Mainos
Grand Theft Auton takana oleva julkaisija Take-Two Interactive on ilmoittanut vähentävänsä noin 5 prosenttia työvoimastaan eli noin 600 henkilöä.

Tiistaina julkaistussa lausunnossaan yhtiö kertoi, että leikkaukset johtavat nimeämättömien, kehitteillä olevien peliprojektien peruuttamiseen.

Take-Two arvioi leikkausten säästävän noin 160 miljoonaa dollaria vuodessa. Suunnitelman odotetaan olevan suurelta osin valmis 31. joulukuuta 2024 mennessä.

Mainos

Ilmoitus tehtiin viikkoja sen jälkeen, kun vahvistettiin, että Take-Two ostaa Borderlandsin valmistajan Gearboxin 460 miljoonan dollarin arvoisella kaupalla.

Take-Twon toimitusjohtaja Strauss Zelnick oli aiemmin tänä vuonna ilmoittanut aikovansa vähentää kuluja, mutta väitti tuolloin, että irtisanomisia ei ole ”tällä hetkellä suunnitteilla”. Ilmeisesti kommentti koski siis juuri sitä hetkeä, ei lähitulevaisuutta.

Viime helmikuussa yhtiö toteutti aiemmin kustannusten vähentämisohjelman, jonka mukaan se pyrki 50 miljoonan dollarin vuotuisiin säästöihin.

Tämä johti seuraavassa kuussa irtisanomiskierrokseen, joka koski useiden osastojen henkilöstöä, mukaan lukien sen indie-julkaisumerkki Private Divisionia.

Take-Twon edellisen kustannustenvähennysohjelman jälkeen irtisanomiset ovat yleistyneet koko pelialalla. Vuonna 2023 työpaikkojen menetys oli laajalle levinnyttä, sillä vuonna 2023 irtisanottiin arviolta 9 000 työntekijää, eivätkä irtisanomiset näytä hidastuvan tänä vuonna.

Teknisen taiteilijan Farhan Noorin Game Industry Layoffs -sivuston mukaan vuoden 2024 arvioitu irtisanomisten kokonaismäärä on jo 8 800. Sivusto on seurannut vahvistettuja pelialan työpaikkojen vähentämisiä viime vuoden alusta lähtien.

Mainos