Vares – Pimeyden tango saa ensi-iltansa 5. lokakuuta. Elokuvasarjan kuudes ja viimeinen osa kokoaa taas yhteen vanhat näyttelijät, mutta uusiakin kasvoja on luvassa.
Uutena elokuvakasvona mukana nähdään esimerkiksi Lola Wallinkoski. Juontajan töitä tekevä ex-missi nähdään elokuvaympäristössä itselleen poikkeuksellisessa tilanteessa, sillä mikrofonin takaa kuuluu elokuvassa puheen lisäksi myös laulua.
– Eikö se oo niin, että joka päivä pitää tehdä yksi asia jota pelkää? Tuottaja Markus Selin oli vakuuttunut, että olisin hyvä. Ja näin sain hypätä hetkeksi rooliin, eikä tarvinnut miettiä muuta, Wallinkoski kommentoi rooliaan.
Vaikka elokuvassa esiintyminen olikin Wallinkoskelle mieluista, ei kaunotarta tulla kuitenkaan jatkossa näkemään enää laulajan rooleissa.
– Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun laulan. Mielummin vaikka lempeä seksikohtaus kuin laulaminen, Wallinkoski naurahtaa.
Wallinkoski on tyytyväinen suoritukseensa valkokankaalla, mutta Donnan loppulaulun laulaminen jäi kaihertamaan mieltä.
– Olen ikuisesti lievästi katkera laulamisesta, en halua olla laulava missi. Asiasta väännettiin kättä pitkään ja Laurilla on isompi auktoriteetti, Wallinkoski huokaisee.
Näyttelijäveteraani Ilkka Heiskanen jatkaa viimeisessä elokuvassa Komisario Hautavainion roolissa. Näyttelijä kertoo roolin olevan erilainen kuin yleensä, koska hän normaalisti näyttelee lain toisella puolen.
– Roolisuorituksen vakuuttavasti tekeminen on vaikeaa, kun taustaa ei kuvata. Kuitenkin koen tässä elokuvassa tavoittaneeni Hautavainion roolin kaikken parhaiten, Heiskanen kertoo.
Käsikirjoituksen tasolla Vares – Pimeyden tango on kokenut melkoisia muutoksia alkuperäiseen romaaniin verrattuna. Turkulaisen katsojan silmin esimerkiksi osa ajokohtauksista oli toteutettu sekavasti. Kun esimerkiksi Jussi Lammen esittämä Veikko Hopea pääsee lomalle vankilasta ja matkaa kohti Turkua, alkaa matka Kakolasta ja päätyy Naantalin pikatielle kohti Naantalia. on matkalla kohti Turkua. Ohjaaja Lauri Törhösen mukaan osasyynä erikoisiin ratkaisuihin ovat tekovaiheessa tehtävät pakolliset valinnat niin roolituksen kuin käsikirjoituksenkin suhteen.
– Pakomatkalla olevat rikolliset eivät yleensä noudata sitä suorinta reittiä kohteeseen, Törhönen kommentoi ajoreittejä.
Lopputuloksessa yllättävän suuressa osassa näkyvän Wallinkosken hahmon lauluosuus oli puolestaan Törhösen mukaan yhteistyön tulosta.
– Donnan loppulaulun runsas käyttö oli leikkaajan ja ohjaajan valinta, Törhönen kuvailee.
Lokakuun alussa ensi-iltansa saavan Vareksen vastaanottoa Törhönen odottaa mielenkiinnolla.
– On kiinnostavaa, miten turkulaiset suhtautuvat elokuvaan, Törhönen sanoo.
Teksti ja kuva: Susanna Saarela