Mainos
Kickstarter on ilmoittanut uudesta käytännöstä, joka koskee tekoälyä jollakin tavalla hyödyntäviä hankkeita, myös videopelejä.

Kickstarter on verkkosivusto, joka auttaa luovia projekteja toteutumaan. Sivustolla voi esitellä omaa ideaansa ja kerätä sille rahoitusta yleisöltä.

Kickstarterin virallisella verkkosivustolla julkaistun lausunnon mukaan yhtiö vaatii 29. elokuuta alkaen tekijöitä ilmoittamaan, käyttävätkö heidän projektinsa tekoälyä.

Mainos

Jos hanke ei ilmoita tekoälyn käytöstä Kickstarteriin jätettäessä, se voidaan keskeyttää.

Yhtiö sanoo myös, että kaikkia, jotka yrittävät kiertää sen ohjeita tai ”tarkoituksellisesti vääristelevät hanketta”, rajoitetaan jatkossa uusien Kickstarter-projektien jättämisestä.

Jotta hanke saisi esiintyä Kickstarterissa, sen on ”ilmoitettava hankesivullaan asiaankuuluvat yksityiskohdat”, mukaan lukien ”miten tekijä aikoo käyttää tekoälyä hankkeessaan ja mitkä hankkeen osat ovat täysin alkuperäisiä töitä ja mitkä osat luodaan tekoälyn tuotoksia käyttäen”.

Jos itse hanke on uusi tekoälytyökalu, tekoälyteknologia tai tekoälyohjelmisto, hankkeen ”on ilmoitettava tiedot kaikista tietokannoista ja tiedoista, joita tekijä aikoo käyttää”, ja ”ilmoitettava, miten nämä lähteet käsittelevät suostumusta ja kunniaa käyttämilleen tiedoille”.

”Selvyyden vuoksi todettakoon, että uusi käytäntömme ei kiellä tekoälyn käyttöä Kickstarter-projekteissa. Haluamme kuitenkin varmistaa, että kaikissa Kickstarterin kautta rahoitetuissa hankkeissa on mukana ihmisen luova panos ja että niissä mainitaan ja hankitaan lupa taiteilijoiden teoksiin, joihin niissä viitataan. Käytäntö edellyttää, että tekijät ovat läpinäkyviä ja tarkkoja siitä, miten he käyttävät tekoälyä projekteissaan, sillä kun olemme kaikki samalla sivulla siitä, mitä projekti sisältää, se luo luottamusta ja antaa projektille hyvät edellytykset menestyä”, yhtiö tiedottaa.

Kickstarterin tiedonanto tulee kuukausi sen jälkeen, kun Valve yritti selventää omaa kantaansa tekoälyyn, kun se oli tiettävästi kieltänyt Steam-projektin, jossa käytettiin tekoälyn luomaa taidetta.

Kesäkuun lopulla eräs kehittäjä väitti, että Valve hylkäsi heidän pelinsä, jossa oli tekoälyn luomia kohteita, joiden väitettiin olleen varhaisia malleja, sen jälkeen kun Valve vaati heitä todistamaan, että he omistivat kaikki tarvittavat oikeudet, joita käytettiin tietokokonaisuudessa, joka koulutti tekoälyn luomaan ne.

Vastauksena tapaukseen Valve antoi lausunnon, jossa se väitti, että sen ”tavoitteena ei ole estää tekoälyn avulla rakennettujen pelien käyttöä Steamissa” ja että kaikki sen toteuttamat toimet olivat ”nykyisen tekijänoikeuslainsäädännön ja -käytäntöjen heijastusta, eivät mielipiteemme lisäystä”.

Mainos