Mainos
Pari elokuvaerikoistehosteiden ammattilaista, jotka olivat vuoden 1999 uraauurtavan scifi-trillerin The Matrixin takana, saavat ensi viikolla Society of Motion Picture and Television Engineerin korkeimman kunnianosoituksen, Progress Medal -mitalin, SMPTE:n palkintogaalassa, joka päättää vuotuisen mediateknologiahuippukokouksen.

John Christopher Gaeta ja Kim Libreri palkitaan heidän panoksestaan kehittyviin teknologioihin, joihin ilmoituksen mukaan kuuluvat virtuaalituotanto, volumetrinen kaappaus ja erityisesti ”bullet time”, digitaalinen efekti, joka otettiin käyttöön alkuperäisessä Matrix-elokuvassa.

VFX-ohjaajana Gaeta voitti Oscarin työstään Matrix-elokuvan parissa. Libreri huolehti elokuvan teknisestä valvonnasta.

Mainos

Sittemmin Gaeta on ollut mukana perustamassa ILMxLAB:ia ja työskennellyt useiden viihdeteknologian kehittäjien kanssa. Libreri on tällä hetkellä Epic Gamesin teknologiajohtaja, ja hän on auttanut Epic Gamesia tuomaan Unreal Engine -moottorin ominaisuuksia elokuviin ja televisioon.

– Palkittujen työ on vaikuttanut lukemattomiin ihmisiin, sanoi SMPTE:n toimitusjohtaja David Grindle.

– Kun voimme antaa tunnustusta heille ja heidän vaikutukselleen mediataiteeseen ja -tieteeseen, voimme valottaa ihmisiä, jotka saavat usein vain vähän tunnustusta.

Bullet Time -tehosteesta tuli valtava hitti muuallakin kuin elokuvissa ja televisiossa, sillä vuonna 2008 julkaistu suomalainen Max Payne implementoi sen koko pelin tärkeimmäksi ominaisuudeksi. Tehostetta on nähty The Matrixin jälkeen lukuisissa eri viihdetuotteissa.

SMPTE:n mediateknologiahuippukokous järjestetään 16.–19. lokakuuta Hollywoodissa, ja palkintoseremonia pidetään 19. lokakuuta Ray Dolby Ballroomissa.

Mainos