Miksi Helldivers 2 vie kolme kertaa enemmän tilaa PC:llä kuin konsoleilla?

Mainos

Helldivers 2:n PC-version valtava, noin 150 Gt:n asennuskoko on herättänyt pelaajissa kysymyksiä, sillä se on kolminkertainen verrattuna PS5:n ja Xbox Series X/S:n versioihin.

Arrowhead Game Studiosin tekninen apulaisjohtaja Brendan Armstrong selitti syyt pelin Redditissä julkaistussa teknisessä blogissa.

Suurin syy on edelleen mekaanisten kiintolevyjen (HDD) tukeminen. HDD:iden lukuvarren hitaat liikkeet aiheuttavat pullonkauloja, joten tiedostoja joudutaan monistamaan ja sijoittamaan levylle useaan paikkaan. Näin pelin latausnopeudet pysyvät siedettävinä myös vanhemmilla laitteilla. Konsolit ja uudet PC:t käyttävät SSD-levyjä, joilla tätä ongelmaa ei ole.

Mainos

Armstrongin mukaan ongelma on, että HDD on edelleen osa pelin vähimmäisvaatimuksia, ja heidän epävarmat arvionsa viittaavat noin 12 % PC-pelaajista käyttävän yhä niitä. Monistamisen poistaminen ei ole vaihtoehto, koska HDD:illä latausajat venyisivät jopa kymmenkertaisiksi. Tämä hidastaisi koko ryhmän pelaamista, sillä moninpelissä kaikkien on odotettava toisiaan ennen kuin tehtävä voi alkaa.

4K-tekstuurien tekeminen valinnaiseksi on harkittu mutta hylätty, koska pelimoottori ei tue sitä suoraan ja toteutus olisi suuri projekti. Sen sijaan tiimi toteuttaa kolmivaiheisen suunnitelman. Ensimmäinen vaihe on seuraavassa päivityksessä, joka poistaa käyttämättömiä tiedostoja. Armstrong kuitenkin varoitti, että tilansäästöä ei juuri huomaa, koska uusi sisältö vie sen heti takaisin.

Mainos