Rockstar Games toi muutaman vuoden takaisen PS3- ja X360-klassikko L.A. Noiren kuukausi sitten nykyiselle konsolipolvelle. Peli on mainio ja täysin ainutlaatuinen avoimen maailman etsiväseikkailu, mutta aivan toiselle tasolle se pääsee virtuaalitodellisuudessa.
L.A. Noire: VR Case Files on nimestään huolimatta suurin piirtein se sama L.A. Noire -seikkailu, joka on pelattu läpi jo kahdella konsolipolvella. Tällä kertaa uudelleenpeluuarvo on kuitenkin aivan toista luokkaa. Nyt pelaaja astuu itse etsivä Cole Phelpsin saappaisiin – kirjaimellisesti.
Rockstar Games ei ole tyytynyt tekemään VR-kokemusta vasemmalla kädellä. Kokemukseen on panostettu kunnolla. Tämän vuoksi pelaaja joutuukin välillä seisomaan, kyykkimään, istumaan ja nyrkkitappelemaan oikeasti. Myös ammuskelukohtauksissa pelaaja joutuu puolustamaan itseään fyysisesti.
Useat liikkumatavat takaavat täydellisen elämyksen
Liikkumatapoja on poikkeuksellisesti kaksi, joista molemmat on toteutettu hyvin. Ensimmäinen on teleportaatio, joka toimii poikkeuksellisesti kiintopisteitä osoittamalla ja klikkaamalla. Toinen on manuaalinen liikkuminen, joka tapahtuu omia käsiä heiluttamalla. Tämä tapa toimii erityisen hyvin, sillä pelaaja määrää kävelyn tahdin aivan kuten oikeassakin elämässä – tai lähes kuten oikeassa elämässä. Lisäksi pelaaja voi kääntää oikean pään lisäksi kameraa manuaalisesti, jolloin välttää johdoissa solmuutumisen.
Ajaminen on myös toteutettu yllättävän hyvin. Autolla ajo tapahtuu istuma-asennossa, jonka jälkeen pelaaja istutetaan kuskin paikalle. Auto on täysin interaktiivinen. Auto käynnistetään avaimella, ikkunat voi veivata auki itse ja radiopuhelimen saa omaan käteensä. Ajaminen tapahtuu ottamalla kiinni ratista. Kaasu ja jarru löytyvät ohjaimen liipasimista. Ajaminen onnistuu vaikka yhdellä kädellä.
”hiottu viimeistä myöten”
Ampuminen on saanut innoitustaan Hot Dogs, Horseshoes & Hand Grenades -asesimulaatiosta, jonka myötä ampuminenkin on nautinnollista. Samoin aseiden lataaminen.
Pelin kontrollit on hiottu viimeistä myöten. L.A. Noire on malliesimerkki siitä, miten jokainen asia on otettu huomioon. Peli keksii myös uusia innovaatioita VR-luukkumisessa eikä tyydy vain olemassaoleviin, keskinkertaisiin perusjuttuihin. Immersio on täydellinen.
Graafisesti varsin näpsäkkä
Graafisesti L.A. Noire on yllättävän hyvän näköinen. VR-pelien ollessä yleensä aika rumia, on L.A. Noire jopa kaunis. Superrealistiset hahmojen kasvot ovat ensimmäistä kertaa pelimaailman sisällä uskottavia sitten VR-pornon.
Vaikka L.A. Noirella on kestoa noin kuusi tuntia ja 40 keissin sijaan vain kahdeksan, on se VR:ssä helposti tupla-ajan mittainen, sillä tutkittavaa on avoimessa Los Angelesissa huomattavasti aiempaa enemmän – juuri VR:n vuoksi. Jokainen kadunkulma tuntuu aidohkolta, joten tämän lähemmän 1900-luvun puolivälin Los Angelesia ei voi päästä.
L.A. Noire: VR Case Files on juuri sellainen VR-peli, jota on sopinut odottaa. Se tarjoilee kaiken sen mitä oikealta peliltä tarvitaan ja ylittää sen vuoksi odotukset VR-pelinä. Huonoin puoli L.A. Noire: VR Case Filesissa on se, että sen saa ainoastaan HTC Vivelle, juuri vaikka suurin VR-yleisö on PSVR:llä, kuumeisena uusien pelien kaipuuta itkemässä.
L.A. Noire: VR Case Files -pelin tehtävät:
- Intro
- Armed and Dangerous
- Upon Reflection
- Buyer Beware
- The Consul’s Car
- The Silk Stocking Murder
- Reefer Madness
- A Different Kind of War
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.