Elokuvat ovat olleet suosittu kulttuurin muoto jo yli sadan vuoden ajan. Elokuvien kehitys sai alkunsa, kun Lumieren veljekset järjestivät Pariisissa ensimmäisen elokuvaesityksen vuonna 1895. Kertova elokuva taiteen muotona kehittyi erityisesti 1900-luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä.
Elokuvat ovat tuoneet paljon iloa ihmisten elämään. Muun muassa 1930-luvun suuren laman aikaan ihmiset suuntasivat elokuviin saadakseen pienen irtioton vallitsevasta synkästä todellisuudesta. Elokuvan avulla on muun muassa levitetty uusia ideoita ja aatteita, popularisoitu tiedettä, sekä toisinaan levitetty myös valtiollista propagandaa.
Tässä artikkelissa ei kuitenkaan perehdytä elokuvan historiaan tai pohdita elokuvan vaikutuksia populaarikulttuuriin. Kiinnostuksen kohteena olivat nimittäin leffalippujen hinnat eri maissa. Verkkokauppojen kuponkeja tarjoava sivusto, Picodi teki aiheesta vertailun ja otti selvää, mitä 2D- ja 3D-leffaliput maksavat sekä millainen on hintaero viikonloppu- ja arkinäytösten välillä.
Kolmiulotteisuus näkyy kuluttajan lompakossa
3D-leffaliput olivat kalliimpia kaikissa vertailluissa maissa. Tulos oli odotettu, vaatiihan 3D-elokuvien katselu erityiset lasit, jotka ovat ylimääräinen kuluerä elokuvateattereille. 3D-elokuvien alkuaikoina elokuvateatterit varmasti myös rahoittivat tekniikan vaatimia laitehankintojaan kalliimmilla lippujen hinnoilla, jonka seurauksena kuluttajat totutettiin maksamaan lipuistaan enemmän. Toisaalta 3D-tekniikka ei ole enää samalla tavalla uutta ja innostavaa, kuin ehkä muutamia vuosia sitten. Kaikki eivät olekaan enää halukkaita maksamaan ylimääräistä 3D-tekniikasta, varsinkaan, jos sen ei koeta tuovan lisäarvoa itse elokuvaan.
Picodin vertailun perusteella 2D- ja 3D-elokuvalippujen hinnoissa voi olla jopa yli 30 prosentin hintaero. Esimerkiksi Saksassa 3D-elokuvaelämyksestä joutuu maksamaan keskimäärin 3 euroa enemmän, jonka lisäksi usein peritään vielä ylimääräinen euro lasien vuokrasta. Saksassa 3D-elokuvan katsominen maksaa siis jopa 45 prosenttia enemmän kuin tavanomaisen 2D-elokuvan. Saksalaiset eivät kuitenkaan ole ainoita, jotka joutuvat tarkkaan harkitsemaan, kannattaako 3D-elokuvalipusta todella maksaa yli 30 prosenttia enemmän kuin tavallisesta leffalipusta. Erityisen suuri hintaero oli Saksan lisäksi muun muassa Luxemburgissa (40 %), Portugalissa (38 %), Sloveniassa (34 %) sekä Italiassa (31 %).
Suomessa 3D-leffaliput eivät ole prosentuaalisesti huomattavasti kalliimpia. Hintaeroa 2D- ja 3D -elokuvien välillä oli vertailun perusteella vain noin 7 %. Itse asiassa Suomessa ja Intiassa hintaero oli vertailluista maista kaikkein pienin.
Vertailun kalleimpia elokuvaliput (2D) olivat Sveitsissä, jossa leffalippu maksaa viikonloppuna keskimäärin 17,50 euroa. Myös norjalaiset maksavat paljon leffalipuista. Norjalaiset maksavat viikonloppunäytöksistä keskimäärin 15,50 euroa. Kaikkein edullisimmin elokuviin suuntaavat ukrainalaiset ja meksikolaiset. Meksikossa leffalippu viikonloppunäytökseen maksaa keskimäärin vain 3 euroa.
Leffaan viikonloppuna, vai sittenkin arkena
Elokuvateollisuudessa elokuvan avausviikonloppu on erityisen tärkeä, sillä se kertoo paljon elokuvan herättämästä kiinnostuksesta ja ennustaa sen tulevaa menestystä. Viikonloppu onkin perinteisesti suosituinta aikaa suunnata elokuviin. Suomessa ero korostuu erityisesti talvella, sillä kesällä lomailevat suomalaiset suuntaavat elokuviin myös arkena.
Suomessa viikonloppunäytökset ovat keskimäärin 12 % arkinäytöksiä kalliimpia. Suurin hintaero arkipäivien ja viikonlopun välillä oli Japanissa ja Itävallassa, joissa viikonloppunäytökset olivat tarkasteluajankohtana keskimäärin 38 % kalliimpia. Suuressa osassa vertailussa tarkastelluista maista kuluttajat maksavat leffalipuista saman hinnan sekä arkena että viikonloppuna.
Tietoa eurooppalaisten elokuvissa käynnistä
- Joulukuu on suosituin kuukausi käydä elokuvissa. Joulukuussa julkaistaankin tyypillisesti runsaasti isoja Hollywood-elokuvia. Lisäksi elokuvissa käydään ahkerasti helmi-maaliskuussa, jolloin vietetään ystävänpäivää ja jaetaan Oscareita.
- Lauantai on kiireisin päivä elokuvateattereissa. Viikonloppunäytöksiin myydään 65 % kaikista leffalipuista.
- Viime vuosina elokuvateatterit ovat tehneet kaikkein suurimman liikevaihdon ystävänpäivänä (14. helmikuuta) sekä viikonloppuina ennen ja jälkeen ystävänpäivän.
Alkuperäinen teksti: Vladimir Samsonov
Sisältö ja tutkimus: Nikolay Kashcheev, Vladimir Samsonov, Katarzyna Kobyłka, Paweł Stolarczyk
Käännös: Tuomas Toivonen
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.