Mainos

Out of Time tuo Vampire Survivors -tyyppisen selviytymisrallin kolmiulotteiseen muotoon, mutta 3D on lähinnä pintakiiltoa. Varsinainen koukku löytyy muualta. 

Olet kentällä, missä kaikki räjähtää, vaikka et itse tee mitään. Ase paukuttaa omia aikojaan, viholliset vyöryvät päälle kuin hullut Black Friday -shoppailijat, ja sinä mietit lähinnä, miksi hahmosi housut määrittävät koko elämäsi. Kaveri juoksee vierelle, ruudulle ilmestyy mystinen tether-linkki, ja yhtäkkiä olette yhdessä vahvempia. Kuulostaa hyvältä, kunnes hän päättää mennä väärään suuntaan. Tämä on Out of Time.

Mainos

Epic Gamesin julkaisema Out of Time heittää pelaajan keskelle loputonta vihollislaumaa. Aseet laukeavat automaattisesti, ja homma on selviytymistä aalto toisensa jälkeen. Verrattuna Vampire Survivorsiin peli operoi 3D:ssä, mutta tämä ei muuta kokemusta merkittävästi. Pelaaja voi toki hyppiä, mutta suurin ”hyöty” on kamerakulman vapaassa pyörittelyssä.

Kaikkeus säpäleinä

Kaikki oli kivasti, sitten avaruus ja aika pirstoutui – sitten kaikki olikin perseestä. Tässä elämässä otit käteesi tykin, toisessa kirveen ja lähdit hakkaamaan luurankoja, sieniä, mechejä ja sotilaita.

Everything survivors

Out of Time on aaltopohjainen kolmannen persoonan selviytymispeli, missä kentät pitää puhdistaa Tangle-nimisestä vääristymästä. Aikansa eri ajoista ja todellisuuksista tulleita vihollisia tappaessa ja aluetta puhdistaessa tulee mittari täyteen ja pomo vapautetaan kenttään. Sitten se tuhotaan tai kuollaan. Lisäksi mittarissa tikittää aika, jonka päättyminen on myös häviö. Pomon tappaminen on voitto.

Peliä voi pelata soolona, mutta koukkuna pelissä on tether-linkki, millä tarpeeksi lähellä toisiaan olevat pelaajat jakavat ominaisuutensa. Pelaajien hahmoluokka määrittyy uniikisti käytettyjen varusteiden, eikä valittujen hahmoluokkien perusteella. Vaikka olisi kusihuono selviytymään, voi pelaaja kuitenkin tuoda porukkaan vahvuutta ominaisuuksien avulla – kunhan pysyy kyydissä.

Biomeja on muutama erilainen ja tämän lisäksi on eri aikakausia. Näiden ja hahmoluokkien määrittelevien varusteiden, sekä niiden yhteisbonusten kautta pelissä on paljon variaatiota. Viholliset ovat aluksi nyrkillä tapettavia, mutta myöhemmin vaativat vahvempaa sauvaa tuhkaluukkuun hajotakseen. Automaattisesti toimiva pääase tekee sen, että pelaaja voi keskittyä vain sijaintiinsa ja erikoisaseidensa cooldown-mittarien tuijottamiseen.

Suoraan kaupan hyllyltä

Visuaalisesti *Out of Time* ei juuri erotu. Visut muistuttavat köyhän miehen Fortnitea. Vihollisia vyöryy päälle laumoittain, kentät ovat melko geneerisiä 3D-maisemia ja hahmomallit perusvarmoja. Äänipuoli seuraa samaa linjaa: tarpeeksi hyvää, mutta mitään erityisen mieleenpainuvaa ei jää käteen. Musiikit vituttaa alkumetreillä liian tiiviillä luuppauksella.

Kannattaako ostaa?

Out of Time on ihan näppärä lisä Vampire Survivors -tyylisten pelien kavalkadiin. Sen uniikit ideat, kuten “olet mitä puet” ja tether, ansaitsevat pisteitä, mutta 3D-toteutus ei tuo paljon lisäarvoa. Yksinpelinä se jää nopeasti tylsäksi, mutta coopissa on hetkittäin oikeasti hauskoja oivalluksia.

Jos kaipaat tuttua selviytymisrallia pienellä twistillä ja peliporukka on valmiina, tästä voi saada hupia hetkeksi. Yksin pelattuna Out of Time tuntuu kuitenkin enemmän kerran pelattavalta, kuin pakolliselta hankinnalta.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Out of Time
60 %
Edellinen artikkeliNämä ovat lokakuun suurimmat pelijulkaisut
Seuraava artikkeliDiscounty -arvostelu – Paskan tuurin kyläkauppa
Juhani Kakko
Juhani sanoo suoraan, mutta perustellen, unohtamatta kuivakan lakonista huumoria. Juhani on Respawnin arvostelija, joka ei pelkää sanoa, jos peli tökkii – tai loistaa. Teksteissä yhdistyvät napakka ilmaisu, sarkasmi ja faktat. Podcastissa hän kuuluu vakiokalustoon knoppaillen turha(uttava)lla trivialla.
out-of-time-arvostelu-olet-mita-puet-survivorsKaverien kanssa lystiä hetkeksi, yksin lystiä paljon lyhyemmäksi ajaksi.