Mainos

Monster Hunter Wilds uudistaa tuttua pelisarjaa monella tapaa. Onko isompi, dynaamisempi, laajempi, monipuolisempi, suoraviivaistettu Monster Hunter Wildsin suunta kohti oikeaa, vai kaatuuko se turvalleen hirviön kakkaan?

Suomuihin ja metalliin pukeutunut metsätäjä seisoo kivisellä kielekkeellä ja tähyää horisonttiin. Ei, hän ei etsi tikkareita tai sakkolihaa, vaan massiivista, sarvekasta petoa, joka vaanii sumuisessa laaksossa. Monster Hunter Wilds tarjoaa tuttuja metsästyskokemuksia, mutta uusin vivahtein – pelaaja joutuu varautumaan paitsi vaarallisiin saalistajiin, myös muuttuvaan säähän ja elävään maailmaan, joka ei enää toimi vain kulissina.

Mainos

Monster Hunter Wilds jatkaa hirviöjahtipelisarjaa merkittävin uudistuksin ja suoraviivastuksin.

Matka tuntemattomaan

Pelin tarinassa pelaaja astuu kokeneen metsästäjän saappaisiin, joka saa tehtäväkseen tutkia ”Kiellettyjä maita” – uusia, salaperäisiä alueita, joita aiemmin ei ole tutkittu. Tehtävänäsi on paitsi metsästää ja kerätä resursseja, myös selvittää, miksi nämä maat ovat pysyneet piilossa niin kauan. Tarina toimii edelleen kehyksenä pääasialliselle sisällölle – eeppisille hirviöjahdeille.

Uusia aseita, entistä intensiivisempiä kohtaamisia

Monster Hunter Wilds jatkaa perinteistä taistelumekaniikkaansa, mutta tuo mukanaan uusia aseita ja hyödyllisiä mekaniikkoja. Taistelut ovat entistä reaktiivisempia ja nopeatempoisempia, ja hirviöiden tekoäly on kehittyneempi kuin koskaan. Asevalikoima on laajentunut, ja mukana on täysin uusia metsästystyökaluja.

Mukautuvat ympäristöefektit, kuten hiekkamyrskyt ja rankkasateet, vaikuttavat metsästykseen ja vaativat pelaajalta mukautumista. Pelimaailma on avoimempi kuin aiemmin, mutta mistään open world -pelistä ei ole kyse.

Untuvikoille mainittakoon, että suuri osa Monster Hunter -pelien pelisilmukasta on tiettyjen vihollisten teurastus, näiden tiettyjen osien irrottaminen ja kerääminen, ja lopulta osista uusien aseiden ja varusteiden rakentaminen. Tämä silmukka pätee yhtä Monster Hunter Wildsissa, mutta se on aiempaa suoraviivaisempi.

Uusi Focus Mode antaa pelaajalle paremman mahdollisuuden keskittyä esimerkiksi hirviön hännän hakkaamiseen. Tämän apuvälineen avulla pelaaja näkee hohtavana vahinkoa kärsineet kohdat ja niitä hakkaamalla monsun saa lopulta maihin. Tarpeeksi kun näitä kipusieniä hakkaa samaan kohtaa, saattaa raaja tai lisäke irrota. Tällä kertaa osasista saatavat materiaalit kerätään automaattisesti, eikä pelaajan tarvitse kesken suuren taistelun lähteä veitsen kanssa perskankkua rapsuttelemaan.

Muita uudistuksia on mm. dynaamiset ympäristöt vaihtuvilla säätiloilla, Onlinen Sos-soihdut, joilla voi taistelun timmellyksessä kutsua apua, sekä vara-ase.

Vara-ase on mullistava, sillä sen avulla pelaaja voi yhden aseen sijaan raahata ratsuunsa toisen aseen, jota voi Seikret-ratsulla käydessä vaihtaa. Tällä tavalla yksi pelaaja voi raahata mukanaan esimerkiksi etä- tai lähitaisteluaseen. Aiemmin asetta piti käydä vaihtamassa leirissä.

Kiitettävä lisä on myös jahdin päättymisen ajastimen mahdollinen skippaus. Aiemmissa peleissä ajastimen piti odottaa loppuun asti, mutta nyt jos metsästäjät kokevat tehneensä tarpeellisen, voi loppuajan skipata.


Nätimpi, tavallaan

Monster Hunter Wilds näyttää hyvältä, sellaiselta ”Capcomin nykypelit” -hyvältä. Ympäristöt ovat yksityiskohtaisia ja täynnä elämää – ekosysteemit ovat monimutkaisempia kuin koskaan, ja hirviöt käyttäytyvät entistä realistisemmin. Kaikki on nättiä ja maisemia jää myös katselemaan, tosin pääpaino on monstereissa ja ne näyttävätkin tosi hyviltä.

Taistelujen aikana näitä harvemmin ehtii kovin paljoa ihailemaan. Pelissä on kuvaustila, mutta kuka hullu virittelisi kameran kesken hirviötaiston? Kai niitäkin löytyy.

Äänimaisema ja ääninäyttely on sellaista perushyvää Capcom-tasoa. Mitään kovin ikimuistoista en vielä ole sillä saralla pelissä kokenut, muttei ole myöskään tarvinnut korvia irti repiä.

Kannattaako ostaa?

Monster Hunter Wilds jatkaa sarjan perintöä vahvasti ja tuo mukanaan juuri oikeita uudistuksia. Se tarjoaa haastavan mutta palkitsevan kokemuksen niin uusille pelaajille kuin veteraaneillekin. Sen mekaniikkojen suoraviivaistaminen tekee siitä aiempia osia lähestyttävämmän, mutta säilyttää hyvin Monster Hunter -pelisarjan hengen.

Jos olet aiempien osien fani, peli on käytännössä pakkohankinta. Mikäli loputon grindaaminen tuntuu raskaalta ajatukselta, ei Monster Hunter ole sinua varten. Hirviötaistoista ja hitaasta mutta vakaasta hahmonkehityksestä tykkääville Monster Hunter Wilds on varsin imuisa.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Monster Hunter Wilds
87 %
Edellinen artikkeliHalf-Life 2 RTX Remix toi heti mielipahaa osalle pelaajista
Juhani Kakko
Taide – Media – Teknologia. Elokuva ja pelit, koska niissä yhdistyvät taide ja teknologia. Teatteri, koska on tehnyt sitä aina. Impro, koska ei tarvitse muistaa vuorosanoja. Musiikki, koska se on henkireikä. Kirjat, koska aina voi oppia jotain lisää. Liikaa siistejä juttuja, liian vähän aikaa ja uteliaisuus pitää aina nälkäisenä.
monster-hunter-wilds-arvosteluMonster Hunter Wilds osoittaa, että pelisarja on yhä voimissaan ja yhä riittää tilaa merkittäville uudistuksille vanhaa kunnioittaen.