Mainos

Kiinnostavat pelit softat saavat vipuvartta ja tukea isoilta toimijoilta

Nordic XR Startups antaa tulitukea VR-pelikehittäjille. Nordic XR Startupsin suojissa pelitalot saavat toimistotilaa, apua tekemiseensä, konsultointia alan parhailta osaajilta sekä noin 40:ltä mentorilta; mm. HTC:ltä, Sonylta ja Unitylta. Mentorointivalmennuspäiviä lupaillaan olevan noin kaksi vuoden aikana. Jokainen kehitysvuosi huipentuu Slushiin.

Nordic XR Startupsin kätköissä on nyt annettu kiihdytysapua useille VR- ja AR-peleille mm. tamperelaisen Catlandin The Spy Who Shrunk Me:lle. Hauskimmaksi NXS:ltä apua saaneeksi peliksi Kaitila nostaa Taphouse VR:n, jossa pelaaja toimii baarimikkona kääpiöille.

– Catlandin huumorintaju on vertaansa vailla, Kaitila hymyilee.

Mainos
Kuvaaja: Kristian Eloluoto

VR:stä myös psyykkistä apua fobioihin

NXS ei kiihdytä kuitenkaan pelkästään pelifirmoja. VR-sovelluksista mielenkiintoisimpia ovat Kaitilan mukaan olleet ruotsalaisen Mimersen fobioita parantavat VR-sovellukset, joista esimerkiksi hämähäkkikammoinen voi saada ihan konkreettista apua.

– On jo nyt todettu, että araknofobiaa parantava VR-sovellus vastaa oikeasti psykiatrikäyntejä. Apu on ihan konkreettista.

Toinen hyvä esimerkki on suomalaisen Osgenicin ultrarealistinen VR-sovellus kirurgeille, jonka avulla kandit ja kirurgit voivat opetella leikkaamaan ilman epäonnistumisen riskiä ja paineita.

– Realismia lisää haptinen ohjain, jolla käyttäjä tuntee, miten skalpelli etenee kehossa ja miten se esimerkiksi pysähtyy luuhun kokonaan. Kerroin sitä tehneille kirurgeille, että mikäli tämä ei ota tuulta alleen lääkiksissä, niin pelipuolella sillä on kyllä kysyntää, Kaitila naurahtaa.

AR Games Helsinki (ARGH) työskentelee NXR:n tiloissa. Kuvaaja: Kristian Eloluoto

Lisätyn todellisuuden tulevaisuus?

VR on ainakin toistaiseksi melko kankea formaatti. VR vaatii aina erilliset lasit tai kojeen, jotta sitä voi käyttää. Lisätty todellisuutta eli AR:ää voidaan kuitenkin asentaa esimerkiksi silmä- tai aurinkolaseihin – jopa piilolinsseihin.

– Meillä on jo nyt AR:ää voimakkaasti mukana, vaikkapa somessa. Ihmiset yhdistävät AR:n aina Pokémon Go! -peliin, mutta se on paljon muutakin. Esimerkiksi tulevaisuudessa auton tuulilasiin voidaan heijastaa navigaattorin opasteet siten, että maantiehen heijastuu opasnuolet ja nopeusrajoitukset. Myös toimiston seiniin voidaan heijastaa ikkunat tai ikkunoihin voidaan heijastaa raikas metsämaisema kaupungin sijaan. Mahdollisuudet ovat aivan rajattomat AR:n kanssa, Kaitila hehkuttaa.

Harva tulee miettineeksi, että AR on monella arkipäivää jo nyt. Esimerkiksi Snapchatin ja Instagramin kasvofiltterit ovat AR-tekniikkaa.

AR Games Helsinki (ARGH) työstämässä uutta AR-sovellusta. Kuvaaja: Kristian Eloluoto

Voiko mikä tahansa pelitalo hakea kiihdytysapua Nordic XR Startupista?

– Kyllä. Kaikki pohjoismaiset firmat voivat hakea, mikäli ovat kehittämässä VR- tai AR-pelejä tai -sovelluksia. Seulamme on kuitenkin aika tiukka. Meille on tullut noin 120 hakemusta, joista 10:lle ollaan annettu kiihdytysapua. Olemme todella tarkkoja siitä, että idea on timanttinen ja todella mietitty. Jos näemme ideassa kaupallisen menestymisen siemenen, olemme todella kiinnostuneita, Kaitila tarkentaa.

Pelitaloja, jotka ovat luomassa VR-sisältöä kehotetaankin hakemaan rohkeasti tukea Nordic XR Startupsista. Oman peli- tai softaidean toimivuutta ja menestyspotentiaalia kannattaa brainstormata pelibisnes-ammattilaisten avulla.

Mainos