa, joihin kuuluvat Peloton, Capcom ja Bungie.

Hyvitykset ja usein kysytyt kysymykset?

Kuinka pelaajat sitten saavat hyvityksiä? Ohessa Googlen UKK:

K: Kuinka kauan voin pelata pelejä Stadialla?

V: Jätämme Stadia-alustan ja pelipalvelimet verkkoon 18. tammikuuta 2023 asti, joten voit jatkaa kirjastossasi olevien pelien pelaamista.

K: Toimivatko kaikki pelit odotetusti tänä aikana?

V: Odotamme, että tänä aikana esiintyy joitakin pelattavuusongelmia, erityisesti kaupantekoa vaativissa peleissä, mutta suurimman osan peleistä pitäisi toimia normaalisti.

K: Entä pelini edistyminen? Voinko siirtää pelini edistymisen toiselle alustalle?

V: Tämä voi olla mahdollista joidenkin sellaisten pelien kohdalla, jotka tukevat pelin etenemistä muilla alustoilla, mutta suurimmassa osassa pelejä se ei valitettavasti ole mahdollista.

K: Saanko hyvityksen? Mitä palautusta on mahdollista saada?

V: Tarjoamme hyvityksiä kaikista Stadia-laitteisto-ostoksista (Stadia Controller, Founders Edition, Premiere Edition ja Play and Watch with Google TV -paketit), jotka on tehty Google Storesta, ja ohjelmisto-ostoksista (pelit ja lisäosat), jotka on tehty Stadia-kaupasta. Stadia Pro -tilaukset eivät oikeuta hyvitykseen, mutta voit kuitenkin jatkaa peliesi pelaamista Pro-versiossa ilman lisämaksuja lopulliseen päättymispäivään asti.

K: Pitääkö minun palauttaa laitteistoni saadakseni hyvityksen?

V: Useimpia suoraan Googlelta ostettuja laitteistoja (Stadia Controller, Founders Edition, Premiere Edition ja Play and Watch with Google TV -paketit) ei tarvitse palauttaa. Lisätietoja siitä, miten Stadia-laitteisto-ostoksistasi voi saada hyvityksen, julkaistaan täällä lähiviikkoina.

K: Miten/miten saan hyvitykseni?

V: Käymme parhaillaan läpi tätä prosessia ja päivitämme tätä artikkelia sitä mukaa, kun määrittelemme prosessin kunkin maan ja eri tilanteiden osalta. Tarkoituksemme on saada suurin osa palautuksista käsiteltyä takaisin alkuperäiseen maksuun 18. tammikuuta 2023 mennessä.

K: Palautatteko Stadia Pro -tilaukseni?

V: Emme palauta Stadia Pro -tilauksia. Pelaajilta, joilla oli aktiivinen Stadia Pro -tilaus 29. syyskuuta 2022, ei veloiteta pääsyä Pro-kirjastoon tai muita tilausoikeuksia sulkemisjakson aikana.

K: Miksi en voi enää ostaa pelejä? Voinko ostaa pelin sisäisiä tapahtumia?

V: Olemme nyt sulkeneet Stadia Storen ja poistaneet käytöstä kaiken kaupankäynnin Stadia-alustalla, mukaan lukien pelin sisäiset maksutapahtumat.

K: Minulla ei ole enää sitä maksuvälinettä, jolla tein ostokseni, miten saan rahani takaisin?

V: Pidä silmällä sähköpostia meiltä, annamme sinulle ohjeet uuden maksutavan valitsemisesta.

K: Maksoin lahjakortilla ja olen sittemmin heittänyt sen pois, miten saan rahani takaisin?

V: Pidä silmällä sähköpostiviestiämme, niin saat ohjeet uuden maksutavan valitsemisesta.

K: Tilasin jotain ennakkotilauksen kautta – veloitetaanko minua?

V: Kaikki tulevat ennakkotilaukset peruutetaan, eikä sinulta veloiteta. Jos sinulta on jo veloitettu, saat maksusi takaisin.

K: Voinko palauttaa laitteiston fyysisiin toimipisteisiin (Google Store, Best Buy jne.)?

V: Ei. Fyysiset toimipisteet (Google Store, Best Buy jne.) eivät voi käsitellä palautuksia tai hyvityksiä.

Mainos