Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella on sanonut, että yhtiön suunnittelema Activision Blizzardin hankinta johtuu sen halusta rakentaa ”seuraava Internet”.
Tiedotteessaan yhtiö kertoi, että muutos – joka antaa sille omistukseensa brändit, kuten Call of Duty, Warcraft, Overwatch, Crash Bandicoot ja Guitar Hero – ”kiihdyttää Microsoftin peliliiketoiminnan kasvua mobiili-, PC-, konsoli- ja pilvipalveluissa ja tarjoaa rakennuspalikoita metaversumiin.”
Vaikka metaversumille ei ole olemassa yleisesti hyväksyttyä määritelmää, metaversumi on 3D-virtuaalitilojen verkosto, jossa käyttäjät voivat seurustella, leikkiä ja työskennellä, ja jotkut mieltävät sen mobiili-internetin seuraajaksi.
Ensimmäisessä haastattelussaan Activision-sopimuksen julkistamisen jälkeen Nadella keskusteli Microsoftin näkemyksestä metaversumista.
– Metaverse on pohjimmiltaan pelien luomista, hän kertoi Financial Timesille.
– Kyse on siitä, että pystymme laittamaan ihmiset, paikat ja asiat [fysiikkamoottoriin] ja sitten kaikki ihmiset, paikat ja asiat fysiikan moottorissa liittyvät toisiinsa.
– Sinä ja minä istumme pian neukkarin pöydällä joko avatariemme tai hologrammiemme tai jopa 2D-pintojen kanssa surround-äänellä. Arvaa mitä? Paikka, jossa olemme tehneet sitä ikuisesti… on pelaamista.
Microsoftin Ignite 2021 -konferenssissa marraskuussa Nadella kuvaili pelibränddejä, kuten Halo, Minecraft ja Flight Simulator, omina metaversumiaan.
– Ne ovat 2D-muotoisia nykyään, mutta kysymys kuuluu, voimmeko viedä pelit täyteen 3D-maailmaan? Aiomme ehdottomasti tehdä niin, hän kertoi.
– Aiomme rakentaa uuden alustan, joka on pohjimmiltaan seuraava internet: sen ruumiillistuva versio. Tänään pelaan peliä, mutta en ole itse pelissä.
Fortniten tuottaja Epic Games, joka panostaa myös paljon metaversumiin, jätti äskettäin tavaramerkin ”Epic Games Megaverselle”. Se kattaa laajan valikoiman tuotteita ja palveluita, ja se on oletettavasti kattotermi Epicin näkemykselle metaversumista.