Saman sohvan kaksinpelit ovat nykyisin harvinaista herkkua, sillä moninpelit ovat enemmän tai vähemmän omalta laitteelta pelattavia huikeuksia. It Takes Two tuo mukanaan arvaamattoman sohvakaksarin, jota voi myös pelata etänä, omista kodeistaan.
Moninpeli on aina fantastista, joten EA tuo markkinoille 26. maaliskuuta kolmannen Hazelight Studiosin saman sohvan co-op-putkiseikkailun. Hazelight Studios on tietenkin tuttu vankilapakopelistä, A Way Out.
Pääsimme Respawnin toimituksessa kokeilemaan It Takes Two -pelin kahta ensimmäistä jaksoa, kahden tunnin verran, ja olimme aivan lumoutuneita sen huikeudesta.
Mistä on kyse?
It Takes Two on romanttinen komedia, joka seuraa äitiä, isää ja heidän tytärtään. Vanhemmat ovat eroamassa ja tytär on luonnollisesti suunniltaan. Tytär löytää kuitenkin mystisen rakkauden taikakirjan, joka päättää ottaa ohjat ja yhdistää eron partaalla olevat vanhemmat. Niinpä kirja muuttaa vanhemmat tyttären leluhahmoiksi ja pistää vanhemmat selviytymään yhdessa kohtalaisen tiukoista haasteista. Yhteistyö on voimaa ja yhteistyö yhdistää. Kenties, rakkaus lopulta voittaa?
Käteen sopivat
Pelattavuudeltaan It Takes Two on hämmentävän hyvin hiottu, erityisesti peliohjaimelle räätälöity kokemus. Hiirellä ja näppikselläkin homma toimii mutkitta ja etenkin tähtäämisessä hiiri on paras vaihtoehto. Pelattavuus on napakka ja käteen sopiva – erinomaisesti hiottu.
Peliä pelataan jatkuvasti jaetun ruudun kaksinpelinä – poislukien kohtaukset, joissa mennään koko ruudn taktiikalla. Ruudunjako vaihtelee pystystä vaakaan pulmista riippuen.
Tilaa ruudun tapahtumille on reilusti, vaikka ruutu onkin jaettu kahteen osaan. Helposti kuvittelisi, että kapea kuva-ala olisi rajoite, mutta näin ei ole.
Jaettu ruutu mahdollistaa ongelmien ratkaisun yhdessä paljon nopeammin kuin että kumpikin pelaaja näkisi vain oman ruutunsa tapahtumat. Yhteistyötä nimittäin tarvitaan koko ajan – myös pulmissa.
Kristian: ”Mitähän tässä kuuluu nyt tehdä?”
Jusku: ”Toinen heittää mällii ja toinen räjäyttää mällit.”
Kristian: ”Ai, katos vaan!”
Kaksinpeliseikkailun voi pelata joko samalta sohvalta, yhteisten sipsien ja oluiden kanssa tai etänä ystävän kanssa omista kodeistaan. Formaatti toimii moitteitta, eikä fyysisen läsnäolon puuttumista etäversiossa huomaa kuin tunnelmassa – headsettifiilis on aina vähän vaisumpi kuin saman sohvan meininki.
Uudelleenpeluuarvoa?
Pelin ohjaaja, Josef Fares kertoo pelaajien rakastuvan hahmojen lisäksi myös toisiinsa pelin päätyttyä. Kysyimme Faresilta, että rakastummeko tämän pelisession jälkeen Juskun kanssa toisiimme, mutta Fares lohdutti, että peli pitää vetää ensin läpi. Toinen toimittaja kysyi, että voiko tätä pelata veljensä kanssa vai käykö siinäkin pian insestisesti. Nähtäväksi jää.
Fares mainitsi myös, että peli on kertaseikkailu.
– Kuka vittu oikeasti pelaa tarinapelejä uudelleen läpi? Harvempi kuin luulettekaan. Tässä ei keräillä mitään kiiltävää paskaa, vaan edetään tarinaa ja nautitaan siitä. Pelin voi toki vetää läpi uudelleenkin, mutta se ei ole tämän pointti, ohjaaja määritteli.
Sievä kuin kissanpentu
Graafisesti It Takes Two on näyttävä. Animaatioelokuvamainen ilme sopii kuin nappi otsaan. Hahmot ovat veikeitä ja maisemat esteettisiä.
Etenkin PC:llä arvostusta on annettava järkyttävän hienoista tekstuureista – eli 3D-mallien pintamateriaaleista, jotka saavat grafiikan elämään todella vaikuttavasti. EA:n peleissä juuri tekstuuritaide on kärkikastia, joten eipä ihme, että tälläkin kertaa grafiikassa on onnistuttu.
4K-resoluutiossa peli on todellista kermajäätelöä suklaakastikkeen ja cashew-pähkinöiden kera, eikä graafinen maksimalismi vaadi edes järkyttäviä konetehoja. Kiitos putkijuoksuisan kokonaisuuden.
Mitä ekstraa PS5-versiossa?
Hazelight Studiosin Josef Fares kertoo, että PS5-konsoli tuli liian myöhään It Takes Two:n suhteen. Mitään erikoista ei olla ehditty tekemään uuden sukupolven konsoleita varten. Toki grafiikka on sulavampaa, mutta ei muuta. Ultimaattinen versio tulee siis olemaan PC-versio.
Miltä vaikuttaa ja kannattaako hypeytyä?
Kyllä kannattaa hypeytyä, sillä vaikka peli ei ulkoisesti vaikuta suoraan miltään vuoden tapaukselta, se saattaa hyvinkin olla vuoden 2021 parhaimpia yhteistyöseikkailuja.
Josef Fares lupasi pelitoimittajien sessiossa 1000 euroa sille, joka valittaa, että ei halua pelata peliä ja pitää sitä tylsänä. Fares sai pitää tonninsa ja sai kaupan päälle toimittajilta ennakkosession päätteeksi kasan ylistystä. Tämä kertonee jotain pelin imuisuudesta.
Parasta It Takes Two:ssa on se, että vain toisen tarvitsee ostaa peli. Pelin mukana tulee koodi partneripelaajalle. Peliin pääsee käsiksi 26. maaliskuuta konsoleilla ja PC:llä.
Ainakin tässä vaiheessa seikkailu vaikuttaa erittäin pelattavalta, hauskalta ja arvaamattoman ennakoimattomalta tapaukselta, joka saattaa jopa pelastaa kriisissä olevan parisuhteesikin.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.