Japanilainen matkailuyhdistys perui 20 vuotta järjestetyn taidekilpailun, koska tuomariston oli vaikea erottaa ihmisten tekemiä töitä tekoälyn tuottamista. Tapaus on esimerkki siitä, miten generatiivinen tekoäly muuttaa alaa.
Keskisuuri japanilainen pelistudio on muuttanut rekrytointiaan taiteen parissa. Lähteenä mainittu studioiden päägraafikko ”herra B” kertoo, että hakijoiden on nykyään piirrettävä teos paikan päällä haastattelussa aiemman portfolion sijaan.
– On monia ihmisiä, jotka väittävät tekoälyn tuottaman työn olevan heidän omaa luomustaan, B sanoi.
– Olemme palkanneet tällaisia ihmisiä ja myöhemmin selvisi, etteivät he olleet tuottavia, mikä johti ongelmiin. Siksi vaadimme nyt piirrosta paikan päällä haastattelussa. Rekrytoijana se on iso vaiva, ja tuntuu kuin menisimme ajassa taaksepäin, mutta useat muut yritykset tekevät samaa.
Johto pohtii, tarvitaanko tekijöitä lainkaan, jos tekoäly on ”riittävän hyvä”, tai pitäisikö palkata ihmisiä, jotka hallitsevat tekoälyn käytön. B:n mukaan hän on vastustanut ajatusta, mutta kokee asemansa heikkenevän.
– Käytän tekoälyä lisätyökaluna, mutta uskon, että vain ihmiset voivat luoda kiinnostavia hahmoja ja grafiikkaa tyhjästä, hän kertoo.
Pelialalla keskustelu jakaa mielipiteitä. Kirjailija Dan Houser kommentoi radiossa, että tekoäly voi olla hyödyllinen, mutta ei ratkaise kaikkea.
– Luulen, että tekoäly tulee lopulta syömään itsensä, koska mallit keräävät tietoa netistä, mutta netti täyttyy mallien tuottamasta sisällöstä.




