NVIDIA RTX Mega Geometry on uusi teknologia, joka parantaa säteenseurannan (ray tracing) tehokkuutta ja mahdollistaa entistä yksityiskohtaisempien ja dynaamisempien pelimaailmojen luomisen.
Sen avulla voidaan käsitellä jopa 100 kertaa enemmän polygoneja ja verteksejä kuin aiemmilla menetelmillä, mikä mahdollistaa monimutkaisempien ja realistisempien pelimaailmojen, hahmojen ja tilojen renderöinnin.
Teknologia toimii ryhmittelemällä geometrian polygonit klustereiksi, joita päivitetään erissä suoraan näytönohjaimella. Tämä vähentää prosessorin kuormitusta ja optimoi videomuistin käyttöä, mikä johtaa parempaan suorituskykyyn ja kuvanlaatuun säteenseurannassa.
RTX Mega Geometryn käyttöönotto mahdollistaa pelinkehittäjille yksityiskohtaisempien ja dynaamisempien ympäristöjen luomisen ilman merkittävää suorituskyvyn heikkenemistä. Esimerkiksi Alan Wake 2 -pelissä teknologian käyttöönotto on parantanut suorituskykyä erityisesti RTX 20- ja 30-sarjan näytönohjaimilla, vähentäen prosessorin kuormitusta ja videomuistin käyttöä.
Luvassa on siis jatkossa aiempaa sulavampaa, mutta monimutkaisempaa peligrafiikkaa, mutta teknologian yleistyminen ottaa toki aikansa. Jostain syystä suomalainen Remedy on tässä muita edellä ja pystyy nopeasti ottamaan uudet ominaisuudet käyttöönsä. Esimerkiksi säteenseuranta tuli ensimmäisenä käyttöön kaikkine ominaisuuksinensa Remedyn Control-pelissä heti teknologian tultua markkinoille.