Mainos
Vielä kerran yksi Grid-peli. Uusi Grid Autosport tarjoilee rentoa arcadeajelua tiiviissä paketissa.
Viimeisessä last gen -atuopelissä ajamista pääsee kokeilemaan viidellä eri kisamuodolla: touring, endurance, open wheel, tuner ja street. Näiden luokkien yhteenlasketuksi ajoneuvomääräksi tulee mukavat 78 kappaletta. Autokunta vaihtelee pienistä etuveto kauppakasseista pikkuformuloiden kautta superautoihin. Autojen ominaisuuksia pääsee myös muokkaamaan uran edetessä. Autokantaa pääsee käskyttämään 22:ssa eri sijainnissa joiden eri variaatiosta saadaan 100 erilaista rataa. Osa radoista on tuttuja aikaisemmista Grid pelisarjan osista. Etenki Grid2:sta on lainattu useampi katurata. Nämä katuradat ovat myös pelin huonointa rata-antia ainakin omasta mielestäni.
Pelin pääanti tietenkin perustuu uramoodiin, jossa pohjalta aloittava pelaaja ajaa itsensä autoilijoiden kuninkaaksi. Kisat ajetaan kisamuoto kerrallaan ja ennen kauden aloitusta valitaan sponsorit, jotka tarjoavat lisäpisteitä pieniä haasteita vastaan. Vaikeusastetta koventamalla ja ajoapuja vähentämällä pelaaja tienaa kisoista paremmat kokemuspisteet. Uran lisäksi pelistä löytyy yksittäisiä kisoja tietokonetta, aikaa tai muita pelaajia vastaan. Tekoälyautoille on varattu omat ratakiskonsa, joita autot seuraavat liiankin tarkasti. Pienissä kolareissa pelaaja on usein takkiin ottava osapuoli ja monesti liian aikaisin mutkaan jarruttaessa tekoäly runnoo pelaajan ulos tieltä. Helpommilla vaikeustasoilla tekoäly ajavat suorat täysillä ja himmaavat mutkiin oikein toden teolla, joka taas aiheuttaa pelaajalle äkkijarrutuksia. Vaikeammilla tasoilla tietokonetta vastaan saa oikeasti jo ajaa.
Grid Autosportissa ajomallia yritetään hieman vieroittaa acraden lämpimästä syleilystä. Kovinkaan kauas ajomallia ei kuitenkaan ole viety, joten peli nojaa edelleen hyvin arcademaiseen ajomalliin. Tuntuma ei kuitenkaan ole täysin susi ja etenkin ratilla ajaminen on yllättävän hauskaa. Padilla ajaessa allekijoittanut laittoi suosiolla lukkiutumattomat jarrut sekä sutimiseneston päälle. Tällöin tehokkaammilla autoilla ajamisesta tuli edes jotenkin siedettävää. Pad-ohjaus tekee jo muutenkin kevyeltä tuntuvien autojen ohjauksesta todella kiikkerää. Näppäimistöä en nykypäivän autopeleissä enää edes viitsi testata. Acradekaahailusta huolimatta pelistä löytyy vauriomallinnu,s joka tuhoaa autoa niin fyysisesti, kuin henkisesti. Muutamaa peltipalaa myöhemmin alkaa autosta vauhti hiipumaan, eikä autonraato enää kulje suoraan. Myös renkaiden kuluminen on otettu huomioon ja pidemmissä kilpailuissa saa viimeisillä kierroksilla jo hieman hissutella mutkasta poistuttaessa.
Grafiikka on PC-versiossa melko peruskauraa. Ei mitenkään rumaa, mutta ei myöskään WAU!-efektejä aiheuttavan kaunista. Hienous tulee enimmäkseen pienistä yksityiskohdista joita viljellään siellä täällä. Näitä ovat lähinnä hyvin toimivat heijastukset, ja savu- ja partikkeliefektit.
Muutamat yökisat ovat kaunista katseltavaa sillä radat ovat valaistu hienosti. Ohjaamokuvakulma tuntuu hieman keskeneräiseltä ja nopeasti tekaistulta, sillä ohjaamon sisätilat ovat sumeat. Tällä on todennäköisesti haettu syväterävyyden tuntua, mutta fiilis on enemmänkin huonosti tehdyn ohjaamon peittelyä.
Äänet ovat mukavat rouheat. Autojen äänet kuulostavat hyvältä, joskin joidenkin äänet saisivat olla hieman syvemmät. Myös äänimaailma rikastuu pienistä yksityiskohdista. Etenkin vaihteen vaihdot aiheuttavat autoissa mukavaa rätinää ja paukkua. Äänipuolen suurin ongelma on edelleen typerät selostajat. Ja miksi ihmeessä peleissä pitää valita kutsumanimi, jolla selostaja voi pelaajaa kutsua?
Selostaja: "Well done "Drifter""
Pelaaja: "Please, STFU!"
Grid Autosport on mukava arcaderälläys, kun ei halua pelata liian tosissaan. Peli tuntuu hieman Grid 2:n päivitetyltä versiolta, mutta itse pidän Autosportin ajomallista huomattavasti Grid 2:ta enemmän. Ennenkaikkea Grid 2:ssa koko ajan äänessä ollut selostaja on nyt huomattavasti pienemmässä osassa. Gentlements (and ladies), start your engines…
Mainos