Vuonna 2020 julkaistiin kosolti kovia pelejä, mutta sekaan mahtui myös epäonnistujia.
Kiireiset julkaisuaikataulut, koronapandemian mukanaan tuomat etätyöt ja sijoittajapaineet ovat vain muutamia tekijöitä, jonka vuoksi pelejä julkaistaan kovalla tahdilla ja ennen aikojaan markkinoille.
Näyttääkin siltä, että esim. PS5- ja Xbox Series -konsolit saavatkin kunnollista pelattavaa vasta syksyllä 2021, sillä tämän vuoden julkaisufloppeja ei haluta toistaa.
8. Empire of Sin
Empire of Sin -mafiapeliä kohtaan odotettiin suuria. Pelin käyttöliittymä osoittautui kuitenkin hirveäksi ja peli oli ylipursuavan täynnä bugeja ja keskeneräisyyksiä.
7. NBA 2K21
NBA 2K21 -pelistä julkaistiin loppuvuodesta oma ”nex-gen”-painos PS5:lle ja Xbox Seriesille. Jostain syystä PC-versio ei kuitenkaan ole tämä, vaan sama klooni kuin PS4- ja Xbox One -versio, vaikka PC:llä pitäisi aina olla se kaunein ja väkevin painos.
2K Games ei ole antanut mitään vastausta siihen, miksi PC-versio on ns. vanhaa 2020-koripalloilua.
6. XIII
XIII oli aikoinaan vuonna 2003 PC:llä mitä siistein FPS-räiskintä sarjakuvamaisine grafiikoineen. Pelin remasterointi oli kuitenkin haparoiden tehty käännös, joka sai Steamissa erittäin negatiiviset arvosanat.
Pelin kehittäjä korjasi peliä massiivisella päivityspaketilla, mutta vikaa on myös pelin sisällössä ja hahmosuunnittelussa. Oi, voi, voi.
5. Last Oasis
Last Oasis on pienemmän markkinointibudjettinsa takia varjoihin jäänyt, mutta loistavaksi kehuttu MMO-seikkailu. Pelin julkaisu oli kuitenkin valtava kaaos, sillä peli oli käytännössä niin rikki, ettei sitä voinut pelata useiden päivien ajan. Vasta massiivinen korjauspäivitys sai pelistä aikaan toimivan.
4. Wolcen
Wolcenin piti olla Diablon tappaja. Peliä kohtaan asetettiin valtava hype ja PC-pelaajat odottivat sitä kieli pitkällä. Pelin Early Access -julkaisu oli kuitenkin yhtä buginen kuin se oli verinen.
Vielä nyt, melkein vuotta myöhemmin pelissä ilmoitetaan olevan pahoja ongelmia.
3. Warcraft 3 Reforged
Rakastetun Warcraft 3 Reforged -pelin remasteroinnin piti olla Blizzardille helppo nakki, sillä peli oli jo valmiiksi hiottu tapaus. Remasterointi meni kuitenkin perseelleen, sillä pelistä jopa puuttui ominaisuuksia alkuperäiseen nähden. Warcraft 3 Reforged tuomittiinkin downgradeksi alkuperäisestä ja pelissä oli vielä valtavasti virheitäkin.
Vaikka Blizzard on korjannut peliä runsaasti, on siinä edelleen vakavia virheitä, jotka syövät peli-iloa.
2. Cyberpunk 2077
Vuoden odotetuin peli oli useita kertoja lykkääntynyt Cyberpunk 2077. Kun CD Projekt Red ei enää voinut lykätä pelaajapaineiden vuoksi pelin julkaisua, julkaistiin se pahasti keskeneräisenä. Pelin PC-versiossa tallennukset korruptoituvat liian suureksi kasvavan loottimäärän vuoksi, PS4- ja Xbox-versiot olivat niin huonossa kunnossa, että niitä palauteltiin tuhottomasti ja PS4 Pro sekä Xbox One X -versiot olivat pullollaan erikoisuuksia, kuten ilmassa istuvia ukkoja ja muita kummia virheitä. Lopulta Sony poisti Cyberpunkin kokonaan PS Storesta ja palautti työmaan CDPR:lle. Ehkä olisi sittenkin kannattanut lykätä tätä vielä vuodella tai kahdella?
1. Crucible
Crucible oli massiivinen ilmainen Steam-peli, jota hehkutettiin kovasti. Kun peli julkaistiin, sitä pelattiin 10 000 pelaajan toimesta. Vain viikossa enää tuhannen ja sitten se kuoli kokonaan.
Peli ei ollut buginen eikä rikki. Mitä tapahtui?
Oletettavasti peli tuli vain liian myöhään. Se ei kiinnostanut enää ketään ja kaikki pelin ideat olivat niin loppuun kulutettuja, että kiinnostus yksinkertaisesti oli olematonta.
Crucible palautettiin beta-versioon kehitystä varten. Mutta kuinka tästä enää noustaan?
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.