Deus Ex on toimintapainotteinen cyberpunk–roolipeli, joka sijoittuu vuoteen 2029. Se on Deus Ex -sarjan neljäs peli, joka ajallisesti sijoittuu kaksi vuotta ns. reboot-osan, Human Revolutionin, jälkeen ja on kronologisesti sarjan toinen osa. Alkuperäinen Deus Ex puolestaan julkaistiin jo vuonna 2000 ja se sijoittui vuoteen 2052.
Mankind Divided jatkaa siitä, mihin Human Revolution jäi. Human Revolutionin lopussa laukaistiin signaali, joka ajoi miltei kaikki augmentoidut ihmiset murhaavan raivon valtaan ja aiheutti väkivaltaisen kaaoksen, jossa ihmiset murhasivat toisiaan, vasten omaa tahtoaan. Näiden tapahtumien jälkeen maailma on muuttunut radikaalisti kahdessa vuodessa. Augmentoiduista ihmisistä on tullut yhteiskunnan pohjasakkaa, kun vielä Human Revolutionin aikana, ennen ”tapahtumaa”, augmentaatiot olivat ehdottomasti ihmiskunnan toivo paremmasta huomisesta. Megakorporaatiot ovat edelleen vallassa ja ne kontrolloivat kaikkea, kuten mediaa ja suurta osaa poliiseista. Poliisit vain etsivät syitä lähettää augmentoidut ihmiset The Golemiksi kutsuttuun ”muunneltujen” kaupunkiin, joka muistuttaa lähinnä natsisaksan keskitysleiriä.
Mukana onkin kymmenminuuttinen video joka kertaa Human Revolutionin tapahtumat heille, joille pelisarja ei entuudestaan ole tuttu, tai eivät muista aiempia käänteitä.
Pelaaja ottaa jälleen augmentoidun cyber-agentti Adam Jensenin roolin. Adam on entinen poliisi ja yksityisen turvallisuusyrityksen stevari, joka toimii nykyään Interpolin agenttina. Hänen tehtävänään on pysäyttää augmentoidut terroristit, jotka yrittävät puolestaan horjuttaa megakorporaatioiden valtaa.
Pelaaja aloittaa seikkailunsa Dubaissa, jossa hänen tehtävänään on pysäyttää aseiden salakuljettaja. Kuinka ollakaan, tehtävä menee pahasti reisille, kun kultanaamioiset augmentoidut supersotilaat yrittävät varastaa salakuljettajan lastin Jensenin nenän edessä. Yhteenoton jälkipyykki ohjaa Adamin todella suuren salaliiton jäljille. Pelaajan tehtäväksi jää vyyhdin selvittäminen ahneiden megayhtiöiden tarkkailevien silmien alla, samalla kun anarkistit pyrkivät horjuttamaan systeemiä.
”Pelimaailma on uskottava ja sen surulliset tarinat aidosti raastavia”
Mankind Divided uskaltaa käsitellä todella ajankohtaisia ja arkoja aiheita rohkeasti, mutta silti hyvällä maulla. Peli sijoittuu suureksi osaksi futuristiseen Prahaan, jossa augmentoidut asukkaat pyrkivät pakenemaan kaupungista paremman elämän perässä, hinnalla millä hyvänsä.
Pelissä käsitellään tasa-arvoa, inhimillisyyttä ja rasismia sekä sortamista. Praha on täynnä todella murskaavia tarinoita epätoivosta ja siitä, mitä tavalliset ihmiset ovat valmiita tekemään kun heidät ajetaan nurkkaan, eikä heille anneta enää vaihtoehtoja. Pelaaja voi lukea kaupungin asukkaiden tarinoita näiden läppäreiltä ja muistioiden virkaa ajavilta digipadeiltä.
Pelimaailma on uskottava ja sen surulliset tarinat aidosti raastavia. Mankind Divided asettaa pelaajan myös todella kiperien valintojen eteen, jotka vaikuttavat pelin juonen kulkuun ja haastaa pelaajan miettimään tekojensa seuraamuksia.
