Kukapa olisi uskonut että Nintendon Super Smash Bros. synnyttää mätkintäsekoilupelien buumin 20 vuotta julkaisunsa jälkeen. Vaikka matkalle on mahtunut useampi erilainen iteraatio aina nimekkäillä Sonyn hahmoilla varustetusta PlayStation All-Stars Battle Royalesta lähtien, ei hypejuna ole käynnistynyt kunnolla aikaisemmin – ainakaan MultiVersus -pelin mittakaavassa.
Vuoden 2018 uusintaversio Super Smash Bros. Ultimaten muodossa kuitenkin sai riittävästi energiaa koneeseen ja sen suosion vanavedessä nousi pinnalle esimerkiksi Ubisoftin sponssaama Brawhalla ja nyt Warner Bros:in oma Multiversus.
Batman ja Game of Thrones mainittu
Näissä peleissä laaja kirjo erilaisia ja useimmiten teemallisesti tunnettuja hahmoja eri pelimaailmoista ottaa toisistaan mittaa useamman pelaajan tai pelaajahahmon voimin, eikä Multiversus ole poikkeus. Jos ihan totta puhutaan, ei Multiversus ole poikkeus juuri millään tavalla genressään.
Mukana tulee perinteiset pelimuodot, free-to-play-pay-to-bling-learn-to-win -pelimalli,
hahmoja aina DC universumista Scooby-Doon kautta Game of Thronesiin – ja tietenkin sormia kovettavat komboilut.
Osa-alue, jolla Multiversus kuitenkin erottuu muista, on raudanluja verkkokoodi, joka on
periaatteessa viiveetön. Peli myös tukee äärimmäisen sulavaa ruudunpäivitystä, jotka takaa ettei omaa tappiotaan voi laittaa koodin piikkiin.
Uusia hahmoja on luvattu lisätä lähiaikoina ja seuraavat hahmot putkessa ovat Rick & Morty – ja onpa Mr. Meeseeks jo pelipaikalla harjoituskaverina.
Täsmäiskuja
Multiversus on parhaimmillaan hallittua kaaosta, jossa rämpyttämällä ei pitkälle pötkitä.
Ilmaiskuhyppykomboilut ovat pääosassa ja täsmällinen väistely ja voimaliikkeiden käyttö nousee arvokkaaseen rooliin etenkin verkkopeleissä.
Yksinpelimuoto tekoälyä vastaan ei kauaa viihdytä ja peli onkin parhaimmillaan neljän pelaajan kesken samalla sohvalla tai verkossa, joko kavereiden tai muiden haastajien kanssa.
Valitettavasti jostain käsittämättömästä syystä kolmen pelaajan free-for-all -pelimuotoa ei Multiversus tajua, ja näin ollen pelaajia pitää olla kaksi taikka neljä, jos moninpelistä haluaa nauttia lokaalisti. Eikä muuten samalta sohvalta myöskään pääse kaverin kanssa verkkopeliin mittelemään kaverikombona muita vastaan.
Isot miinukset! Etenkin, kun Multiversus erikseen rakentaa kahden pelaajan yhteistyön varaan ja jokaiselta pelihahmolta löytyy erikseen yhteistyöliikkeet 2 vs. 2 -tiimiottelu muotoon. Onneksi verkon yli kaverin voi kutsua mukaan, joten aina ei tarvitse turvautua muukalaisiin kunhan molemmilla on PS+ tilaus kunnossa.
Mikromaksumalli sapettaa
Multiversuksen heikoin puoli on sen mikrotransaktiomalli. Se on äärimmäisen brutaali ja vaikka peliä voi pelata ilmaiseksi, on pelinsisäisten edistymisten avaaminen tuskallisen hidasta. Kolmen hahmon ilmaisrotaatio rajoittaa kokemusta myös isosti.
Erilaisia paketteja voi ostaa aina sataan euroon asti ja sen lisäksi on vielä pelin sisäiset valuutat päälle, joilla voi ostaa kosmeettisia lisiä ja buusteja.
Multiversus ei ole pay to win, mutta normaalipelin verran siihen voi halutessaan panostaa, jotta hahmoja saa pysyvästi auki. Toki hahmolippusten päällä kannattaa istua, jos jokin tulevista hahmoista kiinnostaa enemmän.
Onko pelaamisen arvoinen?
Multiversus on hauskaa tahkottavaa joka laittaa hermot ja ranteet tiukoille. Se vaatii paneutumista ja täsmällisyyttä, mutta palkitsee näyttävillä komboilla ja uskomattomilla voitoilla.
Parhaimmillaan se on kavereiden kanssa ja tulevaisuudessa peli laajenee entisestään, sillä osa pelin ominaisuuksista on edelleen kehitystyön alla.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.