Mainos

Tuottaja, Solar Filmsin kummisetä Markus Selin on vedenjakaja. Ainakin mielipiteiden osalta. Selin ja tuotantoyhtiö Solar Films on tunnettu etenkin suurta yleisöä tavoittelevista elokuvista. Usein Suomessa kriitikoiden ja elokuvien suurkäyttäjien näkemykset eivät kohtaa. Mutta kriitikoiden mielipiteistä Selin vähät välittää. Hän tekee elokuvia suurelle yleisölle. Sellaisia leffoja joita hän itse haluaa katsella.

Kun leffakonkari Seliniltä kysyy, mitä kotimaiselle elokuvalle kuuluu, vastaus on positiivisen ytimekäs.

– Hyvää kuuluu, viimeisen kahdenkymmenvuoden aikana yleisö on löytänyt kotimaisen elokuvan ja katsojaluvut ovat hyviä. Toisaalta rahoituksen löytäminen elokuvalle on entistä vaikeampaa.

Mainos

Nousukauden jälkeen heikkoja vuosia ei oikein ole ollut ja se on taannut hyvän kasvupohjan, mutta Selin kuvaa kotimaisen elokuvan kipupisteeksi rahoituksen.

– Levitys ei ole vaikeaa, jos on hyvä elokuva. Huonon elokuvan levitys on mahdotonta. Rahoituksen  hankkiminen ei ole koskaan ollut näin hankalaa. Yksi syy on lama, joka vaikuttaa kaikkeen. Elokuvasäätiön rahat eivät ole lisääntyneet, vaikka leffoja tehdään enemmän kuin koskaan. Kulut nousevat, mutta tukipotti ei.

Mutta mistä kotimaisen elokuvan suosio johtuu? Selin nostaa esille sisällön. Ihmisen kokoiset tarinat kiinnostavat. Silti kansainvälinen menestys antaa odottaa itseään.

– Suomi tunnetaan maailmalla Kaurismäestä. Ja tietyin rajoituksin Iron Sky:sta ja Angry Birdsistä, Selin kertoo. Kielikysymys on ongelmallinen kuten myös se, että ulkomailla tehdään parempia elokuvia.

Loppuvuodeksi Solar Films tuo valkokankaalle menestykseen brändättyjä leffoja. Syysprinssi, Pahan kukat ja Luokkakokous 2 on vahva trio. Toisaalta näidenkään elokuvien menestys ei ole varmaa.

– Menestyselokuvan reseptiä ei ole. Se on Graalin maljaan verrattava löydös. Lähimmäksi salaperäistä kaavaa pääsi aikoinaan Steven Spielberg, mutta hänen viimeaikaiset leffansa kertovat, että menestys ei ole kiveen hakattu, Selin tokaisee.

Kuuntele koko haastattelu tästä:

Mainos