Pelimekaanisesti Deus Ex: Mankind Divided on ensimmäisen persoonan toimintapeli, joka antaa pelaajan valita täysin miten pelin haluaa läpäistä. Koko peli on mahdollista suorittaa läpi tappamatta ainuttakaan vihollista. Vaihtoehtoisesti pelaaja voi toki varustautua tappavimmilla augmentaatioilla ja pelimaailmaan sopivalla asearsenaalilla, jolla kylvää tuhoa ja hävitystä. Kenttäsuunnittelu tukee tätä täysin; reittejä on olemassa aina lukuisia ja sama pätee myös toimintatapoihin. Adam voi yhtälailla puhua itsensä eteenpäin, välttää kiperät tilanteet hiipimällä tai vaihtoehtoisesti värjätä Prahan kadut verellä.
Mukana on erittäin toimiva suojamekaniikka, joka ohjaa kameran kolmanteen persoonaan Adamin asettuessa suojaan. Kontrollit ovat todella reaktiiviset molemmissa kuvakulmissa ja pelaaminen on erittäin vaivatonta.
”Hakkerointi on erittäin palkitsevaa ja se tuo peliin mukaan sopivasti aivopähkinöitä”
Pelaaja voi kustomoida Adamin augmentaatioita, joita pelissä on mukana peräti 28 kappaletta. Jokaiselle pelaajalle ja tämän pelityylille löytyy varmasti oma ”auggi”, joka miellyttää.
Adam voi myös hakkeroida tietokoneita, hälytysjärjestelmiä ja vastapuolen turvamekanismeja. Hakkerointi on itsessään aina minipeli, jossa Adam koettaa päästä kiinni tietojärjestelmän pääserveriin ja tietokantoihin, erilaisten hakkerointiohjemien ja augmentaatioiden avulla. Hakkerointi on erittäin palkitsevaa ja se tuo peliin mukaan sopivasti aivopähkinöitä, niille, jotka niitä kaipaavat.
Jotta Adamin seikkailu ei olisi liian yksinkertaista, käyttävät augmentaatiot bioenergiaa, jota Adamin pitää pumpata itseensä lisää aina kun ”akut” meinaavat ehtyä. Tämä tarkoittaa siis sitä, että augmentaatioita ei voi käyttää koko ajan ja rajattomasti. Aluksi mekanismi tuntuu ärsyttävältä rajoitteelta, mutta se tuo peliin mukavasti haastetta, ainakin vaikeammilla vaikeusasteilla. Mukana on myös kevyt craftaus, eli Adam voi rakentaa perustarvikkeita löytämästään sälästä.
Löysä pääjuoni, mutta kiinnostavat sivutehtävät
Pelin pääjuoni itsessään ei ole valitettavasti kovinkaan kummoinen. Se muistuttaa Hollywoodin keskiluokan salaliittoleffaa, mutta sen sivutehtävät ovat kerrassaan mahtavia ja erittäin syvällisiä. Mankind Divided ottaa sivutehtävien kanssa hieman erilaisen lähestymistavan muihin roolipeleihin nähden; tehtäviä on mukana vain 12, mutta niistä jokainen on oma pieni tarinansa Deus Ex:n universumissa ja ne tarjoavat todella maukkaita hetkiä, lukuisiksi tunneiksi.
Pääpelin läpäisee alle kuuteen tuntiin, mutta sivutehtävät mukaan lukien Mankind Dividedille tulee kestoa noin kolmekymmentä tuntia, joten pelattavaa riittää ja lopussa päälimmäiseksi jääkin tarve saada lisää.
Pääpelin lisäksi mukana on myös Breach-moodi, jossa pelaaja pyrkii hakkeroimaan itsensä megakorporaatioiden servereille virtuaalimaailmassa. Breach lainaa peruspelin kontrolleja, mutta itse pelimaailma on vektorimainen eikä pelaaja seikkaile Breachissa Adamin hahmossa, vaan omaa nimeään kantavan hakkerin avatarilla.
