Ray-tracing, eli säteenseuranta on yksi peligrafiikan uudistuksista, jonka Nvidia toi RTX-näytönohjaintensa mukana markkinoille. Mutta mikä se oikeasti on ja mikä kumma on uusi termi Path-tracing?
NVIDIA esitteli GeForce RTX -teknologian ensimmäisen kerran elokuussa 2018. Tämä teknologia toi mukanaan säteenseurannan ja tekoälypohjaisen kuvanparannuksen, kuten DLSS:n (Deep Learning Super Sampling).
Ray-tracing, RTX, säteenseuranta. Kyseessä on kolmeen osaan jaettu graafinen simulaatiotoiminto, joka renderöi, eli piirtää pelimoottorin grafiikan valot, varjot ja heijastukset fotorealismiin tähdäten.
Ray-tracing-tekniikkaa on ennen pelimoottorien ja näytönohjainten kyvykkyyden parantamista käytetty 3D-sovelluksissa jo vuosikymmeniä, mutta niiden avulla renderöidyt kuvat ovat täytyneet laskea kuva kerrallaan. Yhden kuvan renderöintiin on voinut mennä esimerkiksi puolitoista vuorokautta. Tekniikkaa onkin käytetty lähinnä animaatioelokuvissa.
Ray-tracing saapui pelimoottoreihin
Kun Nvidia kehitti uuden RTX-piirisarjansa, saatiin laskentateho mukaan pelimoottoreihin. Sittemmin tekniikka on tuotu mm. PlayStation 5 -konsoliin ja kilpaileviin näytönohjaimiin. Epic Games on jalostanut omaa Unreal-pelimoottoriaan tukemaan reaaliaikaista laskentaa, joka edelleen on erittäin kuormittavaa.
Ray-tracingin avulla pelimoottoriin voidaan siis laskea auringonvalo varjoineen realistisesti sekä heijastukset, jotka peilaavat kaiken kuten ihminen on tottunut oikeassa elämässä peilaamisen havaitsevan. Nämä eri tekniikat voidaan aktivoida erikseen tai kaikki samaan aikaan peleihin päälle. Mitä enemmän rtx-tehosteita on päällä, sitä raskaammaksi yhden freimin, eli kuvan renderöinti käy.
Path-tracing puolestaan pakottaa kaikki rtx-tehosteet päälle samanaikaisesti, mutta niin, että se ottaa jokaisesta simulaatiosta kaiken irti ja hyödyntää niitä toinen toisiinsa. Path-tracing on siis äärimmäinen rtx-tehoste, joka vaatii erittäin paljon tehoa. Esimerkkejä on markkinoilla vielä marginaalinen määrä, joista tunnetuin on Cyberpunk 2077:n maksimaaliset grafiikka-asetukset. Esimerkiksi RTX 3090Ti -näytönohjain pyörittää tätä grafiikkaa vain 2 kuvan sekuntinopeutta. Suurin osa Path-tracing-grafiikoista muissa peleissä on saavutettavissa erillisten modien ansiosta.
DLSS puolestaan osoittautui lähes välttämättömäksi tavaksi tukea säteenseurannalla luotuja kuvia, sillä säteenseurannan laskeminen vaatii valtavasti konetehoja. DLSS mahdollistaa kuvan skaalauksen pienestä resoluutiosta suureen resoluutioon, jolloin natiivi rtx-renderöity kuva voi olla vain esimerkiksi 720×576 ja skaalattu 4K-resoluutioon. Näin ollen laskentatehoa voidaan ohjata resoluution sijaan muualle.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.