Mainos

Maailmassa, jossa monet studiot ottavat lähestymistavaksi ”riittävän hyvän”, Naughty Dog tekee pelejä, jotka eivät vain näytä hyviltä – ne ovat kauniita. Mutta miksi?

Miksi juuri Naughty Dog onnistuu taikomaan PlayStation-konsoleille visuaalisen spektaakkelin, joka pistää kilpailijat näyttämään siltä kuin he olisivat tehneet kotivideon Windows 95:llä?

Tässä artikkelissa kaivaudumme teknologian, taiteen ja markkinoinnin epäpyhään kolmiyhteyteen, jossa Naughty Dog loistaa kuin helmi mutakuopassa.

Mainos

Laitteiston rajaton rakkaustarina

Ensinnäkin, Naughty Dog on Sonyn oma lemmikki. He eivät ole vain PlayStation-ekosysteemin osa, he ovat sen sydän. Studion pitkään jatkunut yhteistyö Sonyn kanssa on kuin hyvin öljytty avioliitto – he tietävät toistensa salaisuudet, vahvuudet ja heikkoudet. Naughty Dog ei vain koodaa peliä PlayStationille, he leipovat sen konsolin sieluun.

Kun muut suuret studiot säätävät pelejään toimimaan kaikilla mahdollisilla alustoilla – PlayStation, Xbox, PC, ehkä jopa leivänpaahtimella – Naughty Dogilla ei ole tätä ongelmaa. Heidän tarvitsee optimoida vain yhdelle alustalle, ja he tekevät sen kirurgin tarkkuudella.

Tiesitkö, että Naughty Dogilla on käytössään Sonyn oma ICE-tiimi? Tämä mystinen joukko koodinvelhoja kehittää työkaluja ja teknologioita yksinomaan PlayStation-alustalle. Heidän työnsä ansiosta Naughty Dog voi puristaa laitteistosta jokaisen viimeisenkin polygonin ja valonsäteen.

ICE-tiimin olemassaolo selittää, miksi Naughty Dogin pelit pyörivät PlayStationilla kuin unelma, kun taas muiden studiot iskevät päätään seinään yrittäessään selvittää, miksi heidän pelinsä nykii ja töksähtelee.

Yksinoikeus

Kun Naughty Dog tekee peliä, he eivät joudu miettimään, miten se toimii kilpailijan konsolilla tai PC:llä, jonka käyttäjillä on kymmenen vuotta vanhat näytönohjaimet. Heidän yksinoikeusasemiensa ansiosta he voivat keskittyä vain yhteen asiaan: tekemään PlayStationille täydellisen pelin. Tämä antaa heille etulyöntiaseman, jota yksikään multiplatform-studio ei voi helposti saavuttaa.

Ja tämä etulyöntiasema näkyy. Naughty Dogin pelit, kuten The Last of Us ja Uncharted, eivät vain näytä hyviltä – ne ovat suorastaan silmiä hiveleviä. Jokainen yksityiskohta, olipa kyseessä pölyhiukkanen auringonvalossa tai hahmon kasvojen mikroilmeet, on toteutettu sellaisella huolellisuudella, että kilpailijat voivat vain unelmoida vastaavasta.

Resurssit ratkaisevat

Sony rakastaa Naughty Dogia: he työntävät studion käsiin rahaa, teknologiaa ja resursseja. Naughty Dog voi palkata alan parhaita osaajia, investoida huipputeknologiaan ja käyttää kuukausia hioen pelin pienimpiäkin yksityiskohtia.

Tämä ei ole vain rahan voimaa – tämä on strategia. Sony tietää, että Naughty Dogin pelit myyvät konsoleita. Kun näet The Last of Us Part II:n liikkuvan uskomattomalla sulavuudella, et mieti, ”pitäisikö ostaa Xbox?”. Mietit, miksi sinulla ei ole PlayStationia jo nyt.

Kilpailijoiden ahdinko

Sitten on ne muut studiot. Ne, jotka yrittävät tehdä pelejä, jotka pyörivät kaikilla alustoilla. Näiden multiplatform-yritysten ongelma on ilmeinen: he eivät voi optimoida peliään yhdelle laitteistolle, koska heidän on otettava huomioon kymmeniä erilaisia kokoonpanoja.

Tuloksena on kompromissi. Pelit näyttävät hyvältä, mutta eivät loistavalta. Ne toimivat, mutta eivät täydellisesti. Naughty Dogin ei tarvitse tehdä kompromisseja.

Taidetta peliteollisuudessa

Naughty Dogin visuaalinen ylivoima PlayStation-konsoleilla ei ole taikaa – se on kovan työn, syvällisen osaamisen ja Sonyn tuen tulos. Heidän kykynsä hyödyntää PlayStationin laitteistoa, käyttää ICE-tiimin teknologiaa ja keskittyä pelkästään yhteen alustaan tekee heistä peliteollisuuden esteettisen huipentuman.

Kun seuraavan kerran istut alas pelaamaan Naughty Dogin peliä, mieti hetki, mitä kaikkea sen täydellisen visuaalisuuden taustalla on.

Mainos