Mainos

25. marraskuuta julkaistava Project Motor Racing saattaa matalasta profiilistaan huolimatta olla vuoden tärkein ja kunnianhimoisin autopelijulkaisu – kenties koko simulaatiogenren kannalta merkittävin pitkään aikaan.

Kyseessä ei ole tavanomainen ajoelämys, vaan pitkän linjan kehittäjän Ian Bellin paluu juurilleen. Bell tunnetaan realistisuutta korostavien simulaattoreiden pioneerina, ja hänen nimensä herättää kunnioitusta varsinkin harrastajapiireissä.

Ian Bell – simulaatioiden arkkitehti

Ian Bell on brittiläinen pelikehittäjä, joka nousi 2000-luvun alussa simracing-maailman tietoisuuteen realistisuuteen panostavilla ajopeleillään. Hän ei ole esiintymishaluinen hahmo, vaan enemmänkin taustalla työskentelevä tekijä, jonka kunnianhimoinen ote on määrittänyt kokonaisia pelisarjoja.

Mainos

Hänen kädenjälkensä näkyy muun muassa seuraavissa nimikkeissä:

  • GTR – FIA GT Racing Game (2005): Erittäin realistinen rata-autoilupeli, joka keräsi kehuja ajotuntumastaan.
  • GTR 2 – FIA GT Racing Game (2006): Laajensi edeltäjänsä tarjontaa merkittävästi; mukana oli enemmän ratoja, autoja sekä sää- ja valaistusvaihteluita. Useiden mielestä edelleen yksi realistisimmista ajopeleistä kautta aikojen.
  • GT Legends (2005): Historiallisiin kilpa-autoihin keskittynyt erikoisteos, joka korosti autenttisuutta.
  • GTR Evolution (2008): GTR 2:n laajennusosa, joka toi uusia ratoja mutta ei juurikaan uudistanut pelikokemusta.
  • Race 07 -sarja (2007–2010): Modularisoitu ajopelialusta, jonka avoin rakenne loi pohjan monille myöhemmille modiyhteisöille.
  • Project CARS (2015): Visuaalisesti vaikuttava ja teknisesti kunnianhimoinen, vaikka puristien mielestä ajotuntuma jäi kompromissin asteelle.
  • Project CARS 2 (2017): Vaikka Bell ei enää ollut kehitystiimissä, peli jatkoi hänen luomansa perinteen viitoittamaa tietä kohti parempaa simulaatiota.

Bellin lähestymistapa on ollut poikkeuksellisen tinkimätön. Hänen tuotoksiaan on vaikea pitää kevyenä viihteenä – ne vaativat keskittymistä ja osaamista, ja juuri siksi niillä on vakiintunut paikka kilpa-ajopelien historiassa.

Paluu juurille: Project Motor Racing

Kun tieto uudesta simulaattorista Ian Bellin johdolla tuli julkisuuteen, se herätti odotuksia erityisesti niiden pelaajien keskuudessa, jotka olivat pettyneet Project CARS -sarjan kolmannen osan arcade-suuntaan. Alun perin projekti kulki nimellä GTR Revival, mutta kehityksen edetessä nimenvaihdos Project Motor Racingiksi viestii selkeästi uuden alun tavoitteellisuudesta.

Monien mielestä kyseessä on käytännössä Project CARS 4, mutta koska sarjan kolmas osa heikensi brändin mainetta merkittävästi, uuden nimen käyttö on strateginen ja harkittu ratkaisu.

Teknisiä yksityiskohtia ja lupaavia lupauksia

Project Motor Racingin kehityksessä korostuvat tekninen tarkkuus ja laaja skaalautuvuus. Pelissä on yli 70 erilaista autoa ja 27 rataa, jotka edustavat useita eri vuosikymmeniä ja autoluokkia. Ajokokemuksen autenttisuutta lisää True2Track-järjestelmä, joka tuo peliin dynaamiset sääolosuhteet, vuorokaudenvaihtelut ja ajolinjojen adaptiivisuuden.

Merkittävä lisäarvo tulee modausmahdollisuuksista. Kehityksessä on mukana Giants Software, joka tunnetaan parhaiten Farming Simulator -sarjastaan. PMR hyödyntää samaa ModHub-ekosysteemiä, joka on ladattu yli 4,5 miljardia kertaa. Tämä mahdollistaa käyttäjien oman sisällön julkaisemisen pelin sisäisen portaalin kautta.

Samanaikaisesti pelin kanssa julkaistaan Giants Editor -modaustyökalu, jonka avulla pelaajat voivat luoda autoja, ratoja ja muita elementtejä. Kehittäjät lupaavat, että kaikki julkaistava modisisältö testataan erikseen ennen sen päätymistä ladattavaksi, mikä lisää luotettavuutta ja yhteensopivuutta.

Uratila realistisella vaikeusasteella

Yksinpelin uratila on suunniteltu erityisesti niille, jotka kaipaavat pitkäjänteistä ja uskottavaa moottoriurheilukokemusta. Pelaajan on selvittävä kilpailusta toiseen, eikä pelkkä osallistuminen riitä – tulosten täytyy vakuuttaa. Painopiste ei ole pelkästään ajofysiikassa, vaan koko simulaatiossa, joka heijastelee todellisen kilpa-ajamisen arkea.

Moninpeli tarjoaa mahdollisuuden adrenaliinipitoiseen kilpa-ajoon verkossa, jossa ajetaan toisia ihmisiä vastaan säännöillä, jotka muistuttavat ammattilaissarjoja.

Vakavasti otettava haastaja

Vaikka Project Motor Racing ei saa samanlaista mediahuomiota kuin suuret konsolibrändien julkaisut, sen taustavoimat, tekninen toteutus ja muokattavuus tekevät siitä yhden vuoden kiinnostavimmista julkaisuista ajopelien kentällä. Varsinkin simulaatiopelaajille, jotka arvostavat realismia ja yhteisövetoista sisältöä, PMR voi muodostua pidemmän aikavälin suosikiksi.

Peli julkaistaan 25. marraskuuta 2025 PlayStation 5:lle, Xbox Series X:lle ja PC:lle.

Mainos