Mainos

Take-Twon toimitusjohtaja Strauss Zelnick sanoo, että tekoälyn vaikutus pelien, kuten Grand Theft Auton, kehitykseen on toistaiseksi rajallinen, koska mallit eivät kykene luovuuteen.

CNBC:n Technology Executive Council -tapahtumassa tiistaina (klo 20.00 Suomen aikaa) Zelnickilta kysyttiin tekoälyn vaikutuksesta pelinkehitykseen ja sen mahdollisuuksista nopeuttaa tuotantoa. Hän totesi, ettei ole tekoälyä vastustava, mutta sen vaikutus on yhä ”rajoittunut”.

Mainos

Zelnickin mukaan yksi syy on tekijänoikeuksiin liittyvä monimutkaisuus, mutta suurempi ongelma on se, että tekoäly perustuu vanhaan dataan.

– Oletetaan, ettei tekoälyllä olisi rajoitteita. Voisimmeko painaa nappia ja luoda huomenna uuden Grand Theft Auton markkinointisuunnitelmineen? Vastaus on ei. Ei vielä, ja vaikka voisimmekin, lopputulos ei olisi kovin hyvä — se olisi toisteinen, hän sanoi.

– Tekoäly on suuria tietoaineistoja, laskentatehoa ja kielimalleja. Ne ovat luonteeltaan menneisyyteen katsovia. Kaikessa, missä data ja kielimallit toimivat, tekoäly on erinomainen, mutta luovuutta ei voi syntyä, koska se perustuu dataan, Zelnick jatkoi.

Hän lisäsi, että Take-Twon tavoitteena on luoda ”pysyviä pelisarjoja”, joista merkittävin on Grand Theft Auto. Pelisarjan kuudennen osan on määrä ilmestyä ensi vuonna.

– Tiimimme luovuus on poikkeuksellista, ja Rockstar Games pyrkii kerta toisensa jälkeen täydellisyyteen, Zelnick summasi.

Mainos