Tencent on tiettävästi ilmaissut huolensa siitä, että se voi menettää asemansa maailman suurimpana peliyhtiönä.
Tencentin perustaja ja toimitusjohtaja Pony Ma sanoi Tencentin vuosikokouksessa tällä viikolla, että sen peliliiketoiminta, joka muodostaa yli 30 prosenttia kiinalaisen teknologiajätin liikevaihdosta, ei menestynyt viime vuonna riittävän hyvin kovan kilpailun vuoksi.
– Pelaaminen on lippulaivaliiketoimintamme… mutta viime vuonna olemme kohdanneet merkittäviä haasteita. Olemme huomanneet olevamme tappiolla, kun kilpailijamme tuottavat jatkuvasti uusia tuotteita, jolloin meistä tuntuu, ettemme ole saavuttaneet mitään, Ma sanoi Reutersin uutisen mukaan.
Vaikka vanhemmat hitit, kuten Honor of Kings ja PUBG Mobile, menestyvät edelleen vahvasti, Ma kertoi, että Tencentin uusimmat pelit eivät ole vastanneet odotuksia.
Tutkimusyhtiö Newzoon marraskuussa julkaisemien tietojen mukaan Tencent oli vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla helposti maailman suurin julkaisija liikevaihdolla mitattuna.
Vaikka Tencentin pelitulot laskivat 3,6 prosenttia edellisvuodesta, ne olivat viime vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana yhteensä 15,4 miljardia dollaria.
Näin se ohitti selvästi toiseksi sijoittuneen Sonyn (8 miljardia dollaria) ja kolmanneksi sijoittuneen Applen (6,9 miljardia dollaria).
Microsoftin pelitulot olisivat olleet 10,4 miljardia dollaria, jos Activision Blizzardin tulot olisi laskettu mukaan, mutta sen Call of Duty -julkaisijan osto ei ollut vielä päättynyt kyseisenä ajanjaksona.
Tencentin ja pelijätti NetEasen markkina-arvosta pyyhkiytyi viime kuussa lähes 80 miljardia dollaria sen jälkeen, kun Kiinan pelialan sääntelyviranomainen ehdotti uusia sääntöjä, joilla rajoitetaan verkkopelien kulutusta.
Niiden osakkeet kuitenkin elpyivät jonkin verran viime viikolla sen jälkeen, kun sääntelyviranomainen poisti sääntöluonnokset verkkosivuiltaan, mikä johti spekulaatioihin siitä, että niitä voitaisiin muuttaa niin, että ne olisivat vähemmän rajoittavia peliyhtiöille.