Breach on kiva pikkulisä, ja vaikka se lisää augmentaatiopisteitä pääpeliin, ei se juurikaan herätä tuntemuksia mihinkään suuntaan ja peruspelin pariin palaa huomattavasti mieluummin.
Päälleliimatulta Breach ei silti tunnu, sillä se tarjoilee omat kykypuut ja satunnaisuuteen pohjautuvan palkintosysteemin, joka muistuttaa kerilykorttipelien buusteri-pakkojen avaamista.
Nykytrendin mukaisesti peliin on olemassa kausipassi, jonka mukana tulee kaksi lisäosaa, joista toinen vielä vuoden 2016 aikana ja toinen viimeistään vuoden 2017 alussa. Pääpelin läpäisyn jälkeen toki aukeavat New Game+ -pelimuoto, jossa pelaaja aloittaa pelin jo keräämillään augmentaatioilla. Pluspelin lisäksi saataville tulee myös I didn’t ask for this –vaikeusaste, joka tuo peliin ”kerrasta poikki” -elementin.
IDAFT-pelimuodossa Adamilla on vain yksi elämä eikä tallennuksia ei tunneta – paitsi kun pelin haluaa laittaa lepotilaan. Vaikeuaste on myös luonnollisesti tapissa.
”PS4-version ruudunpäivitys jättää toivomisen varaa”
Graafisesti Mankind Divided on todella näyttävä, mutta PS4-version ruudunpäivitys jättää toivomisen varaa, varsinkin Prahan avoimilla osuuksilla seikkaillessa.
Toimintakohtauksissa ruudunpäivitys kuitenkin toimii, eikä se ei vaikuta pelattavuuteen, vaan on puhtaasti kosmeettinen ongelma.
Jokainen pelin ympäristöistä on todella vaikuttava ja megakorporaatioiden hallitsema tulevaisuus on asiallista kromiloistoa päivänajasta riippumatta.
Hahmomallinnukset ja animaatiot ovat myös huippuluokkaa. Samoin lähitaistelun takedownit ja hieman kornit, mutta viihdyttävät augmentaatiotoimintohidastukset.
Valitettavasti mukaan on jäänyt muutamia lapsuksia, jotka rikkovat ikävästi muuten vahvaa immersiota. Kauppiaat esimerkiksi toteavat, että miksi Adamn vain katselee eikä osta mitään, vaikka pelaaja olisi juuri tyhjentänyt kaupan valikoimat tyhjiksi.
Adamin palatessa Prahaan, osa hahmoista on unohtanut että Adam on jo jutellut heidän kanssaan ja he tarjoavat samoja tehtäviä, jotka pelaaja on jo läpäissyt, mutta tällä kertaa tehtävä ei aktivoidu lainkaan. Pieniä asioita, mutta ärsyttäviä.
Myös Adamin parran coolius tai epäcoolius on edelleen 30:n tunnin jälkeen allekirjoittaneelle mysteeri.
”Mankind Divided on näyttävä peli, joka luo cyberpunk-maailman paremmin kuin mikään muu peli aiemmin.”
Audiopuoli on kunnossa ja ääninäyttely on ammattimaista – läpi pelin. Kaikki spiikit ovat timanttia ja samoin musiikit.
Mankind Divided on siis näyttävä ja tyylikäs peli, joka luo Philip K. Dick/William Gibson –henkisen cyberpunk-maailman paremmin kuin mikään muu peli aiemmin.
Mankind Divided on yksi parhaista hiippailuräiskinnöistä joka pelikentillä on nähty. Se on sisällöltään erittäin rikas lukuisine tarinoineen. Se on todellinen haastaja nykyroolipelien kuninkuudesta. Sen pelaajalle antama vapaus pyhittää pienet tekniset ongelmat helposti. Yksinkertaisesti Deus Ex: Mankind Divided on huippupeli, jollainen harvoin tulee vastaan.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.